Adoption igen
Fra : Jan Østergaard

Dato : 04-02-04 08:29

I forlængelse af mit tidligere indlæg ang. adoption, så har et nyt spørgsmål
holdt sit indtog.
Har haft kontakt med civilretsdirektoratet, men da loven om adoption først
trådte i kraft i
1923 og personen jeg søger er fra 1908, har de ingen oplysninger. Jeg har
efterfølgende
set i kirkebøgerne og dem der står opført som hendes forældre, er det
personens rigtige
eller adoptivforældre?
Det der undrer mig lidt er ,at personen er født i marts og hjemmedøbt i
august, men det kan
der vel være flere årsager til?

Mvh
Jan

---

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-02-04 15:24

Hej Jan.

For mig et kendt eksempel ang. reg, i kirkebog 1954 er det biologiske
forældre der her står opført.
Barnet er født i juni 1954 og døbt i maj 1955, året efter.
Mellemliggende periode spædbørnshjem indtil bortadoption.
Så jeg tror ikke adoptionsforældre står noteret i kirkebøger !!

Hilsen Jean

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-02-04 21:21

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mellemliggende periode spædbørnshjem indtil bortadoption.
> Så jeg tror ikke adoptionsforældre står noteret i kirkebøger !!

Det er vist noget forskelligt. Jeg har set i Skive kirkebog i 1900-tallets
begyndelse, at man godt nok skrev de biologisk forældre, men da barnet
blev adopteret væk, blev også adoptivforældrene indskrevne - vel nok,
fordi de valgte et andet navn til barnet.
Mvh.Bodil.

Fra : Brian Jensen

Dato : 09-02-04 17:25

In article <40215443$0$1556$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
grovebgc@tdcadsl.dk says...
> [...]
> blev adopteret væk, blev også adoptivforældrene indskrevne - vel nok,
> fordi de valgte et andet navn til barnet.

I min morfars tilfælde blev følgende skrevet:

Fødselsår: 1912, 19 December
Hvor født: Frederiksgade 58i (eller 1)
Navn: Harry Kristensen
Forældre: Ugift Ane Kirstine Østergaard Pedersen (24) Sk.s. Barnet er
iflg. Politirapport adopteret af Gartner Kristensen og Hustru,
Gyllingnæs.
Daabsdagen: 1913, 22 Maj
Hvor døbt: af Sognepræsten i Gylling Kirke
Faddere: -
Anmærkninger: Not. i Nørresundby Kirkebog Fol. 49 under 7 Februar 1913
af Jacob Finn.

Her er barnet også først døbt fem mdr. senere og med adoptivforældrenes
efternavn.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 04-02-04 22:27

Adoptionssagen skal findes i det pågældende amts journaler og tilhørende
journalsager.
Du skal på landsarkivet for at finde disse journaler.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

"

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-02-04 20:00

On Wed, 4 Feb 2004 08:28:55 +0100, "Jan Østergaard"
<j_andersen-slettes@stofanet.dk> wrote:

>Det der undrer mig lidt er ,at personen er født i marts og hjemmedøbt i
>august, men det kan der vel være flere årsager til?

Ja, det kunne jo f.eks. tænkes, at barnet pludselig var blevet sygt.
Hvis det er eneste indicie, synes jeg sagen er lidt tynd.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jan Østergaard

Dato : 08-02-04 11:26

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Ja, det kunne jo f.eks. tænkes, at barnet pludselig var blevet sygt.
> Hvis det er eneste indicie, synes jeg sagen er lidt tynd.
> [...]

Endnu engang tak til gruppen for svarerne.

Til Lars vil jeg bare sige: Mit indlæg var et spørgsmål, jeg prøvede ikke at
bevise noget! Et lidt mærkeligt svar, når man ikke kender til sagen.

Mvh
Jan

---

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-02-04 17:04

On Sun, 8 Feb 2004 11:25:54 +0100, "Jan Østergaard"
<j_andersen-slettes@stofanet.dk> wrote:

>Til Lars vil jeg bare sige: Mit indlæg var et spørgsmål, jeg prøvede ikke at
>bevise noget! Et lidt mærkeligt svar, når man ikke kender til sagen.

Jamen det kan du da gerne synes. Men når nogen stiller et spørgsmål,
så må det vel også være tilladt at kommentere forudsætningerne for
dette spørgsmål. Af dit spørgsmål syntes det at fremgå, at du
formodede en adoption alene fordi barnet var hjemmedøbt i en alder af
5 måneder - og det til trods for, at der ikke står noget i kirkebogen
om nogen adoption. Derfor syntes jeg, det var rimeligt, at henlede din
opmærksomhed på, at forklaringen måske kunne være meget mere simpel.

Hvis du har andre oplysninger, som peger mod en adoption, så synes
jeg, du skulle komme med dem. Det ville muligvis gøre det meget
nemmere, at give dig et svar på dit spørgsmål.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org