MAX cpu i Netvista?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 21-01-04 23:51

Nogen der ved hvad en IBM netvista som er født med en 933 mhz P3 CPU
maximalt kan tage?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-04 00:07

On Wed, 21 Jan 2004 23:51:03 +0100, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>Nogen der ved hvad en IBM netvista som er født med en 933 mhz P3 CPU
>maximalt kan tage?

Det ved IBM - Kig forbi IBM's supportsider, f.eks

http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/home.do?country=us

hvor du indtaster maskinens 7-cifrede product nummer, så burde det gi'
sig selv.

<mlr>

Fra : JK

Dato : 22-01-04 09:58

On Wed, 21 Jan 2004 23:51:03 +0100, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@NEJhotmail.com> wrote:

>Nogen der ved hvad en IBM netvista som er født med en 933 mhz P3 CPU
>maximalt kan tage?

Det siger sig selv, at chipset er begrænset til coppermines. Bundkort
kan køre fsb133. Din cpu kører jo uden tvivl 7x133.

Desuden er du naturligvis begrænset til socket 370, så P4 kan du godt
glemme.
Din cpu er af type FCPGA.

Problemet er imidlertid, at coppermines ikke laves mere, og tualatin
der fulgte efter har overtaget cpu'erne helt ned til 1000 MHz.

Tualatin cpu'erne er ikke helt pin-kompatible, og kan ikke boote, hvis
du sætter dem i.

Coppermines er karakteristiske ved en cpu spænding på 1.7 til 1.75
volt, og tualatins ligger på 1.5 volt. Den værdi står på pakken, om
ikke andet er oplyst. Forhandlerne er nemlig ikke særligt opmærksomme
på forskellen.

Du kan få en adapter så du kan køre tualatins.

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/scan/fi=products/st=db/co=yes/sf=category/se=Processor%20Tilbeh%F8r.html?id=d882yqRv

koster 148 kr. plus porto, osv.

FCPGA2 hedder sokkel-standarden for tualatins.

Multiplier skal du ikke være bekymret om m.h.t. Intel cpu'er. De er
allesammen låste, og booter korrekt uanset hvad. Fsb skulle også
indstille sig automatisk. Du skal bare gå ind i bios (med F1) og gemme
(save) bios.

Du kan checke eventuelle jumper settings på ibm:

http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/pageRedirect.do?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS

indsæt type-model i quick path window, f.eks. 2137-e63.

Håber det var forklaring nok.

Der er f.eks. på www.edbpriser.dk under processorer en P3 1.4 GHz,
fsb133 til 1890 kr. Det er en tualatin, som kræver den nævnte adapter.
PC-netto skriver, at den er fcpga2.

Så er der på www.compumail.dk
2 slags celeron tualatin på 1200 og 1300 MHz. De er til fsb100, men
har samme 2nd level cache som din nuværende P3, og de koster kun 375
kr.
De kræver også nævnte adapter.

Der findes bedre adaptere end den ovennævnte. Men kun den kan købes i
Danmark. Det er da et forsøg værd. Måske booter det. Det er enten
eller.
Med en adapter som den fra upgradeware 370GU, ville jeg nok være lidt
mere sikker. Den kan købes hjem fra Holland med kreditkort.
http://www.upgradeware.com/english/product/370gu/370gu.htm
der en køler med, med lange påmonteringsclips.

Strømforsyningen i din netvista er iøvrigt ikke særligt kraftig. Men
den kan nok lige trække sådan noget lav-effektet som en 1.4 GHz
tualatin.

hilsen

John