hvor meget ekstra strøm bruger en P4 2,8 i~
Fra : Kim Eichen

Dato : 23-01-04 22:36

Hej gruppe

Jeg overvejer at opgradere min server til en P4 2,8 i stedet for nuværende P3 933 socket 370.
Spørgsmålet er imidlertid hvor meget ekstra strøm den vil forbruge hvis jeg opgraderer.
En P4 2,8 forbruger max ca. 68 watt i forhold til en P3 933, der forbruger omkring 30 watt, men det
jeg er i tvivl om er hvor stort P4'erens forbrug typisk vil være når den kun er meget lidt belastet
en stor del af tiden.
Kort sagt hvor meget vil merudgiften mon være på årsbasis?

Mvh Kim Eichen

Fra : iddqd

Dato : 24-01-04 14:18

Kim Eichen wrote:
> [...]
> en stor del af tiden.
> Kort sagt hvor meget vil merudgiften mon være på årsbasis?

Du kan nok godt regne med mindst det dobbelte, dels så bruger CPU'en
vist ikke meget mindre når den ikke er presset for den kan jo ikke skrue
ned for tempoet ligesom en Mobil CPU (Medmindre man bilder den ind den
er for varm) og RAM m.v. på boardet bruger helt sikkert også mere strøm.

Måske du skulle overveje at lave en løsning med en Pentium-M istedet.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 24-01-04 16:38

> Måske du skulle overveje at lave en løsning med en Pentium-M istedet.

Kan man få alm. bundkort til sådan en svend?

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-01-04 16:42

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Kan man få alm. bundkort til sådan en svend?

Jeg skulle netop til at spørge om det samme

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 26-01-04 19:40

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> Kim Eichen wrote:

> Du kan nok godt regne med mindst det dobbelte, dels så bruger CPU'en
> vist ikke meget mindre når den ikke er presset for den kan jo ikke skrue
> ned for tempoet

Med et tidssvarende operativsystem bruger en moderne CPU bruger faktisk
væsentligt mindre strøm, når den ikke er presset. Det skyldes at OS'et
sætter den i en strømbesparende idle-tilstand. Dette er uden at skrue ned
for taktfrekvensen. Denne idle-tilstand er understøttet i Win 2k, XP, men
ikke i 95, 98, ME. (Til didstnævnte 3 findes der dog programmer, som sætter
CPU'en i idle. Et sådant program er rainfall.)

Derudover kan du jo godt underclocke din CPU, når du ikke har brug for så
stor performance. SVJV kan nogle motherboards gøre det fra windows uden
reboot, ellers kan man jo altid sætte FSB ned i BIOS. Skal du bygge en
strømbillig server skal du også fokusere på ting som god PSU og kølige
hardiske.

Mvh Rune Skou Larsen