ASPMail maillingliste
Fra : Jacob ..

Dato : 05-02-04 10:28

Jeg kunne tænke mig at modificerer nedeståede script til, at
sende til en række emailadresser i min database (Access)

Jeg skal vel først lave et sql-kald som looper igennem tabelen
"Person" og rækkerne "Navn" og "Email"...

<%
Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.RemoteHost = "smtp.mail.dk"
Mailer.FromName = "Jacob .."
Mailer.FromAddress = "min@mail.dk"
Mailer.AddRecipient <HER SKAL JEG LOOPE I TABELLEN>
Mailer.Subject = "Nyhedsbrev"
Mailer.BodyText = Request("txtmsg")
Mailer.BodyText = "-o-"
Mailer.BodyText = Request("URL")

if not Mailer.SendMail then
Response.Write "Meddelelsen kunne ikke sendes... Fejlen er: <br>"
Response.Write Mailer.Response
else
Response.Write "Super duper!"
Response.Write " - "
Response.Write "Nyhedsbrevet sendt"
end if
%>

Nogen forslag eller nogen der har en god ASPMAIL-maillingliste?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-04 11:38

Jacob .. skrev:

> Jeg skal vel først lave et sql-kald som looper igennem tabelen
> "Person" og rækkerne "Navn" og "Email"...

Jep. Strengt taget er det kun mailadressen der er nødvendig, men
det ser pænere ud hvis du har navnet med. Husk kun at udvælge de
poster der har en gyldig mailadresse.

> Mailer.AddRecipient <HER SKAL JEG LOOPE I TABELLEN>

Nej. Der er to muligheder når du skal sende et nyhedsbrev til mange
personer. Enten sender du én mail med alle modtageradresser
placeret i BCC eller også sender du en mail pr. modtager - her kan
du så placere navn og mailadresse i to-feltet.

Det er en meget dårlig ide at lave masseudsendelser af mail uden at
bruge BCC - dels får alle medlemmer på listen adgang til alle
adresser (det betyder bl.a. at mailadresserne er langt mere udsat
for virus og spam), og dels vil mailen være vanskelig at læse i
flere programmer (fordi alle til-adresserne vises før selve
brødteksten).

BCC-metoden er hurtigere at sende, men metoden med en mail pr
modtager giver nogle fordele som gør den værd at overveje
alligevel.

Først og fremmest kan man skrive navn og mailadresse direkte i til-
feltet. Det betyder at risikoen for at nyhedsbrevet havner i et
spamfilter er væsentlig formindsket. Det er også lettere at
håndtere returmails og muligheden for at afmelde nyhedsbrevet. Hvis
man ikke har mulighed for at sætte en mailrobot op så man kan
framelde sig automatisk alene ved at besvare mailen, så er et link
til en asp-side er nem mulighed. Hvis hver email er unik, kan man
lægge mailadressen (evt. et id-nummer i stedet) ind i adressen til
afmeldingssiden og på den måde gøre det lettere for folk at melde
fra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 05-02-04 11:47

Nogen forslag til hvordan min kode skal se ud? Hvor SQL-kaldet skal
stå og hvor/hvordan jeg skal formulere loopet, når jeg ønsker at sende
én ad gangen?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-04 11:55

Jacob .. skrev:

> Nogen forslag til hvordan min kode skal se ud? Hvor SQL-kaldet
> skal stå og hvor/hvordan jeg skal formulere loopet, når jeg
> ønsker at sende én ad gangen?

Jeg kender ikke ASPMails syntaks - men i pseudokode vil det se ud
som følger:

sql = "SELECT navn, email FROM personer WHERE email LIKE '%@%.%'"

set rs = conn.execute ( sql )

Do While Not rs.EOF

   SendNyhedsBrev(rs("navn"), rs("email"))
   rs.movenext
Loop
rs.close
set rs = nothing

Sub SendNyhedBrev(navn, email)

   Set objMail = Server.CreateObject("ASPMail???")
   With objMail
       .From = "Dit navn <mailadresse>"
       .Subject = "Dit emne"
       .Body = "Din brødtekst + et afmeldlink" & email
       .AddRecipient(navn & " <" & email & ">")
       .Send
   End With

End Sub

Koden kan måske optimeres ved at genbruge objMail og bare udskifte
modtager og brødtekst. Det afhænger af mulighederne med ASPMail.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 05-02-04 12:44

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Jeg kender ikke ASPMails syntaks - men i pseudokode vil det se ud
> som følger:

[snip kode]

jeg vil lige sige at jeg aldrig har prøvede at lave et "nyhedsbrev" men jeg
sys jeg har læst noget om at det kan give problemer hvis man her mange
modtager. er der ikke noget om det?
hvis det er rigtig hvordan deler man så listen op i stumper og sender til
f.eks. 100 og venter nogle minutter og sender til de næste?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-02-04 11:53

On Thu, 05 Feb 2004 11:38:18 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>for virus og spam), og dels vil mailen være vanskelig at læse i
>flere programmer (fordi alle til-adresserne vises før selve

Jeg er helt enig med Jens. Ud over disse mere tekniske argumenter,
skal man også gøre sig nogle overvejelser om, hvordan man behandler
folks emailadresser.

Det er jo ikke en givent ting, at folk ønsker det spredt ud til alle,
at de har tilmeldt sig et nyhedsbrev. Det er måske ikke et problem,
hvis det er til ungernes lokale fodboldklub, men i mange sammenhænge
synes jeg det bør være op til folk selv - og ikke en tilfældig teknisk
løsning - at melde ud om deres sympatier/antipatier over for
forskellige ting.

Dette er selvfølgelig ikke direkte en ASP-teknisk ting, men ofte er
det folk som dem der er her i gruppen, der i praksis tager
beslutninger, fordi en masse mindre foreninger eller andre
små-initiativer undlader at formulere en politik på dette område.

Bare mine 35 øre ...

--
Jørn Andersen,
Brønshøj