termisk tape
Fra : Thomas G

Dato : 23-01-04 17:13

Hej Alle

Jeg har en kølerprofil på mit grafikkort (ATI 9000) der er for lille til at
kunne håndterer varmen fra kortet (man brænder sig når man mærker varmen
efter PC'en er gået kold i 3D spil). Kølerprofilen er passiv og det skulle
den gerne blive med med at være (så lidt støj som muligt .

Hvis jeg skifter profilen men en gammel CPU profil jeg har liggende (som
vejer ca 100 gram max .. den gamle vejer under 50). Vil termisk tape så
kunne holde kølerprofilen på plads ? overfladen af metal til at klæbe på på
grafik processoren er ca størrelsen på en tommelfinger negel.

Jeg har allerede skiftet så mit spg er nok nærmere ... falder den pludselig
af eller sidder sådan noget godt fast i et par år ?

mvh Thomas G

p.s. Den gamle brugte to plastik dutter gennem kortet (der var 2 huller) og
pasta

Fra : Jakob M

Dato : 23-01-04 17:45

> [...]
> tape så kunne holde kølerprofilen på plads ? overfladen af metal til
> at klæbe på på grafik processoren er ca størrelsen på en tommelfinger

Jeg ville ikke turde stole på tape til det.

> p.s. Den gamle brugte to plastik dutter gennem kortet (der var 2
> huller) og pasta

Bor 2 huller i den gamle CPU køleprofil, der macker hullerne i grafikortet
og spænd profilen fast med skruer. På den måde er du sikker på at det
holder.
http://nexushardware.com/articles/index.php?id=16&page_number=1

Mvh
Jakob

--
Se min vandkøling, OBS 700KB
http://home.tiscali.dk/behjm/vandkoeling/vand.htm

Fra : Jakob M

Dato : 23-01-04 17:48

>macker

matcher, selvfølgelig.

Mvh
Jakob

Fra : Thomas G

Dato : 23-01-04 18:02

> [...]
>

> Bor 2 huller i den gamle CPU køleprofil, der macker hullerne i grafikortet
> og spænd profilen fast med skruer. På den måde er du sikker på at det

Den profil der høre til bundkortet har to huller ... den (gamle) nye jeg har
sat på i stede har ingen huller (og er ikke lige til at bore i).
Hvad skal jeg så bruge Lim ? (altså den man kan købe f.eks. hos webconsult
?)

mvh Thomas G

Fra : Thomas G

Dato : 23-01-04 18:08

> sat på i stede har ingen huller (og er ikke lige til at bore i).
> Hvad skal jeg så bruge Lim ? (altså den man kan købe f.eks. hos webconsult
> ?)

Ok ... der var jeg vist lidt for hurtig. Det burde ikke være noget problem
at bore ... men lim er (nemmere ... hvis det virker)

Nå jeg checker om den sidder fast et stykke tid ... og håber lortet ikke
brænder af for jeg får nok ikke taget mig samme lige her og nu

mvh Thomas G

Fra : Jakob M

Dato : 23-01-04 20:28

> Ok ... der var jeg vist lidt for hurtig. Det burde ikke være noget
> problem at bore ... men lim er (nemmere ... hvis det virker)

Så skal det være termisk lim, f.eks.
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=TMAR101&Fane=

Mvh
Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-01-04 18:14

Thomas G wrote:
> [...]
> mærker varmen efter PC'en er gået kold i 3D spil). Kølerprofilen er
> passiv og det skulle den gerne blive med med at være (så lidt støj

Jeg satte en gang en gammel Pentium 486 blæser på mit grafikkort's
kølerprofil, det fungerede fint.

Fra : Thomas G

Dato : 23-01-04 18:49

> Jeg satte en gang en gammel Pentium 486 blæser på mit grafikkort's
> kølerprofil, det fungerede fint.

Enten har du misforstået mig eller også har du ikke tastet det du mente

Brugte du termisk tape til at sætte en blæser(ventilator) fast på
kølerprofilen(den af aluminium) ... skruer plejer da ellers at være det
nemmeste

Håber du mener at du har sat en 486 kølerprofil (den af aluminium) på din
grafikkort processor med termisk tape (for hvis det virker for dig er
der en chace for at det også virker for mig ... virker = den falder ikke af)

mvh Thomas G

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-01-04 19:11

Thomas G wrote:

> Enten har du misforstået mig eller også har du ikke tastet det du
> mente

Det tror jeg såmænd ikke . Blæseren er med til at fjerne varmen fra
kølerprofilen (som du skrev var passiv), og dermed køles grafikkortet også
mere. Så vidt jeg forstod var det det du ville opnå. Det var bare et
forslag, hvilken vej du vælger er da helt op til dig selv.

> Brugte du termisk tape til at sætte en blæser(ventilator) fast på
> kølerprofilen(den af aluminium) ... skruer plejer da ellers at være
> det nemmeste

Jeg brugte såmænd bare elastikker......hjemmeprojekt , men det virkede.

> [...]
> din grafikkort processor med termisk tape (for hvis det virker
> for dig er der en chace for at det også virker for mig ... virker =

Nej, det var en 486-blæser som jeg monterede på den eksisterende kølerprofil
med elastikker. Og mht. støj er en 486 ingenting i forhold til resten af mit
daværende system.

Fra : Thomas G

Dato : 24-01-04 12:26

> [...]
kølerprofil
> med elastikker. Og mht. støj er en 486 ingenting i forhold til resten af

så faldt ti-øren

Jeg har valgt en anden løsning. Jeg har skiftet alu profilen og hverken før
eller nu monteret nogen blæser. Dvs jeg har købt en "card cooler" hos studie
data (http://www.studiedata.dk/productlist.asp?Fane=COLD,COCOCA) ... den
larmer lidt med de blæsere der følger med så jeg har monteret 2 stk. papst
1500 rpm jeg harvde liggende i stedet, så nu siger den næsten ingen ting, og
mit kort giver ikke længere nogen problemer mht. varme. Nu håber jeg bare
aluprofilen bliver siddende med det termiske tape, indtil jeg får taget mig
sammen til at købe noget varmeledende lim (eller til jeg skifter
grafikkortet).

Fordelen ved ikke at monterer en blæser direkte på kølerprofilen er at den
originale køler profil på de billige kort ofte er ret lille = en lille
blæser = høj RPM for at det skal batte noget = meget blæse støj. Det undgår
jeg med blæseren fra Studiedata.

mvh Thomas G

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-01-04 12:41

Thomas G wrote:
> så faldt ti-øren

Det kan jo også være det var mig der ikke fik forklaret det ordentligt. Du
spurgte i første omgang efter en anden køleprofil, mens jeg snakkede om at
sætte en blæser på.

> [...]
> papst 1500 rpm jeg harvde liggende i stedet, så nu siger den næsten
> ingen ting, og mit kort giver ikke længere nogen problemer mht.

Ser ud til at være en god løsning. Larmede Cardcooler'en særligt meget med
de blæsere som fulgte med?

> [...]
> en lille blæser = høj RPM for at det skal batte noget = meget blæse
> støj. Det undgår jeg med blæseren fra Studiedata.

Lyder som en god ide. Det med støjen er jeg også begyndt at tænke meget mere
over. Det ender nok med at jeg skifter blæseren i min PSU ud, som nok min
største støjkilde i øjeblikket.

Fra : Thomas G

Dato : 24-01-04 13:53

> Ser ud til at være en god løsning. Larmede Cardcooler'en særligt meget med
> de blæsere som fulgte med?

Ikke vildt meget ... men jeg er kritisk mht. larm
Har brugt omkring 3500 på mit kabinet
- Chieftech kabinet med fleece måtter (fra noicecontrol)
- Strømforsyning mopdificeret af webconsult mht. blæser (1500 rpm)
- Stille køler til CPU'en (er faktisk den der larmer mest)
- Gummi ophæng til HD for at mindske vibrationer
- Grafikkort uden blæser (har jeg fortrudt mange gange ... men heldigvis er
det løst nu)
- Whisper box (en kasse bag på PC'en med fleece for at dæmpe den lyd der
kommer ud af PC'en fra bagsiden)

De originale kølere til Card cooleren hedder TITAn (ikke at det siger mig
noget)

> Lyder som en god ide. Det med støjen er jeg også begyndt at tænke meget
mere
> over. Det ender nok med at jeg skifter blæseren i min PSU ud, som nok min
> største støjkilde i øjeblikket.

Kan drive mig til vandvid hvis jeg skal sidde og arbejde .. når jeg spiller
er jeg ligeglad. Faktisk er det min CPU køler der larmer mest ... (stik en
finger ind i blæseren og lyt om den største støjkilde forsvinder ... sådan
fandt jeg ud af at det ikke var min PSU men min blæser på CPU'en der larmede
mest)

mvh Thomas G

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-01-04 15:14

Thomas G wrote:
> Ikke vildt meget ... men jeg er kritisk mht. larm

Er jeg også ved at blive.

> Har brugt omkring 3500 på mit kabinet

Der kan jeg vist ikke rigtigt være med :))

> - Stille køler til CPU'en (er faktisk den der larmer mest)

Så den er vel ikke overclocket?

> [...]
> heldigvis er det løst nu)
> - Whisper box (en kasse bag på PC'en med fleece for at dæmpe den lyd

Du gør godt nok noget ud af det. Du har vel ikke tilfældigvis nogle
billeder?

Lyder meget fornuftigt.

> [...]
> ... (stik en finger ind i blæseren og lyt om den største støjkilde
> forsvinder ... sådan fandt jeg ud af at det ikke var min PSU men min

Kan man stikke en finger i en 2100 rpm blæser ;)) ? Nej, ved spil generer
støjen selvfølgelig ikke. Der skal skrues op for lyden og spilles noget
ordentligt, så man helt glemmer at det er en PC man sidder
ved...........opvasken kan vente til i morgen.........

Fra : Thomas G

Dato : 25-01-04 12:14

> Så den er vel ikke overclocket?

Kun fra at være en XP1800+ til at være en XP2000+ men den er ret varm så jeg
har bestilt noget sandpapir (plus noget bedre pasta) til det der hedder
Lapping ? for at gøre undersiden spejlblank og få en bedre varme overførsel
.... håber et hjælper ...

> Du gør godt nok noget ud af det. Du har vel ikke tilfældigvis nogle
> billeder?

Alt det jeg har brugt er købt hos http://asp.webconsult.dk/ og da jeg lige
har opgraderet til XP virker mit flash kort læser ikke så jeg kan ikke
engang tage et par billeder og lægge i binær gruppen for jeg kan ikke få dem
ud af mit kamera

Kabinettet http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=214# (er fladet
lidt i pris siden jeg købte)
PSU http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=58
cpu køler http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=28
Whisper boxen http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=215
De blæsere jeg har brugt til card cooleren
http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=69#
HD ophæng http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=48

> [...]
> ordentligt, så man helt glemmer at det er en PC man sidder
> ved...........opvasken kan vente til i morgen.........

Min CPU blæser køre 3300 RPM (det er også derfor det er den der larmer mest)
og det er ikke noget problem at stikke fingern ind i den. Den blæser der
sidder i PSU'en kan være svær at få fingerne ind til men en plastik ting
gennem ripperne ind i fanerne ... vupti og de stopper. Jeg har gjort det
mange gange på min gamle PSU .. men ikke på den jeg har nu (der har ikke
været nogen grund ... da jeg kun gjorde det for at identificerer lydniveauet
på den gamle). Hvis du ikke vil stikke fingerne ind i blæseren kan du på CPU
blæseren bare fjerne strømme fra blæseren ... så længe der sidder en
køleprofil på CPU'en sker der ikke meget med varme ved at fjerne blæseren i
10-20 sekunder (tror såmænd også den kunne holde meget længere men jeg har
ikke haft brug for at prøve .

mvh Thomas G