hjælp søges - stressset hund / hund i sorg
Fra : DK-Pisik

Dato : 04-02-04 10:44

Vores hund ( schæfer han) på knap 3 år er meget stresset for tiden.

Sagen er den min mand er på fam. besøg i hjemlandet og kommer først hjem om
ca. 3 uger. Han har været væk nu i 1½ uge. I mandags måtte jeg desværre
aflive vores ældste hunkat ( som var meget knyttet til hunden ) ....

Siden Tinka blev aflivet har jeg haft store probs med at få hunden til at
spise / drikke .... men lidt har jeg dog med held fået i ham. I formiddag
tog jeg ham med ud og handle da han normalt elsker at køre bil. Men jeg har
lige brugt 30 min på at få ham ud af bilen igen ... han nægtede det totalt i
lang tid. Hvilket slet ikk er normalt. Normalt springer han glad ind og ud
af bilen.

Jeg har snakket med dyrlægen igår morges men hun er sikker på at det er
stress / sorg / afsavn der gør det - dog måtte det jo ikk forsætte for så
ville hun se ham.

Nogen gode forslag til hvad jeg evt. kan gøre for den stakkels hund ?

/ Inger Kaya

Fra : Jytte

Dato : 04-02-04 10:44

DK-Pisik wrote:
> [...]
> for så ville hun se ham.
>
> Nogen gode forslag til hvad jeg evt. kan gøre for den stakkels hund ?

Hunde kan godt sørge og være kede af det f.eks. hvis de skifter hjem.
Efter min erfaring går der ca 8 - 14 dage, så er det overstået.
Hvis du kan aflede ham med leg eller finde genstande efter hvad han nu kan,
vil han sikkert blive sig selv igen snart.
Lækre godbidder vil han måske også gerne have.

Held og lykke med ham.

Hilsen
Jytte

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-02-04 12:07

Hej Jytte

Jeg har prøvet at lege med ham - det er meget modvilligt han går med på den
og langt fra hver gang . Godbider snuser til og går - har prøvet at koge ris
/ kyllingbryst og mix sammen til ham - men nej ... Han har tidligere fået
Frolic som belønning ( aldrig som foder) og ville hoppe på tungen for at få
dem som kost *SSS* men nu er de totalt uinteressante. Ved snart ikk mere
mine levende råd for uden mad og drikke - dur helten jo ikk.....

/ Inger Kaya

Fra : Jytte

Dato : 04-02-04 12:11

DK-Pisik wrote:
> [...]
> ville hoppe på tungen for at få dem som kost *SSS* men nu er de
> totalt uinteressante. Ved snart ikk mere mine levende råd for uden

Hej igen.

Han kan jo have ondt i halsen, det har jeg da oplevet og så spiser han ikke.
Jeg ville også gå til dyrlægen hvis han ikke spiser i løbet at et par dage.

Jeg har ikke erfaring med at hunde sørger når en af flokken er gået til de
evige jagtmarker.
Men jeg har selv fået voksne hunde hjem og de kan være meget kede af det og
ikke villet spise. Men i løbet af 8 - 14 dage har det været overstået og
hunden var glad igen.

I efteråret hentede jeg en dværgpinscher på 3 år i Jylland p.gr.af ejerens
sygdom og afleverede hende til bekendte her på Sjælland. Hun var meget ked
af det og hendes nye ejere troede ikke det ville lykkes. Men efter 14 dage
var hun helt glad igen.

Vi har selv haft schæferhunde i 20 år men ikke mere.

Jeg håber det bedste for ham.

Hilsen
Jytte

Fra : Holm

Dato : 04-02-04 12:20

"DK-Pisik" <tumling@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Vores hund ( schæfer han) på knap 3 år er meget stresset for tiden.

Hej Inger ..

Det er da synd for ham , stakkels hund !
Jeg tænker på om du selv opfører dig anderledes overfor ham ?
Hvis du kommer til at ynke ham og hvis du selv er ked af det /stresset over
den situation du er i pt , så smitter det hurtigt af på hunden .

Jeg tror det bedste for hunden er at du reagerer bestemt og med glæde i
stemme og sind ( hvis det er muligt ),...der sker ikke så meget ved at han
faster lidt , man skal ikke være så bange hvis en hund går fra maden et par
dage , men man skal helst lige holde øje med at den indtager vand normalt .

Jeg er sikker på at hunde er meget påvirkelige af vores eget humør , og de
ting som ændres i deres omgivelser ,...her er det at man skal være den
stærke positive "boss" som siger ; "Det her skal nok gå" lad os komme i
sving med noget sjovt...men det skal være med hjertet ellers kan hunden
straks mærke det ! ( de er ikke til at narre )...

Gør som I plejer , og lad endelig være med at ynke ham , så bliver det værre
..
Gå hellere nogle lange aflednings ture med ham , det plejer at få humøret op
på enhver trist hund ....
Han skal nok blive glad igen , det tror jeg bestemt !

Bedste tanker til jer !
Holm

Fra : HLI

Dato : 04-02-04 13:17

Hvis du har en "hundelegeplads" (sted hvor mange hunde / hundeejere plejer
at mødes) kunne du måske gå derhen med ham, så leg med andre hunde kunne
adsprede ham og muntre ham lidt op.

Held og lykke.
fra
Henriette

Fra : Winther

Dato : 04-02-04 14:23

"HLI" <hli@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du har en "hundelegeplads" (sted hvor mange hunde / hundeejere plejer
> at mødes) kunne du måske gå derhen med ham, så leg med andre hunde kunne
> adsprede ham og muntre ham lidt op.

Smid ham i bilen og kør en tur til stranden. Skaven strand er udmærket når
vejret er, så der ikke er for mange tyskere. Der er mange nye dufte og
ulækre ting, som er meget spændende for en schæfer.

Han kan også godt have ondt i halsen.

Ellers vil jeg sige, at hunde er meget påvirket af vores egen sindsstemning.

Vh. Winther

Fra : KennelKipler

Dato : 04-02-04 17:53

"DK-Pisik" skrev d. 04-02-04 10:44 dette indlæg :

Hej Inger Kaya.

Der er vel ikke noget at sige til at han er påvirket af situationen, det
er mange ting på én gang.
Og det er helt normalt at hunde sørger. Jeg har hørt om hunde der har
været påvirket i måneder, men jeg har aldrig hørt om en hund hvor det
ikke gik over.

Prøv selv at skabe en hverdag så normal som den din mand og dig har i
det daglige. Og så hvis det fortsætter, så få ham lige set efter hos
dyrlægen, bare for en sikkerheds skyld.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-02-04 19:38

> [...]
> ville hun se ham.
>
> Nogen gode forslag til hvad jeg evt. kan gøre for den stakkels hund ?

Hej Inger Kaya

Prøv at give ham kattens tæppe, hvis katten havde sådan et.
Så føler han sig ikke helt forladt, og katten kan stille og roligt glide ud
af hans hoved.

M.V.H.....Benny..

Fra : DK-Pisik

Dato : 04-02-04 23:40

<klip>
Prøv at give ham kattens tæppe, hvis katten havde sådan et. Så føler han sig
ikke helt forladt, og katten kan stille og roligt glide ud af hans hoved.
<klip>

Hej Allesammen

Huni har det lidt bedre - han er begyndt at drikke lidt igen men spiser
stadig ikk det store. For første gang siden Tinka blev aflivet bad han her
for et par timer siden om at komme ud og tisse - wwweeeeee - havde aldrig
troet jeg sku blive så glad for en luftetur *GGG*

Tinka har sovet i Ricky's hundekurv som den foretrukken plads - så jeg vil
ikk kunne give ham noget som han ikk allerede har. Jeg har prøvet at skabe
en hverdag som er tæt på normalen. Jeg har taget mig ekstra af ham i form af
leg.

Nu er han i forvejen meget priviligeret - han får nemlig lov at sove i
sengen men det bliver hurtigt for varmt for ham. Men nu hvor min mand seng
er udrejst har han nydt at have hans side - har med vilje heller ikk skiftet
sengetøj selv om det ku trænge (men min mands lugt sidder jo i det og kan
vel hjælpe med at skabe ro på hunden eller ? )

Nå tror vi er på rette vej ... takker meget for jeres respons. Vil prøve at
tage ham med på stranden imorgen hvis ikk det står ned i stænger (regn).

/ Inger Kaya

Fra : Lene Hansen

Dato : 05-02-04 20:52

Var det muligt om du fik en ny kat? Hvad ville hunden sige til det? I så
fald er det nok vigtigt at du finder en killing, der er vandt til hunde.

Hilsen

Lene

Fra : DK-Pisik

Dato : 06-02-04 10:25

Hej Lene

Vi har katteri så der er tilbage blevende katte som han også er meget glad
for *SSS* men der kommer faktisk en ny lille killing om 1 uge som er vant
til hunde (opdrætteren har selv 3) så det kan måske også live lidt op. Men
han er ved at være normaliseret en andelse igen. I går kom en rigtig god
kammerat som tit har været hundesitter og det hjalp lidt på hans humør.
*SSS*

/ Inger Kaya

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 06-02-04 12:28

Hej

Jeg har selv oplevet en hund i sorg og afsavn/depression da jeg måtte
sige farvel til min første hund som altid har været en ven og støtte
gennem min anden hunds liv.

Det var en hård omgang for både mig og hunden der var tilbage, dog
hjalp det, fandt jeg ud af, at finde legekammerater som virkelig
"svingede" med min hund, og lade dem lege samme så meget de gad. Det
følte jeg hjalp og det var godt at se min hund være glad og legesyg
igen.
Gradvist forsvandt tristheden så fra min hund, så jeg tror at andre
hunde eller nyt selskab kan hjælpe, jeg tror på at hunde sørger som
mennesker gør og det tager tid at komme gennem den oplevelse..

Måske vil det også hjælpe med et tæppe der lugter af jeres kat, det
hjalp også min hund - den brugte ofte min gamle hunds seng som jeg lod
stå et andet sted, jeg ville vaske sengen men det ville min hund
åbenbart ikke have for hver gang jeg ville tage tæppet, hoppede han op
og ville ikke flytte sig igen så jeg tog det som et tegn på jeg ikke
skulle vaske det tæppe på det tidspunkt...Var bilen det sidste sted
jeres kat var i, så kunne det måske forklare hvorfor jeres hund ikke
ville ud af bilen. Mine hunde var begge med i bilen da tiden for min
gamle hund var kommet, netop for at vi alle var sammen som vi plejede
og for at alle var klar over hvad der skete, så min anden hund ikke
ville rende og lede efter sin ven..han ledte så heller ikke men han
sørgede sammen med mig i mange uger efter.

Håber I finder noget der kan give nye glæder for jeres hund så I igen
får en glad ven.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : DK-Pisik

Dato : 06-02-04 13:57

<klip>
Var bilen det sidste sted jeres kat var i, så kunne det måske forklare
hvorfor jeres hund ikke ville ud af bilen.
<klip>

Han har Tinkas sovepladser og hendes lugt er her jo stadig ikraft af de
andre katte Og nej Tinka har aldrig været i den bil så det kan ikk være
forklarringen. Men gør han nok yderlig nervøs / anspændt at Tinka var
flokleder og de andre katte nu slogs om pladsen - mener der er ikk ro på
flokken herhjemme.

/ Inger Kaya

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-02-04 19:45

"DK-Pisik" <tumling@gmx.net> wrote in message news:<bvqesf$ffc$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> ville hun se ham.
>
> Nogen gode forslag til hvad jeg evt. kan gøre for den stakkels hund ?

Reaktionen er især typisk for en hyrdehund, idet der nu mangler to
medlemmer af den flok han er sat til at passe. Afled ham med ture,
leg, og hvad i nu ellers holder af at gøre.

Hilsen Kim

Fra : Brian Olesen

Dato : 08-02-04 01:02

Hejsa
Når du har en stresset hund så gælder faktisk de samme regler for en hund
som for os mennesker.
Slap af og lav noget du kan lide.

Hvis du vil have hundens humør på plads så er en lang tur i skoven, hvor han
får lov at være sig selv og koble af en virkelig god ide.

Men hans adfærd minder nu mere om dominans tror jeg så der kan i værste
tilfælde være tale om en hjernehindebetændelse.
Du må ikke ynke hunden fordi den er ked af det. Den skal stadig have respekt
for dig som leder. Så kan du føle med hunden i dit stille sind, men din
adfærd overfor hunden skal forblive den samme.

Mvh. Brian