PCI-slots
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-02-04 17:50

Hej!

I en given computer er der tre PCI-slots.
De to slots er optaget af henholdsvis et netkort og et lydkort.
Dermed er der én ledig PCI-slot.

Er det korrekt opfattet, at denne ledige PCI-slot ikke kan anvendes?

Før netkortet blev monteret, var der monteret et scsi-kort til en brænder,
som kørte upåklageligt
Computeren accepterer ikke scsi-kortet efter montering af netkortet, hvilket
kunne tyde på, at man ikke uden videre kan bruge alle ledige PCI-slots?

Bundkortet sidder i en Webtech type 62 fra 1999 - Intell.
Jeg ved, at det er få oplysninger.
Fra brugen af en IBM-Aptiva erfarede jeg noget lignende, men af den
medleverede brugervejledning fremgik, at man i netop den
maskine ikke kunne anvende samtlige PCI-slots.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : "

Dato : 05-02-04 18:02

Nej, det passer ikke, for selvfølgelig virker alle PCI slot's hvis ellers
mobo'et er helt fejlfrit! "Poblemet" er, at de PCI slot's man har, har en
såkaldt "Rang Orden", altså - man sætter dem efter hvilken prioritet de
har,,, f.eks. 01:skærmkort, 02: SCSI kort, 03:Lydkort, 04:Netkort osv. osv.

Det er ikke helt lige meget hvordan du kaster dine indstiks kort i "dyret"
men må lige holde styr på hvad kort der har hvilken prioritet!

Håber du kan bruge dette "råd" - til noget?

Mvh.

John

Fra : Jakob Pilgaard Peder~

Dato : 05-02-04 19:47

"<- John ->" <Spooky_M_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men må lige holde styr på hvad kort der har hvilken prioritet!
>
> Håber du kan bruge dette "råd" - til noget?

Så vidt jeg kan forsåt John, så hentyder du til IRQ-adresser Dette er
dog muligt at ændre på nogle bundkort. Men langt fra alle! Ved ikke om det
bare er en fordom, men tror at OEM pc-er, generelt set færdigsamlede
computere med relativt ukendte bundkort i, ikke har den mulighed. Men som
sagt sikkert bare en fordom.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-02-04 20:50

"Jakob Pilgaard Pedersen" <jpilgaardSPADE@tdcadsl.dk(fjern SPADE)> skrev i
en meddelelse news:40228f3e$0$95003$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> bare er en fordom, men tror at OEM pc-er, generelt set færdigsamlede
> computere med relativt ukendte bundkort i, ikke har den mulighed. Men som

I den pågældende maskine kan man ændre på IRQ-adresserne og det har jeg
faktisk også tænkt på
at lege lidt med,
men fandt det dog hensigtsmæssigt at spørge i gruppen først.

Nu skriver John, at alle PCI-slots naturligvis kan anvendes.
For så vidt angår den i mit første brev omtalte IBM-Aptiva kan man kun
anvende
en PCI-slot, dersom man undlader at anvende en given AT-slot -- sikkert
specielt for den
type maskiner (jeg ved det ikke - men noterer mig blot, hvad den skriftlige
instruktion omtaler).

I skal begge - John og Jakob - have mange tak for jeres svar og bud. Jeg vil
se nærmere på sagen.
Maskinen kører i øvrigt fortrinligt på trods af alderen. Den fungerer i et
lille lokalt netværk i vort hjem.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Frederik Mathiasen N~

Dato : 05-02-04 21:43

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in message
> [...]
hvilket
> kunne tyde på, at man ikke uden videre kan bruge alle ledige PCI-slots?

Som jeg har forstået det har det noget at gøre med IRQ.
Betyder Interrupt request. Nogle pci slots deler en IRQ, mens de kort man
sætter
i også skal kunne dele.
Kan de ikke dele kommer de op og slås, og så har de ikke tid til at
servicere dig ;)

--
De bedste hilsner
Frederik

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-02-04 22:33

"Frederik Mathiasen Nielsen" <frederik@"fjerndette"joyride.dk> skrev i en
meddelelse news:oVxUb.85525$jf4.5434513@news000.worldonline.dk...

> [...]
> sætter
> i også skal kunne dele.
> Kan de ikke dele kommer de op og slås, og så har de ikke tid til at

Hej, Frank
Det var sådan set også det, jeg forstod, hvorfor jeg netop refererede til
IBM-Aptiva.
Måske kan det tænkes at være forhold af lignende karakter, som har
forårsaget problemer i forbindelse
med reinstallation af SCSI-kortet, idet maskinen efter forsøg på start af
Windows går ned.

Tak for det venlige svar.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 06-02-04 14:15

> [...]
> forårsaget problemer i forbindelse
> med reinstallation af SCSI-kortet, idet maskinen efter forsøg på start af

Hej til alle, der har svaret venligt og hjælpsomt på mit spørgsmål
vedrørende anvendelse
af alle tre PCI-slots i en Webtech-maskine.

Jeg har rettet en forspørgsel om problemet til fabrikanten af maskinen,
Amitech - og
svaret er her:

> Citat af Amitechs svar <
Man kan anvende alle 3 PCI-slots såfremt altså PCI korten selv ikke spærrer
fysisk for indsættelse af et tredje. De kan jo have en størrelse der gør det
umuligt for andre PCI kort at komme til.
Med hensyn til SCSI-kortet så er der desværre ikke så meget jeg kan gøre
andet end at du må prøve at kontake producenten af kortet.
> Citat fra Amitech slut <

Nu omfatter svaret den pågældende maskine, men noget kunne dog tyde på, at
det er generelt.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk