Barton 3200+
Fra : Finn Andersen

Dato : 31-01-04 20:30

Hej

Jeg har lige sat en AMD 3200+ barton i, er der nogle der lige nøjagtig ved
hvilken MHz hastighed den køre med, bundkoret kører 400 MHz, men alligevel
meddeler det at CPU er ukendt.?

Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 20:37

Finn Andersen wrote:

> Jeg har lige sat en AMD 3200+ barton i, er der nogle der lige nøjagtig ved
> hvilken MHz hastighed den køre med, bundkoret kører 400 MHz, men alligevel
> meddeler det at CPU er ukendt?

Hvilket bundkort?
Måske er Bios'en lige en tand for gammel til at kende til den hurtigste
Barton.

Fra : Finn Andersen

Dato : 31-01-04 20:55

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Hvilket bundkort?
> Måske er Bios'en lige en tand for gammel til at kende til den hurtigste
> Barton.

Det har jeg selv konstateret, men lige nu er det ikke muligt for mig at få
en BIOS upgrade.

Kortet er et Chaintech 7NJL1, og jeg har brug for at kende CPU´ens MHz eller
gange Frq x200 så kan jeg tvinge bundkortet til at køre med den rigtige MHz

Mvh Finn

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-01-04 21:13

"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> gange Frq x200 så kan jeg tvinge bundkortet til at køre med den rigtige

11*200 altså multiplier=11 og FSB=200 MHz.
Så kører den 2.2 GHz som svarer til PR rating 3200+

Fra : Brian Lund

Dato : 01-02-04 01:57

> eller
> MHz
>
> 11*200 altså multiplier=11 og FSB=200 MHz.
> Så kører den 2.2 GHz som svarer til PR rating 3200+

PR rating? Det navn har jeg ikke hørt siden AMD K5... Hvad står det
egentligt for?

Brian

Fra : Devast8or

Dato : 01-02-04 02:24

Brian Lund wrote:

> PR rating? Det navn har jeg ikke hørt siden AMD K5... Hvad står det
> egentligt for?
>

> Brian

At en AMD 3200+ performer somen P4 3,2 GHz selvom den ikke kører ved den
frekvens.

Devast8or

Fra : Brian Lund

Dato : 01-02-04 07:52

> At en AMD 3200+ performer somen P4 3,2 GHz selvom den ikke kører ved den
> frekvens.

Det er ikke derfor at den hedder xxxx+!
Det er set i forhold til den første AMD Thunderbird CPU.
Problemet opstod da de lavede 1500+ som faktisk var langsommere i MHz end
den hurtigste gamle thunderbird, som var 1400 MHz!

Brian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-02-04 09:57

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Problemet opstod da de lavede 1500+ som faktisk var langsommere i MHz end
> den hurtigste gamle thunderbird, som var 1400 MHz!

PR = Performance Rating..
Altså f.eks.
2000+ performer som en P4 2000 Mhz selvom den kører langsommere i Mhz
Dertil kommer Bartons L2 cache som skulle give den en lille tand ekstra set
i forhold til de ældre xxxx+'er

Det er ihvertfald hvad jeg er blevet oplyst rundt omkring.

Mvh
Benjamin

Fra : Leony

Dato : 01-02-04 10:18

In news:401cbf76$0$29395$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Laziter [9440] <laziter@NOSPAMgyxi.dk> typed:

> [...]
> Dertil kommer Bartons L2 cache som skulle give den en lille tand
> ekstra set i forhold til de ældre xxxx+'er

Officielt er sammenligningen med en Thunderbird.
Uofficielt sammenlignes den altid med P4.

> Det er ihvertfald hvad jeg er blevet oplyst rundt omkring.

De ved ikke bedre i Bilka.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-02-04 12:20

Leony wrote:
> Officielt er sammenligningen med en Thunderbird.
> Uofficielt sammenlignes den altid med P4.

Præcis! Alt andet er en stor generel misforståelse

> De ved ikke bedre i Bilka.

lol...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-02-04 12:53

> [...]
> Problemet opstod da de lavede 1500+ som faktisk var langsommere i MHz end
> den hurtigste gamle thunderbird, som var 1400 MHz!

Det var også det de sagde til at starte med.
Men de har åbenbart ændret mening.
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3876,00.html#24357
Citat:"What does the 3200+ model mean?"
Citat:" This is a model number. AMD identifies the AMD Athlon XP processor
using model numbers, as opposed to megahertz. Model numbers are designed to
communicate the relative application performance among the various AMD
Athlon XP processors. As additional evidence that performance is not based
on megahertz alone: the AMD Athlon XP processor 3200+ operates at a
frequency of 2.2GHz yet can outperform an Intel Pentium® 4 processor
operating at 3.0GHz with an 800 FSB and HyperThreading on a broad array of
real-world applications for office productivity, digital media and 3-D
gaming. "

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-02-04 14:10

Martin Johansson wrote:
> Det var også det de sagde til at starte med.
> Men de har åbenbart ændret mening.

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3876,00.html#24357

OK - den var sq ny....

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-02-04 14:58

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3876,00.html#24357

> OK - den var sq ny....

Jep, jeg kiggede også en ekstra gang.
Men det er da godt at der nu* er klarhed over hvad det er. (*læs: indtil
videre)
Før kunne du læse 10 tests af AMD processorer, de havde også 10 forslag til
hvad PR ratingen betød.

Der bliver også røre i andedammen når Prescott udkommer, så får PR ratingen
nemlig et hak opad.
Det bliver forvirrende når der er identiske processorer med samme
clockfrekvens men med forskellig PR rating.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 15:11

Martin Johansson wrote:

> [...]
> nemlig et hak opad.
> Det bliver forvirrende når der er identiske processorer med samme
> clockfrekvens men med forskellig PR rating.

De laver da ikke om på rating for de processorer, som de allerede har
frigivet, og hvis Performance Rating rykker opad, så bliver der da netop
ikke noget sammenfald?

Fra : Finn Andersen

Dato : 01-02-04 16:21

Mange tak, jeg har fået de oplysninger jeg havde behov for.

Mvh Finn Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-02-04 16:54

> De laver da ikke om på rating for de processorer, som de allerede har
> frigivet, og hvis Performance Rating rykker opad, så bliver der da netop
> ikke noget sammenfald?

De ændrer også PR rating på nye Barton processorer.
Derved kan man riskere at en Athlon XP 2500+ er det samme som en ny 2800+
eller lign.
Athlon64 processorerne vil også bliver ændret så en 3200+ evt. vil blive en
3400+ osv.
Det er hvad jeg har læst på www.overclockers.com, der var en glimrende
artikel.
Men som sædvanlig ved vi mere når Prescott kommer, ikke at den er noget
særligt ilfg. indledende sneak previews.

Ved ikke om de piller ved Athlon XP processorernes PR rating.
Men du kan være sikker på at de ændrer PR ratingen på 64 bit processorerne.

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-02-04 17:13

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
[SNIP]
Her er artiklerne.
http://www.overclockers.com/articles942/
http://www.overclockers.com/articles940/

Fra : Leony

Dato : 02-02-04 10:50

In news:401ce879$0$29393$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> typed:

> Det var også det de sagde til at starte med.
> Men de har åbenbart ændret mening.

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_3734_3876,00.html#24357

Det kan være at når opfattelsen i befolkningen er at den sammenlignes
med P4, så har Intel ikke noget hold i et evt. søgsmål.
Ifølge denne artikel fra theregister, så var de nervøse for det i
starten:
http://www.theregister.co.uk/content/3/22145.html

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-02-04 15:30

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med P4, så har Intel ikke noget hold i et evt. søgsmål.
> Ifølge denne artikel fra theregister, så var de nervøse for det i

Umiddelbart kan man også vurdere, om det er klogt at indrømme at man
sammenligner sig med et konkurrerende produkt?
I starten sagde man alle steder at PR ratingen symboliserede, en Athlon
Thunderbird ved xxxx MHz.

Men jeg forstår godt hvorfor AMD indførte PR ratingen, og det er ikke dem
folk bør være sure på.
Det var derimod intel der nedvurderede MHz, det er jo svært at overbevise
folk om at MHz ikke er alt.
Man sælger jo heller ikke en bil på RPM's?
Intel nedvurderer så MHz yderligere med Prescott, derfor vil AMD justere PR
ratingen, hvordan det vil foregå finder vi ud af senere.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-01-04 22:34

Finn Andersen wrote:
> Det har jeg selv konstateret, men lige nu er det ikke muligt for mig
> at få en BIOS upgrade.

Nyeste BIOS findes her:
http://www.chaintechusa.com/tw/eng/Download/dl_desc.asp?DCSNo=4&PISNo=192