DDR400 ram kører 333 mhz?
Fra : Mathias

Dato : 03-02-04 18:29

Hey

Mine DDR400 ram kører 333 mhz og ikke 400 mhz. Er det pga. min bushastighed
på 333 mhz?

Selvom jeg sætter "memory timings" i Bios til "aggressive" kører de stadig
kun 333.
"CPU FSB/DRAM ratio" står til "Auto". Er det mon den jeg skal sætte til 400
mhz?

Maskine:
Abit AN7
Barton 2600+
2 x Corsair value 512 mb PC3200 i dual mode

Mvh.

-Mathias

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-04 18:36

> Hey
>
> Mine DDR400 ram kører 333 mhz og ikke 400 mhz. Er det pga. min
bushastighed
> på 333 mhz?

Ja, det er fordi din FSB er 166 MHz (DDR 333)!

> [...]
> kun 333.
> "CPU FSB/DRAM ratio" står til "Auto". Er det mon den jeg skal sætte til

Hvis du KAN det, så ja. Men det er vist de færreste/ingen AMD bundkort man
kan sætte RAM hastigheden _højere_ op end FSBen(?).

Brian

Fra : Mathias

Dato : 03-02-04 18:47

> Men det er vist de færreste/ingen AMD bundkort man
> kan sætte RAM hastigheden _højere_ op end FSBen(?).

Ok - jeg troede bare de to ting kørte uafhængig af hinanden.

-Mathias

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-02-04 18:52

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Hvis du KAN det, så ja. Men det er vist de færreste/ingen AMD bundkort man
> kan sætte RAM hastigheden _højere_ op end FSBen(?).

Nej det kan man på langt de fleste.
Man kunne også på mit gamle KT7A-Raid med KT133A chipsæt.
Der kunne man vælge eks. HCLK+ PCICLK, hvilket kunne være 100 MHz + 33 MHz =
133 MHz på ram.
På nForce2 kan man vælge forskellige ratios.
Dog kan det ikke anbefales ved nForce2.
nForce2 yder dårligere ved aynkron hastighed, fremfor synkron hastighed.

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-02-04 18:49

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun 333.
> "CPU FSB/DRAM ratio" står til "Auto". Er det mon den jeg skal sætte til

Memory timings har ikke noget at gøre med FSB direkte.
Hvis du vil køre dine ram med 200 MHz (400 DDR) bør du vælge en fsb på 200
MHz.
FSB/DRAM ratio bør være 6/6, dette skulle være den hurtigste.
Vær opmærksom på at du overclocker processoren ved at gøre ovenstående.
Hvis du ikke vil det, bør du køre 166/166 (333/333) nForce2 yder dårligere
når der køres asynkront.
Altså kan det bedre betale sig at køre 166/166 fremfor 166/200 eller
omvendt.

Fra : Mathias

Dato : 03-02-04 19:16

> [...]
> FSB/DRAM ratio bør være 6/6, dette skulle være den hurtigste.
> Vær opmærksom på at du overclocker processoren ved at gøre ovenstående.

OK - mange tak!
Men så vidt jeg ved er min Barton multiplyer låst, så kan jeg vel ikke gøre
det?
Hvis jeg hæver fsb til 400 mhz, (hvis jeg overhovedet kan) bliver
clockfrekvensen vel så høj at CPU'en overopheder ret hurtigt?

-Mathias

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-02-04 20:01

> [...]
> Hvis jeg hæver fsb til 400 mhz, (hvis jeg overhovedet kan) bliver
> clockfrekvensen vel så høj at CPU'en overopheder ret hurtigt?

Det kommer an på din køler.
Det giver 11.5x200 = 2300 MHz.

Desuden kan du aktivere temperatur sikringen, så slukker computeren hvis det
bliver for hedt.
Du kan evt. sætte den til 75 grader eller lign.

Jeg vil også sige at du lige skal være opmærksom på dine timings.
De skal måske justeres, det er ikke sikkert at de kan være lave ved den
hastighed.
Ved dog ikke hvad du kører med lige nu?