Hvilke PC3200 ram?
Fra : FatPete

Dato : 22-01-04 15:03

Blev anbefalet at købe noget PC3200 DDR ram, så nu står jeg og skal have fat
i en 512mb stang af slagsen!

Når jeg så skal ud og købe den, er der så et bestemt mærke i vil anbefale?
Kan det bedst betale sig at købe de billigste, når man tager pris/ydelse i
betragtning? Der er jo lidt forskel når man kigger på priserne på pc3200 ddr
ram...

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på? Passer alle slags RAM f.eks. i
mit bundkort? Mit bundkort har en FSB op til 533MHz og sockets til DDR ram,
men er der forskel på pc3200 og pc2700 eksempeltvis? Eller kan jeg bruge
alle slags DDR ram???

Er lidt grøn på RAM området! :)

Mvh Peter

Fra : FatPete

Dato : 22-01-04 15:07

hmm... men under "specifications" i mit manual står der under "memory": "2
slots for DDR: DIMM1 and DIMM2 (PC1600/PC2100), max 2GB.

Betyder det at jeg kun kan bruge PC1600 og PC2100 og IKKE PC3200 som jeg
havde tænkt mig??? :(((

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 22-01-04 15:29

"FatPete" <Fedepede@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slots for DDR: DIMM1 and DIMM2 (PC1600/PC2100), max 2GB.
>
> Betyder det at jeg kun kan bruge PC1600 og PC2100 og IKKE PC3200 som jeg

Ikke umiddelbart, men du kan ikke udnytte rammens høje ydelse. Sætter du
PC3200 i, kører det som 2100. Men, lyder underligt det kun skulle kunne
udnytte op til PC2100, da den kører 533 på bussen?

Hvad er det for et bundkort?

VH
Peter

Fra : FatPete

Dato : 22-01-04 15:32

> Hvad er det for et bundkort?

Det er et ASrock P4I45D

Mvh Peter

Fra : Michael Pedersen

Dato : 22-01-04 15:30

Hej

> [...]
> slots for DDR: DIMM1 and DIMM2 (PC1600/PC2100), max 2GB.
>
> Betyder det at jeg kun kan bruge PC1600 og PC2100 og IKKE PC3200 som jeg

Ingen problemer men din ram køre så kun med den tilsvarende hastighed, du
kan næsten altid gå ned i hastighed men ikke altid gå op.
MEN, der er en anden ting du skal være opmærksom på og det er om der kan
sidde SS (singelside) og DS (dobbelside) ram og i hvlke slots de skal sidde
i.
Det er oftest en fordel at købe SS ram.

Ang: køb af ram, så vil jeg altid forslå Mærkeram, 1. paritets ram Kingston,
Crusial osv. da de sjældent giver problemer, og de kan oftest klar
specifikationer der er højer end dem de bliver solgt med.

endelig har de fleste Motherboard fabrikanter en liste over de Ram klodser
der passer til den type du har, det kan betale sig at se efter, specielt
hvis man blander tingene meget.

Hilsen Michael

Fra : FatPete

Dato : 22-01-04 16:01

> MEN, der er en anden ting du skal være opmærksom på og det er om der kan
> sidde SS (singelside) og DS (dobbelside) ram og i hvlke slots de skal
> [...]

Hvor hulen finder jeg ud af det? synes ikke rigtigt jeg kan finde noget i
manualet!

Mvh Peter

Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-01-04 11:15

Hej

> sidde
>
> Hvor hulen finder jeg ud af det? synes ikke rigtigt jeg kan finde noget i
> manualet!
>
> Mvh Peter

Det står ikke i manualen, du skal gå ind på nedenstående side og der vil
være en memory support list.

http://www.asrock.com/support/index_memory.htm

Hilsen Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 15:32

> [...]
> slots for DDR: DIMM1 and DIMM2 (PC1600/PC2100), max 2GB.
>
> Betyder det at jeg kun kan bruge PC1600 og PC2100 og IKKE PC3200 som jeg

Du kan godt putte PC3200 RAM i dit bundkort, forskellen på de forskellige
"PC" ratings er maximum hastigheden RAMen kan klare:

PC3200 = 200 MHz (800 MHz)
PC2700 = 166 MHz (666 MHz)
PC2100 = 133 MHz (533 MHz)
PC1600 = 100 MHz (400 MHz)

Da RAM til FSB "ratio" på en P4 er 4x skal du gange med 4, dvs. 133*4 =
533, derfor står der PC2100 som maximum i din manual...

Hvis du skal overclocke er det en god idé at købe RAM som kan klare mere end
133 (533) MHz.
Forskellen på de dyre RAM og de billige RAM er som regel hvor skrappe
timings de kan køre med ved en bestemt hastighed, som regel kan de dyre RAM
også overclockes mere end de billige!

F.eks. kan en god/dyr PC2700 RAM godt overclockes til noget i nærheden af
PC3200, selvom den ikke er beregnet til det! Men da prisen på billig PC2700
og PC3200 RAM er så godt som ens kan du lige så godt købe en billig PC3200
blok imho :)

Selv med en billig PC3200 blok kan du overclocke din CPU en del hvis det er
akutuelt, og så er du også fremtidssikret til en CPU med 800 MHz FSB (Så kan
du dog nok ikke overclocke meget)

Men husk; hvis du har en langsommere RAM er det altid den der sætter
hastigheden, dvs. hvis du prøver at sætte FSB højere op end den langsomste
RAM kan klare virker det ikke selvom den ene blok kan klare det!

Brian