Hvordan!!!
Fra : Eva

Dato : 05-02-04 10:52

Lige et måske dumt spørgsmål.
Hvis man kører med et program til indtastning af alt ens slægtsdata og man
vil skifte til et andet, skal man så indtaste det hele en gang til eller kan
det kopieres over?
Det program jeg kører med kan gemme det som en gedcom fil eller ASCII fil.
På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Eva

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-02-04 12:20

Scripsit Eva:

> [...]
> gang til eller kan det kopieres over? Det program jeg kører med kan
> gemme det som en gedcom fil eller ASCII fil. På forhånd tak for

Det burde ikke være et problem, men i praksis kan det godt blive det
alligevel. Ikke alle programmer er enige om hvilke typer af data som
hører til hvorhenne og hvad de skal kaldes. GedCom er en standard som
prøver at løse denne uenighed, men heller ikke GedCom er helt entydig,
og programmerne er nogen gange uenige om hvordan en GedCom-fil skal
skrives og læses. Et ellers yderst flot (og gratis) program som
Heredis lider fælt under sin GedCom-fortolkning. Legacy, som jeg for
tiden anvender, synes at klare sagen noget bedre.

Der er dog ingen tvivl om at du ved at eksportere til GedCom og
importere denne i dit nye program vil spare en hel del indtastning,
men vær forberedt på at skulle rette en del i data inde fra dit nye
program bagefter.

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 05-02-04 14:12

On Thu, 5 Feb 2004 12:19:32 +0100, Lars Erik Bryld wrote:

> Et ellers yderst flot (og gratis) program som
>Heredis lider fælt under sin GedCom-fortolkning. Legacy, som jeg for
>tiden anvender, synes at klare sagen noget bedre.

Det oplevede afhænger ofte af den der oplever det, og der har jeg
sjovt nok den stik modsatte oplevelse af dig.

Jeg har også haft gang i de to nævnte programmer samtidig, men
kasserede Legacy pga. programmets særprægede gedcom håndtering. Jeg
kan blot nævne, at Legacy overhovedet ikke kunne håndtere en så
almindelig og lige ud ad landevejen TAG som NATI, hvilket Heredis ikke
har problemer med.

Efter min mening har Heredis' skabere haft så travlt med at indlægge
"flotte" og egentlig irrelevante gimmicks i programmet, at det
desværre er gået udover den basale funktionalitet, der lider svært
under manglen på en mulighed for at ændre/sortere i ægteskaber/samlivs
rækkefølge. Den samme mangel gør sig gældende for rækkefølgen af
børnene i et ægteskab/samliv.

Det mindste man i førnævnte henseende kan forlange, er, at programmet
i det mindste respekterer rækkefølgerne fra de(n) gedcomfil(er) der
importeres fra, samt at denne række opretholdes ved videre export, med
mindre selvfølgelig, at programmet bruger har ændret ved en eller
flere rækkefølge(r). I Heredis foreligger der dog ingen mulighed for
at ændre/sortere ved/i ægteskaber/samlivs rækkefølge eller af børns
rækkefølge i et ægteskab/samliv.

Heredis respekterer tilsyneladende rækkefølger fra importerede
gedcomfiler, og opretholder disse i programmets interne visninger.
Men, ved videre gedcom eksport, går det galt, uden gedcom standarden
derved brydes: For mig bekendt siger gedcom standarden ikke det
fjerneste om, at ægteskaber, samliv, børn i ægteskaber osv. skal være
sorteret i den rette rækkefølge.

Ved videre eksport ændrer Heredis nemlig ved de forskellige nævnte
rækkefølger. Og, med mindre de resulterende nye rækkefølger er helt
tilfældige, er der måske tale om et slags omvendt sorteringskriterie,
hvor de seneste ægteskaber kommer først i rækkefølgen, ligesom program
probandens blodlinje måske også sorteres frem i rækkefølgen: Jeg
skriver måske, fordi jeg har observeret noget der kunne ligne, men jeg
har hverken haft tid eller lyst til at dykke dybere ned i materien.

Uden at gedcom standarden derved brydes, er den resulterende uorden i
rækkefølgerne så fæl, at Heredis vist desværre er uegnet som
slægtforskingsprogram pga. dette forhold, som Heredis imidlertid nemt
kan rette op på, hvis de vil!

Den omtalte uorden og mangel på sorteringsmuligheder i Heredis, sendte
mig straks videre til Legacy, der imidlertid er så umulig og særpræget
i sin gedcom tolkning, at jeg på stedet vendte tilbage til Heredis, og
indtil videre (indtil Heredis får løst problemet) må jeg så basere mig
på en efterbehandling af exporterede gedcomfiler, der sorterer og
retter op på diverse rækkefølger.

Mon ikke Heredis indser, at de er nødt til at rette op på de nævnte
forhold?

mvh
Arne
Det skal måske lige nævnes, at kun Heredis Standard for Windows er
gratis - Heredis Premium og Heredis Mac X, sælges for hhv. 30 og 70
dollars.

Fra : torleif haugødegård

Dato : 05-02-04 17:14

aafe: (?)
> [...]
>indtil videre (indtil Heredis får løst problemet) må jeg så basere mig
>på en efterbehandling af exporterede gedcomfiler, der sorterer og

Har du prøvd TMG?
GEDCOMimporten i TMG er meget tolerant og brukerstyrt.
Eksporten ligeså.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-02-04 15:09

Thu, 5 Feb 2004 10:51:47 +0100, skrev Eva:

> [...]
>det kopieres over?
>Det program jeg kører med kan gemme det som en gedcom fil eller ASCII fil.

Du er (desværre) overladt til overførsel via GEDCOM. Andre har før mig
påpeget de fejl der kan opstå, fordi GEDCOM-standarden ikke overholdes
af programudviklerne.

Hvilket program bruger du nu og hvilket agter du at overføre til?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Eva

Dato : 05-02-04 22:16

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message

> [...]
> af programudviklerne.
>
> Hvilket program bruger du nu og hvilket agter du at overføre til?

Hej Kurt
Jeg har indtil nu brugt et tysk program der hedder Ahnengallerie 2,0 og
syntes egentlig også meget godt om programmet, men jeg har planer om at
ville lægge det ud på en hjemmeside og til det syntes jeg ikke rigtig
programmet egner sig.
Hvilket andet program jeg vil bruge har jeg ikke helt besluttet endnu.
Tænker lidt på WinFamily, men vil lige kigge lidt rundt først.
Tager gerne imod forslag.

Hilsen Eva

Fra : twinie

Dato : 06-02-04 00:31

> Tænker lidt på WinFamily, men vil lige kigge lidt rundt først.
> Tager gerne imod forslag.

Lad for din egen skyld være med at tænke på winfamily, så får du i hvertfald
problemer, hvis du vil skifte igen...

mvh Jette.

Fra : Bent Mortensen

Dato : 06-02-04 10:19

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse

> Lad for din egen skyld være med at tænke på winfamily, så får du i
hvertfald
> problemer, hvis du vil skifte igen...
>
> mvh Jette.

Hej
Kan du give en god begrundelse for din påstand, har selv kørt med WinFamily
i 4 år har også prøvet andre programmer uden at der var problemer med at
overføre til dem, det hele køre problem frit hos mig både med udskrifter
m/m.
men venet spændt på den ny ver. 7

Venlig hilsen
Bent Mortensen

Fra : Jørgen Kobel

Dato : 06-02-04 11:13

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i 4 år har også prøvet andre programmer uden at der var problemer med at
> overføre til dem, det hele køre problem frit hos mig både med udskrifter

Jeg har kørt WinFam i mindst 6 år uden problemer og jeg har også
et andet program som kører lydefrit.
Jeg venter også spændt på ver7

Mvh. J.Kobel

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-02-04 11:04

On Fri, 6 Feb 2004 00:30:47 +0100, "twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk>
wrote:

>Lad for din egen skyld være med at tænke på winfamily, så får du i hvertfald
>problemer, hvis du vil skifte igen...
>
>mvh Jette.

Det vil jeg ikke give dig ret i.
Jeg benytter WinFamily og har for 2 uger siden overført mine aner til
Legacy 5.0 uden problemer.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : twinie

Dato : 07-02-04 02:08

> Lad for din egen skyld være med at tænke på winfamily, så får du i
hvertfald
> problemer, hvis du vil skifte igen...
>
> mvh Jette.

Begrundelsen kommer her, som svar på mit eget... nok et forkert sted, men
for at svaret ikke skal 3 forskellige steder...

Jeg har også kørt winfamily, og har været meget glad for det. Det er
perfekt, hvis man ikke ønsker at skifte til et andet (nyere) program. Jeg
skiftede i efteråret til andet program. Undervejs testede jeg export i
diverse andre programmer.

Min erfaring er som følger:
- billedkoder er meget anderledes end gedcom-standard, - umiddelbart blev
alle medier afvist ved import.
- Stednavne blev overført som kilder.
- Nogen datoer blev ikke konveteret korrekt, det vil sige at det var
tekst-felter, ikke dato-felter.

Måske er det mig der har kludret i det, men hvis man sammenligner
gedcom-standarden med de gedcom-filer som winfamily producerer, så vil jeg
til hver en tid fraråde at man begynder at bruge programmet.

Jeg ser også frem til winfamily 7, hvis den altså nogensinde kommer. På
deres norske hjemmeside, har de varslet snarlig udgivelse i 2-3 år, - så man
må jo håbe på, at den er værd at vente på

med venlig hilsen
Jette Jørgensen

Fra : torleif haugødegård

Dato : 07-02-04 07:59

On Sat, 7 Feb 2004 02:08:16 +0100, "twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk>

> [...]
>alle medier afvist ved import.
>- Stednavne blev overført som kilder.
>- Nogen datoer blev ikke konveteret korrekt, det vil sige at det var

Dette er en helt korrekt observasjon av WinFamilys katastrofalt
dårlige GEDCOMeksport. Det er et stoort manuelt og tildels helt umulig
arbeide å overføre de fleste data fra den gamle og utdaterte WinFam
til mer moderne slektsdataprogrammer.
Personlig har jeg brukt mange kveldstimer på manuell redigering av
GEDCOMfiler fra Winfam for å hjelpe slektsforskere ut av dette
programmets klamme hånd ;)

> [...]
>deres norske hjemmeside, har de varslet snarlig udgivelse i 2-3 år, - så man
>må jo håbe på, at den er værd at vente på

Ja, det er fullstendig og helt stille fra den norske oppkjøperen av
opprinnelig danske Winfamily. Det har det vært i flere år.

Fra : Eva

Dato : 05-02-04 22:16

Tak til jer alle for jeres svar.

Hilsen Eva