Disk quota
Fra : Donati

Dato : 22-04-01 12:02

Hej
Jeg prøver lige at spørge igen, denne gang lidt mere specifikt
som foreslået af Mickey.
Jeg kører med Redhat 7.0, installeret som server, og edquota
er installeret på maskinen.
Det jeg ønsker at opnå er at sætte en grænse på diskforbruget
på 1gb. for én bruger.
Jeg har kigget i: man edquota men kan ikke helt hitte ud af det,
feks. står der et sted at der skal være en fil quota.user i filsystemets
rod, som er ejet af root, men jeg ved intet om hvordan man angiver
hvem der ejer en given fil.

Idéer til hvordan jeg kommer igang med dette vil være påskønnet

--
Mvh. Finn Donati
www.scooter-racing.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-04-01 13:10

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> writes:

> [...]
> feks. står der et sted at der skal være en fil quota.user i filsystemets
> rod, som er ejet af root, men jeg ved intet om hvordan man angiver

Du har ikke mange aars erfaring med Unix, har du? Du vil goere dig
selv en stor tjeneste, ved at saette dig ind i Unix - der findes mange
gode boeger om Unix - 'http://www.ora.com/' har en del gode. Paa dansk, og paa
nettet, findes 'http://www.sslug.dk/linuxbog/'. Der vil du laere
hvordan man angiver hvem der ejer en given fil.

> Idéer til hvordan jeg kommer igang med dette vil være påskønnet

Lav filen quota.user med kommandoen 'touch /quota.user' (hvis det er
paa / du vil have quota). Vaer sikker paa at filsystemet monteres med
quota aktiveret (kig i '/etc/fstab'). Dernaest burde du kunne koere
'edquota'.

Det er et stykke tid siden jeg sidst har brugt quota, men der findes
helt sikkert nogle gode vejledninger paa WWW, proev en soegning paa
google. Ellers er der nok andre i denne gruppe, der har det mere
present end jeg har.

-- Ole