Anskaffelse af ny pc
Fra : Jimbo

Dato : 03-02-04 20:03

Hey

Jeg tænker på at anskaffe mig en ny pc, så jeg har sonderet terænnet lidt
og fundet frem til nedenstående komponenter:

Abit NF7-S ca. 800,- (SATA,
Soundstorm, overclockervenligt)
AMD Barton 2500+ ca. 700,- (efter sigende stærk
overclocker)
2*512 MB Samsung PC3200 ca.1300,- (billig ram, som jeg har hørt
godt om)
Zalman CNPS 7000AlCu ca. 300,- (rigtig lydsvag og potent
køler - har allerede én)

De resterende dele såsom hd, kabinet, grafikkort osv. har jeg i forvejen
eller planlægger at
skaffe henad vejen

Mit mål er at nå, hvis det er muligt ( afhænger om ram og cpu vil)
2500+@11,5*210MHz = 2514Ghz

Baggrunde for mit valg er som følger:
Så billig og stærk som som mulig, da jeg planlægger at anskaffe mig en ny
næste år,
når der forhåbentlig er kommet PCI Express, SATA version 2?, DDR2, Prescott
er
kommet deropad i GHz, SSE3 optimeret software eksisterer og bundkort til
Prescott
er fri for "børnesygdomme".
NF7-S

En længere smøre - nok for at overbevise mig selv om mine valg - for at nå
frem til mine spørgsmål?

1) Er der nogle der har erfaring med lige præcis ovenstående setup eller
næsten matchende.
2) Hvad har folk fået Samsung PC3200 ram op på og ved hvor mange volt?
3) Jeg har hørt at netop Zalman CNPS 7000AlCu skulle være lige i overkanten
pladsmæssigt på NF7-S,
men at det skulle være ladsiggørligt - nogen, der har erfaring med
dette?
4) Er der nogle der har erfaringer med et godt kabinet, hvor der er godt
airflow, ikke er for stort,
er plads til 2*120 mm blæsere (1 for, 1 bag) og ikke for støjende PSU
(kan evt. overtales til at skifte
PSU'en senere)??
5) Er der nogle der har forbedringsforslag til mit setup? Husk det skal være
i samme prisleje

Håber nogen har haft tålmodighed med min lange post og gider svare

mvh
John

Fra : JK

Dato : 03-02-04 21:58

On Tue, 3 Feb 2004 20:03:05 +0100, "Jimbo" <nono@hotmail.com> wrote:

> [...]
>pladsmæssigt på NF7-S,
> men at det skulle være ladsiggørligt - nogen, der har erfaring med

Jeg kører med NF7, 2500+, zalman 7000ACU køler.

Du skal save med en nedstryger lidt i den stang man skruer på 2 broer.
Det er ikke det store problem, men ellers rammer den stang en stor
kondensator.

Jeg kører iøvrigt 10x221 ved 1.7 volt.
Twinmos pc3700, som er lidt overgode til den fsb.
(købt hos www.overclockers.co.uk , check lige deres pris, - porto kan
blive dyrt hos dem, men for ram er det billig porto)

>4) Er der nogle der har erfaringer med et godt kabinet, hvor der er godt
>airflow, ikke er for stort,
> er plads til 2*120 mm blæsere (1 for, 1 bag) og ikke for støjende PSU
>(kan evt. overtales til at skifte
Jeg bruger et chieftech med kun 300 watt psu. 2 stk. 80 mm blæsere
(for og bag) og de kører ret stille.

> PSU'en senere)??
>5) Er der nogle der har forbedringsforslag til mit setup? Husk det skal være
>i samme prisleje

Jeg mener nu ikke, at den køler kan bringe dig så højt op. Den er ikke
rigtig til OC. Så heller noget af det dyre thermalright.
Med vand kan du komme op på 2.5 Ghz ved antagelig 1.85 tol 1.9 volt.

hilsen

John

Fra : Jimbo

Dato : 03-02-04 22:19

> [...]
>
> Du skal save med en nedstryger lidt i den stang man skruer på 2 broer.
> Det er ikke det store problem, men ellers rammer den stang en stor

Det lyder ikke så svært....kan du fortælle mig hvor man skal save eller
kommer det af sig selv, når man ser køleren og motherboardet?

> Jeg kører iøvrigt 10x221 ved 1.7 volt.
> Twinmos pc3700, som er lidt overgode til den fsb.
> (købt hos www.overclockers.co.uk , check lige deres pris, - porto kan
> blive dyrt hos dem, men for ram er det billig porto)

De ser cool nok ud, men de har kun 256 MB stænger....jeg leder efter
2 512 MB stænger. Ved du om man kan købe Twinmos'erne i
512 MB udgaver og hvor?

> Jeg bruger et chieftech med kun 300 watt psu. 2 stk. 80 mm blæsere
> (for og bag) og de kører ret stille.

Jeg har tænkt på at købe et chieftech midi dragon kabinet med 360 Watt
PSU...kan ikke lige
huske modelnummeret, men overvejer nu Antec Super Lanboy og købe en separat
PSU.
Virker som et godt kabinet til LAN og ikke for megen støj grundet de to 120
mm blæsere
(forudsat man køber en ordentlig lydløs PSU)

> Jeg mener nu ikke, at den køler kan bringe dig så højt op. Den er ikke
> rigtig til OC. Så heller noget af det dyre thermalright.
> Med vand kan du komme op på 2.5 Ghz ved antagelig 1.85 tol 1.9 volt.

Jeg var vist lidt en klovn ved foregående beregning. Barton'en er højst
sandsynlig
multiplier locked på 11 istedetfor 11,5 og derfor bliver det 11*210 = 2310
GHz.
Lyder det ikke som opnåeligt med Zalman køleren?

Jeg har læst flere reviews hvor de holder Zalman'en op mod en SP97 og en
SLK948U med en 92 mm
blæser og de er ca.. lige gode

Tak for svarene

mvh
John

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 23:46

Jimbo wrote:

> derfor bliver det 11*210 = 2310 GHz.

MHz :)

Fra : JK

Dato : 04-02-04 06:41

On Tue, 3 Feb 2004 22:18:37 +0100, "Jimbo" <nono@hotmail.com> wrote:

>Det lyder ikke så svært....kan du fortælle mig hvor man skal save eller
>kommer det af sig selv, når man ser køleren og motherboardet?

Ja, af sig selv

|___0__0______________0__0___|

Du skal save lige tilvenstre for 2. hul fra venstre, så tæt på som
muligt.

Så er der A-data, der er billige hos prc-data. De fås som pc4000,
bl.a.
De kører ialfald til specs.

www.databutikken,com/dk
har også meget twinmos.

> [...]
>GHz.
>Lyder det ikke som opnåeligt med Zalman køleren?

Jo, altså: måske med noget god udluftning.
>Jeg har læst flere reviews hvor de holder Zalman'en op mod en SP97 og en
>SLK948U med en 92 mm
>blæser og de er ca.. lige gode

Ok

Der er også Aerocool DP2 fra webconsult