ny pc ????
Fra : Jan Jensen

Dato : 26-01-04 21:46

Hej NG.

Jeg står over for at skulle skifte min gode gamle pc`er ud med en nyere og
mere tidsvarende model.

Jeg har ikke det helt vilde behov, men ønsker dog en forholdsvis moderne
maskine. F.eks. 2,4 Ghz, 80 GB harddisk og 512 GB ram. Også gerne et rimelig
godt grafikkort.

Jeg er meget prisbevidst, (kald mig bare nærig) og mit spørgsmål lyder
ganske enkelt hvor og hvordan jeg køber en ny pc´er.

Min brænder har ikke kørt ret meget (HP 7200), og jeg kunne godt tænke mig
at vide om det evt. kan betale sig at flytte den med over i en ny pc.
Jeg har ligeledes en god 17" skærm , gode højtalere, en god trådløs mus og
et ok tastatur. Altså burde det ikke være nødvendigt at købe nyt af alt det.

På forhånd tak.
Jan Jensen.

Fra : Christian Spøer

Dato : 26-01-04 22:19

> Jeg har ikke det helt vilde behov, men ønsker dog en forholdsvis moderne
> maskine. F.eks. 2,4 Ghz, 80 GB harddisk og 512 GB ram. Også gerne et
rimelig
> godt grafikkort.

2.4GHz er ok, bare husk at den skal være med 800MHz FSB. Og tag den med
HyperThreading. Helt op til 20% ekstra ydelse for en lille smule ekstra (i
særlige tilfælde - normalt ca. 10%).
P.T. får du vist mest for pengene med en 120GB HDD. Hitachi laver en
sprinter til omkring 750kr. DeskStar 7K250 hedder den. Den koster 900 i SATA
version.
512GB RAM er nok lige at skyde over målet, tror godt du kan nøjes med 1GB...
Nok 512MB. Hvis du nøjes med at købe en enkelt stang, kan du senere sætte en
ekstra i og få Dual channel. Men hvis du har pengene nu så køb 2x512MB.
ATi Radeon 9600XT grafik. Ubestridt. Så smider du ikke for mange penge før
næste generation kommer på markedet (i løbet af foråret).
Og så motherboard. Jeg vælger altid Intel. Ikke så mange fiduser. Kun ren
stabilitet og ok ydelse. I med hardwaren og det virker. Har aldrig haft
problemer med dem. Intel Desktop Board D875PBZ.

CPU: 1300kr
HDD: 900kr
RAM: 512MB: omkring 750kr alt efter producent, vælg noget med 5-5.5ns (eks.
Kingston)
Grafik: 1400kr
MB: 1300
I alt 5650kr.

> Jeg er meget prisbevidst, (kald mig bare nærig) og mit spørgsmål lyder
> ganske enkelt hvor og hvordan jeg køber en ny pc´er.

edbpriser.dk Og så samler du den selv bagefter. Så er du i fuld kontrol og
kan sryre alt. Hvis ikke du kan selv, så få en ven med lidt viden til hjælp.
Hvis ikke du har sådan en, så køb en i ALDI. Billig.

> Min brænder har ikke kørt ret meget (HP 7200), og jeg kunne godt tænke mig
> at vide om det evt. kan betale sig at flytte den med over i en ny pc.

Den kan det stagtens. Hvis du er tilfreds med den og ikke brænder så meget,
så er det vel fint.

> Jeg har ligeledes en god 17" skærm , gode højtalere, en god trådløs mus og
> et ok tastatur. Altså burde det ikke være nødvendigt at købe nyt af alt
det.

Nope.

Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)

Fra : Jan Jensen

Dato : 26-01-04 23:02

Tak for svaret Christian.

Lad mig først nævne at jeg er en smule blank på alle disse udtryk, og på
hvordan en pc er opbygget, men jeg har dog stadig mod på at samle den selv.
(Det lyder i hvert tilfælde nemt når du forklarer!).

Jeg kan fornemme du ved hvad du snakker om, så lige et par spørgsmål mere :

Jeg får vel også brug for et nyt kabinet ? Skal det have en speciel størelse
?
Min gamle pc siger temmelig meget i blæseren. Jeg vil have en lydløs. Sidder
den i bundkortet ??
Skal jeg ikke have et nyt CD-rom-drev ?
Hvad med USB portene. Hvor sidder de ??
Hvad med styresystemet. Kan man "låne" sig frem der ?

Mvh
Jan

Fra : Jens Gregersen

Dato : 26-01-04 23:18

> Lad mig først nævne at jeg er en smule blank på alle disse udtryk, og
> på hvordan en pc er opbygget, men jeg har dog stadig mod på at samle
> den selv. (Det lyder i hvert tilfælde nemt når du forklarer!).

Alt er selvfølgelig nemt når man kan :)
Men hvis du har en kammerat eller bare kender en, der har prøvet før er det
en god ting at få lidt hjælp. Personen vil sikkert gerne hjælpe dig mod en
kasse øl eller sådan noget.

> Jeg får vel også brug for et nyt kabinet ? Skal det have en speciel
> størelse ?

Hvis du køber et miditower er du godt dækket ind. Der er plads nok til en
3-4 harddiske og det samme i cd/dvd-drev. Så medmindre dit behov er større
bør du kigge efter et sådant.

Af mærker bør du gå efter fx Chieftec, som er ret populære.

> Min gamle pc siger temmelig meget i blæseren. Jeg vil have en lydløs.
> Sidder den i bundkortet ??

Der er flere blæsere i en pc. Der er på strømforsyningen, cpu'en, (de
fleste) grafikkortet for bare lige at nævne de mest åbenlyse. Chipsetttet
osv kan også have blæsere.
Men hvis du fx vælger at smide lidt flere penge efter et Noise Control
kabinet og en dyrere lydløs strømforsyning er du også godt på vej.
Alternativt kan blæserne på "billigere" og mere støjende komponenter
udskiftes med mere støjsvage som fx Pabst.

> Skal jeg ikke have et nyt CD-rom-drev ?

Hvis du har et 32x eller derover burde det ikke være nødvendigt. Alternativt
er brændere så billige i dag at det næsten ikke kan betale sig at købe
cd-rom-drev.

> Hvad med USB portene. Hvor sidder de ??

De er på bundkortet, og udgangene er sammen med stikkene til keyboard, mus
osv. Nogle kabinetter har også usb i fronten - der trækkes et stik fra
bundkortet og til fronten, og så er du kørende der.

> Hvad med styresystemet. Kan man "låne" sig frem der ?

Medmindre du vil bruge et gratis styresystem som fx linux skal det købes.
Husk på at man *ikke* må låne en cd af en kammerat og lægge det ind. Men det
er jo op til din samvittighed om du vil brænde op i helvede

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Jesper

Dato : 26-01-04 23:14

> Den kan det stagtens. Hvis du er tilfreds med den og ikke brænder så
meget,
> så er det vel fint

Ja hvis det er for at spare 300 kr. og få en væsentlig bedre/hurtigere
brænder, OG cd-rom drev er det da helt i orden med din gamle brænder. Jeg
vil bare mene at du får meget mere ud af at smide de 300 kr i også, og så få
noget der vil fremad i stedet for -- undskyld udtrykket -- det gamle bras.
Okay -- den du har, og sikkert er glad for, kan da sagtens bruges, men der
er sket meget siden den kom på markedet, så overvej det lige en gang til.

Jesper

"Christian Spøer" <cspoer/\SNYDT/\@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hjælp.
> Hvis ikke du har sådan en, så køb en i ALDI. Billig.

..

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 00:30

Jan Jensen wrote:

> Jeg har ikke det helt vilde behov, men ønsker dog en forholdsvis moderne
> maskine. F.eks. 2,4 Ghz, 80 GB harddisk og 512 GB ram. Også gerne et rimelig
> godt grafikkort.

Min anbefaling:
AMD Barton 2500+ (643)
Abit NF7 (671)
Maxtor Plus9 80 GB, 8 MB cache (547)
Sapphire Radeon 9600 (919)
Kingston 512 MB PC3200, PC2700<->lavere timings (593)
Chieftec DH-01W, gennemtænkt til blæsere (528)
Thermalright SLK-947U (280+porto(70?) hos pc-cooling.de)
Papst 12+19 dB blæser. 12dB'en i fronten, 19dB'en på CPU. (200)
LiteOn 16x (222)

I alt: 4603+porto (gætter på ca. 5200 inkl. porto)

For at få en ekstra støjsvag pc, kunne man skifte PSU'en ud med en
Seasonic, og sælge Chieftec PSU'en, med en minimal ekstraudgift(200).
Det bliver stadigvæk ikke over 5500, og så har man en PC med
kvalitetskomponenter, som stadig vil være noget værd (og som
sandsynligvis stadig virker) om et par år.

> Jeg er meget prisbevidst, (kald mig bare nærig) og mit spørgsmål lyder
> ganske enkelt hvor og hvordan jeg køber en ny pc´er.

Det er bedst at bestille stumperne og samle den selv (hvis man kan).
Man får nemt noget værre skrammel ved at købe en færdigsamlet PC.

Celeron-processorer(meget langsomme) og bundkort med
SiS-chipset(problemer+dårlig support) skal man holde sig langt væk fra.
VIA-chipsets er heller ikke det bedste, men kan til nøds accepteres.
(KT600 til Socket A, de ældre chipsets er spild af penge)
Der sidder også tit larmende (52-56x)cdrom-drev og langsomme grafikkort
i færdigsamlede PC'ere. Typisk er også billige kabinetter med tynde
sider, som går i resonans med harddisk, cdrom/DVD-drev og PSU+blæser.

Hvis du bestiller en færdigsamlet PC, som viser sig ikke at virke når du
får den pakket ud, skal du selv betale for at sende den tilbage til
reparation.

Shoppen har 3 forsøg til at få den til at virke, inden man kan kræve at
få sine penge igen. Det kan blive til mange penge i returporto.
(Det er kun hvis man får tilsendt noget forkert at shoppen skal betale
returportoen).

Selv hvis man bruger sin 14-dages returret, (som man har, hvis man har
bestilt over nettet,) skal man betale returportoen hvis man modtager en
defekt PC.

> Min brænder har ikke kørt ret meget (HP 7200), og jeg kunne godt tænke mig
> at vide om det evt. kan betale sig at flytte den med over i en ny pc.

Jep, men den brænder altså ikke hurtigere af at komme over i en ny PC :)

> Jeg har ligeledes en god 17" skærm , gode højtalere, en god trådløs mus og
> et ok tastatur. Altså burde det ikke være nødvendigt at købe nyt af alt det.

Enig.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-01-04 19:06

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> Thermalright SLK-947U (280+porto(70?) hos pc-cooling.de)
> Papst 12+19 dB blæser. 12dB'en i fronten, 19dB'en på CPU. (200)
[SNIP]
Forsendelsen fra pc-cooling.de er 8 Euro ca. 60 kr.

Men ellers glimrende valg.

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-01-04 21:51

Jens C. Hansen [Odense] <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i meddelelsen
<4015a1d1$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> LiteOn 16x (222)
>
>I alt: 4603+porto (gætter på ca. 5200 inkl. porto)

Det lyder interessant, og det er faktisk nogenlunde hvad jeg havde tænkt mig
at skulle ofre.
Men priserne, hvor har du dem fra ?
Har været inde på edbpriser.dk men har forgæves ledt efter en leverandør der
har det hele til den pris. Jeg mener bare det er ærgeligt at skulle betale
fragt for hver enkel del.
Den der Thermalright køler, hvad gør den godt for ?
Strømforsyningen sidder da i kabinettet ikke ?

Mvh Jan - der langsomt bliver lidt klogere.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-04 23:24

Jan Jensen wrote:

> Det lyder interessant, og det er faktisk nogenlunde hvad jeg havde tænkt mig
> at skulle ofre.
> Men priserne, hvor har du dem fra?

edbpriser.dk

> Har været inde på edbpriser.dk men har forgæves ledt efter en leverandør der
> har det hele til den pris.

Det tror jeg heller ikke der, men måske et par af dem kan købes samme sted.

> Jeg mener bare det er ærgeligt at skulle betale
> fragt for hver enkel del.

Ikke hvis man vil have kvali..

> Den der Thermalright køler, hvad gør den godt for?

Det er en solid kobberkøler - måske en anelse overkill, hvis man ikke
vil overclocke, men den vil gøre, at blæseren ikke behøver at køre ret
hurtigt -> mindre støj.

> Strømforsyningen sidder da i kabinettet ikke?

Jo. Det er et genialt kabinet, men strømforsyningen er desværre ikke
helt så støjsvag som man kunne ønske sig.
Derfor nævnte jeg at man kunne købe en anden og sælge den der kommer med
kabinettet.