Hjælp til anskaffelse af pc
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-02-04 07:08

Hej eksperter -

Jeg står for en snarlig udskiftning af min pc. Hvad skal jeg købe?

Mine ønsker:

P4 - måske 2800
512 mb ram
DVD-brænder
TV-out
Netkort 10/100 Mbit
Godt lydkort
Gode speakers
NB! Uden skærm

Jeg skal primært benytte pc'en til lyd og billeder - og derudover
kontorprogrammer.

Er der andre forhold, jeg (som novice) skal være opmærksom på?

Jeg ser frem til et par gode råd - og tak for det.

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Huus

Dato : 03-02-04 07:42

Hvis du skal bruge PC'en til lyd og billeder, skal du koncentrere dig om
stærkt processor, som er lyd og raffikorienteret. Her er P4 et godt valg til
f.eks. MP3

Hvis du ikke går op i at skulle samle selv, så har Inter Data en masse gode
løsninger i allround pc'er !!

Hvis du vil samle selv, så køb P4 med ASUS-bundkort (det går man aldrig fejl
i byen med), minimum 1024 DDR-ram, GeForce 4 graffik, 3Com netkort og så
Creative lydkort. Så er du ikke helt hjælpeløs, og hvis du mangler at få det
samlet, så kigger du bare forbi.

Men du kan sagtens gå på kompromis med de ovenstående komponenter jeg har
skrevet. Du kan komme langt mere ned i pris, hvis du vælger ikke så
anererkendende mærker, hvor din performance er næste lige så stor, men det
er igen op til dig, og afængig af hvad du skal bruge pc'en til !!

MVH
Huus'et

Fra : iddqd

Dato : 03-02-04 12:49

Huus wrote:
> [...]
> Creative lydkort. Så er du ikke helt hjælpeløs, og hvis du mangler at få det

Til en PC der skal bruges til lyd, billeder, tv-out og kontor programmer
så er hverken Geforce 4 eller et Creative lydkort det bedste valg.

Geforce4 har primært styrker hvis vi taler spil, til ikke spil formål
hvor billedkvalitet både til monitor og tv bør tælle højere end frames
per sekund i computerspil. Så vil pengene være bedre brugt på et Matrox
kort eller evt. et ATI All-In-Wonder kort som kan fås med fjernbetjening
og meget andet godt.

Og mht. Creative lydkort så er problemet med dem at med undtagelse af de
allerdyreste så resampler, dvs. de arbejder internt med 48 Khz selvom
man beder om 44.1 Khz og resultatet er ikke optimalt for nu at sige det
pænt.

Og mht. netkort så er der altså mange andre mærker der er fuldt på højde
med 3COM, men det er nok underordnet for de fleste PC'ere har 10/100
indbygget på bundkortet så det følger med "gratis".

Endelig så er der lige det faktum at man får mere for pengene hvis man
køber AMD end Intel, godt nok er en P4 hurtig per mhz til behandling af
lyd og billed blot vil man for de samme penge kunne få en hurtigere AMD
så valget burde være enkelt. Det er dog ikke de store forskelle så man
bør nok mere skelne til den samlede pakke, end fokusere vildt på om det
er Intel eller AMD der har lavet CPU'en.

> [...]
> anererkendende mærker, hvor din performance er næste lige så stor, men det
> er igen op til dig, og afængig af hvad du skal bruge pc'en til !!

Der er forskel på om mærker er kendte eller anerkendte. Creative er for
eksempel meget kendt, men hvis du taler med dem som virkelig går op i
lyd så er de ihvertfald ikke anerkendte.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Huus

Dato : 04-02-04 11:14

Nej, men ud fra ovenstående spørgsmål, var det i mine øjne ikke defineret
som en spillegal person, og så mit bud realistisk nok !!

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 03-02-04 11:15

Hej Jan

Jeg ved ikke hvor du har tænkt dig at købe den .. Men..

Jeg kan levere dig en maskine med følgende specs:

Intel P4 2,8 GHz
512 DDr ram
Maxtor SATA 120 Gb Harddisk (7200 rpm 8 mb cashe)
ASUS motherboard p4c800 Deluxe med 1gbit onboard netkort
ASUS grafikkort v9560 VideoSuite med 2 dvi udgang (til to skærme) samt 2
video ind og 2 video out
Compucase kabinet (hvidt)
LiteOn DVD brænder som båder skriver i + og i - format
Creative Soundblaster Live 5.1 Lydkort

Til den nette sum af 6995,- plus moms
det giver 8743,75 inkl. moms

Dertil skal siges at du kan opgradere til en 3,0 GHz for 320 kr plus moms
og du kan opgradere fra 512 til 1024 ram for 530 plus moms

opgraderer du begge ting vil den totale pris være 9031,25 inkl moms (7225
ekskl. moms)

Skulle dette have din interesse skal du være mere end velkommen til at
kontakte mig.

Mail: info@wing-itDEL.dk ( fjern d e l )
direkte tlf: 40819955

Og dette gælder naturligvis alle der ville kunne bruge sådanne en ..

Venlig hilsen
Lars Andersen
Wing-IT

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-02-04 12:10

Yoda.dk - Lars wrote:
> Hej Jan
>
> Jeg ved ikke hvor du har tænkt dig at købe den .. Men..
>
> Jeg kan levere dig en maskine med følgende specs:

<KLIP>

Du fisker sikkert efter det når det kommer til stykket, så du får den her:

<http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware>

Citat:
"Uønskede emner:
* Ukvalificerede svar på tekniske spørgsmål. (Post kun
løsningsforslag til tekniske problemer hvis du selv har
løst et lignende problem eller kender nogen der har.)
* Køb og salg henvises til dk.marked.*. "

Skulle du være i tvivl om hvad betydningen af ordlyden er, så kan jeg
give dig anvisninger på leverandører af danskbøger og briller

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>