Firma siger Duron 1300 = AMD XP Pro 2000+
Fra : David Jensen

Dato : 28-01-04 15:13

Jeg vil ikke hænge firmaet ud (endnu), derfor nævner jeg ikke navn.

Men en knapt så edb-vidende kammerat har, efter min godkendelse , købt en
computer hos et firma.

Den annonce kammeraten sendte til mig lød bl.a. på, at computeren bestod af
en "AMD XP Pro 2000+ (processor)". Pris og komponenter hang ganske godt
sammen og jeg sagde til kammeraten at hardwaremæssigt var det helt iorden
(altså til prisen).

Nu viser det sig, efter at han ville montere en anden og mere lydløs køler,
at der sidder en Duron 1300 i computeren.

Det sagde jeg måtte være en fejl, subsidiært ren og skær
svindel/vildledning. Kammeraten ringede derfor til firmaet og klagede sin
nød, men fik blot at vide, at en AMD XP Pro 2000+ er det samme som en Duron.

Nu vil jeg kontakte det pågældende firma og forhøre mig nærmere, for jeg
mener klart at der er noget der ikke stemmer.

Er jeg eller firmaet forkert på den?

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-01-04 15:32

"David Jensen" <vaagseid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg kontakte det pågældende firma og forhøre mig nærmere, for jeg
> mener klart at der er noget der ikke stemmer.

Det er i dette tilfælde klart firmaet.
Hvis der er bestilt og betalt en Athlon XP 2000+
Jeg ved dog ikke hvad Pro står for, et gæt vil være processor.

Men derfor kan det ikke være en Duron der er bestilt, AMD benytter ikke
deres PR rating på Duron de hedder heller ikke XP.

Så det skal være en Thoroughbred 2000+ med en clockfrekvens på 1,67 GHz.
Der eksisterer ikke nogen 2000+ Barton.

Fra : Peter Pan

Dato : 28-01-04 17:03

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4017c7c3$0$29332$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Så det skal være en Thoroughbred 2000+ med en clockfrekvens på 1,67 GHz.
> Der eksisterer ikke nogen 2000+ Barton.

Hvad er der galt med Palomino 2000+'ere?

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-01-04 18:28

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
> meddelelse news:4017c7c3$0$29332$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Hvad er der galt med Palomino 2000+'ere?

Ja ok så skidt da.
Men mon ikke det burde være en Thoroughbred hvis den er købt for nylig.
Desuden er en Palomino ihvertfald heller ikke en Duron, så fik vi det på
plads.

At de nuværende Athlon XP processorer er det kun Thoroughbred der passer til
"signalementet".

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 19:20

David Jensen wrote:

> [...]
> Nu viser det sig, efter at han ville montere en anden og mere lydløs køler,
> at der sidder en Duron 1300 i computeren.

Står der AMD Duron på selve coren?
Står der på hans kvittering, at der skal være en XP2000+ i?

> Det sagde jeg måtte være en fejl, subsidiært ren og skær
> svindel/vildledning. Kammeraten ringede derfor til firmaet og klagede sin
> nød, men fik blot at vide, at en AMD XP Pro 2000+ er det samme som en Duron.

Enten er de nogle fupmikler, eller også havde ham der tog telefonen
røget svampe.
Duron hedder Duron, og ikke noget med XP eller +.
Pro er der slet ikke nogen af dem, der hedder.
En Duron 1300 er en gammel svend, og er vel ca. 40-50% langsommere end
en XP2000+, hvad enten det er en Palomino ellet T-Bred.

Enten har de givet ham en forkert PC, eller snydt ham gevaldigt..

Fra : David Jensen

Dato : 29-01-04 11:38

"Jens C. Hansen [Odense]" skrev:

> Står der AMD Duron på selve coren?
> Står der på hans kvittering, at der skal være en XP2000+ i?

Ja, kammeraten har netop sendt mig billeder af selve coren og der står
tydeligt "Duron". En Duron på 1300 Mhz

Men "ski' vær'" med de fine fornemmelser. Her er linket til firmaet:

www.edbgiganten.dk

Klik på "tilbuddet" på forsiden med teksten "skræddersy din egen
G-Office.....".

Standardkonfiguration:

- AMD PRO 2000+ (PROCESSOR)
..
..
..
..

Mvh.
David

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-01-04 13:26

> [...]
>
> www.edbgiganten.dk
>
> Klik på "tilbuddet" på forsiden med teksten "skræddersy din egen

Ja så er der ikke tale om en Duron.
Duron benævnes ikke ved PR-rating men ved clockfrekvens.
Den tekst kan ikke benævne en Duron.

Hvis bundkortet er købt online, ville jeg benytte mig af de 14 dages
returret.
Fordi deres forklaring er helt hen i skoven.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-04 20:23

"David Jensen" <vaagseid@yahoo.dk> wrote:

>Nu viser det sig, efter at han ville montere en anden og mere lydløs køler,
>at der sidder en Duron 1300 i computeren.

Det ku' være spændende at høre hva' programmer som WCPUID, AMD CPUID
eller AIDA32 fortæller om CPU'en ?!?!

<mlr>

Fra : Frederic

Dato : 28-01-04 21:24

Er det et Pcchips bundkort?

De har nemlig en ret vildledende produktbeskrivelse, på et bundkort med
indbygget CPU.

Pasted fra SHG:

PROCESSOR: Indbygget AMD Duron/XP Pro 2000+ CPU (Ikke muligt at sætte
en ny CPU deri) * Den kører reelt 1300MHz

\Frederic

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-01-04 00:05

"Frederic" <fidde_p@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PROCESSOR: Indbygget AMD Duron/XP Pro 2000+ CPU (Ikke muligt at
sætte
> en ny CPU deri) * Den kører reelt 1300MHz

Har lige været inde og tjekke.
Det er en meget dum måde at skrive vareteksten på.
Der burde stå: PROCESSOR: Indbygget AMD Duron eller Athlon XP 2000+ CPU
(Ikke muligt at sætte
en ny CPU deri)
Athlon XP CPU'en kører 1,67 GHz.
Duron Cpu'en kører sikkert 1300 Mhz.
De burde dernæst gøre opmærksom på hvilken CPU kortet egentlig sælges med.
Det er vel ikke tilfældigt?

Denne tekst er meningsløs.
>Den kører reelt 1300MHz
Hvis det er en Duron kører den 1300 MHz ikke noget med reelt.
PR Rating benyttes ikke på Durons.

Fra : David Jensen

Dato : 29-01-04 11:44

Det er ikke et PCChips bundkort, men ECS.

http://www.ecsusa.com/products/k7som_7c.html

Mvh.
David

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-01-04 13:23

> Det er ikke et PCChips bundkort, men ECS.
>
> http://www.ecsusa.com/products/k7som_7c.html

Ok, jeg kommenterede dog den noget dårlige information hos shg.

Fra : David Jensen

Dato : 29-01-04 14:21

"Martin Johansson" skrev:
> Ok, jeg kommenterede dog den noget dårlige information hos shg.

Ups.

Ville bare skrive, at Edbgiganten bruger et ECS bundkort i stedet for et fra
PcChips. Men at det tilsyneladende er samme ide med en præinstalleret Duron
begge firmaer bruger.

SHG er så lidt mere ærlige idet de skriver at deres "xp pro 2000+" reelt har
en 1300 Mhz cpu i maskinen...
Edbgiganten nævner intet af den slags.

Men jeg syntes godt nok de leger med ilden med de selvopfundne produktnavne.

Måske begynder bilforhandlerne snart med deres egne produktnavne. En
Mercedes A-190 bliver pludselig til en Mercedes S-600. En Mazda3 bliver
solgt under navnet Mazda6 osv. ......If you know what I mean....

Mvh.
David

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-01-04 14:27

> [...]
fra
> PcChips. Men at det tilsyneladende er samme ide med en præinstalleret

Det ser ud til at dårlig information er en fællesnævner for de to firmaer.
Dog er shg en smule mere ærlige, men ikke fine i kanten.

> SHG er så lidt mere ærlige idet de skriver at deres "xp pro 2000+" reelt
har
> en 1300 Mhz cpu i maskinen...
> Edbgiganten nævner intet af den slags.

Jo men de forvirrer som sagt stadig med PR ratingen, den burde ikke stå der.

> [...]
> Mercedes A-190 bliver pludselig til en Mercedes S-600. En Mazda3 bliver
> solgt under navnet Mazda6 osv. ......If you know what I mean....

Ja det er vel også derfor, at der skal gøres noget nu.
Inden det bliver "moderne"

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-01-04 17:15

> [...]
> Mercedes A-190 bliver pludselig til en Mercedes S-600. En Mazda3 bliver
> solgt under navnet Mazda6 osv. ......If you know what I mean....

Hej
Den med bilen er god nok Mazda 3 sælges som Volvo S40
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Frederic

Dato : 28-01-04 21:25

Er det et Pcchips bundkort?

Fra : David Jensen

Dato : 29-01-04 11:49

"Frederic" skrev:

> [...]
>
> PROCESSOR: Indbygget AMD Duron/XP Pro 2000+ CPU (Ikke muligt at
sætte
> en ny CPU deri) * Den kører reelt 1300MHz

SHG er tilsyneladende mere ærlige, idet de skriver at den reelt kører 1300
mhz. Det står intetsteds på Edbgigantens hjemmeside.

Jeg kan ikke læse Edbgigantens annonce på andre måder end at der sidder en
AMD processor med en PR-rating 2000+.

Mvh.
David

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-01-04 17:13

> [...]
> mhz. Det står intetsteds på Edbgigantens hjemmeside.
>
> Jeg kan ikke læse Edbgigantens annonce på andre måder end at der sidder en

Hej David
Jeg må så tilgengæld beklage men kan intet sted læse at der står noget med
XP, men kun AMD PRO 2000+ (PROCESSOR).Hvis du samtidig ser på salgsnavnet
nemlig office pro 2000+ eller office pro 2500+ og at du for 100 kr kan
opgradere til denne cpu, så umiddelbart ser det ud til at fabrikanten har
købt nogle oem cpu'er fra AMD og disse kalder kan så pro 2000+ eller pro
2500+
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : David Jensen

Dato : 30-01-04 03:01

"Paul Østerby Sørensen" skrev:

> [...]
> købt nogle oem cpu'er fra AMD og disse kalder kan så pro 2000+ eller pro

Godt set... Det har jeg også bemærket nu.

Men hvor har jeg så fået det fra? Hmm, tjekkede så den email (med annoncen
fra edbgiganten) som min kammerat sendte til mig for ca. 3 uger siden, hvor
han spurgte mig om jeg syntes det var en ok computer. Om den var iorden
hardwaremæssigt osv.

Se så!! Der står den netop som "AMD XP PRO 2000+ (PROCESSOR)"

Så de har rettet i annonceteksten senere hen.....

Men XP-benævnelse eller ej, så er edbgiganten på tynd is når de skriver
sådan. Det mener jeg er uomtvisteligt. Hvordan kan man skrive "AMD PRO 2000+
(PROCESSOR)" i en annoncetekst, når der sidder en Duron 1300Mhz?? Jeg føler
mig taget ved næsen (som den der har sagt ok for købet).

Måske sælger de også snart ud af deres "2 Ghz Celeron"-lager under navnet
"Intel P4 Northwood 3 Ghz (processor)" ....

Mvh.
David

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 30-01-04 17:01

> [...]
>
> Måske sælger de også snart ud af deres "2 Ghz Celeron"-lager under navnet
> "Intel P4 Northwood 3 Ghz (processor)" ....

Hej David
Hvis du har den annoncetekst som du citerer så vil jeg også føle mig taget
ved næsen, prøv at spørge i dk. forbruger eller jura et eller andet der er
garanteret en eller anden der har et godt råd - eller gå ned i butikken med
den orginale annoncetekst og bed om at få det der står i den.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-01-04 17:48

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
med
> den orginale annoncetekst og bed om at få det der står i den.

Glimrende idé.
Prøv at lægge et indlæg i dk.forbruger.
Nu er der ihvertfald kommet nogle meninger herinde.

Fra : David Jensen

Dato : 31-01-04 15:38

"Martin Johansson" skrev:

> Glimrende idé.
> Prøv at lægge et indlæg i dk.forbruger.
> Nu er der ihvertfald kommet nogle meninger herinde.

Min kammerat (som jeg rådgav vedrørende køb) har lagt et indlæg i
dk.forbruger.

Desuden har vi forfattet et pænt brev til firmaet hvor vi forklarer dem
vores opfattelse af situationen.

Nu må vi se hvor det bærer hen...

Mvh.
David

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-01-04 15:52

> [...]
> dk.forbruger.
>
> Desuden har vi forfattet et pænt brev til firmaet hvor vi forklarer dem

Har set indlægget, har også smidt et par kommentarer.
Jeg har desuden spurgt i AMD's officielle forum, plus et andet jeg
frekventerer.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-01-04 15:38

> [...]
> en "AMD XP Pro 2000+ (processor)". Pris og komponenter hang ganske godt
> sammen og jeg sagde til kammeraten at hardwaremæssigt var det helt iorden

Stod der 100% XP i annoncen?
For så er den også gal, har jeg vist også skrevet i mine andre indlæg.