Valider et felt for specialtegn
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-02-04 21:09

Hej.

Hvordan validerer jeg nemmest et charfelt, hvor jeg vil være sikker på
at det kun er fra a-z + tal der er indeholdt? Altså ingen specialtegn.

Mvh. Brian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 23:06

On Tue, 03 Feb 2004 21:08:48 +0100, Brian B. Christensen
<not_for_public@invalid.address> wrote:

>Hvordan validerer jeg nemmest et charfelt, hvor jeg vil være sikker på
>at det kun er fra a-z + tal der er indeholdt? Altså ingen specialtegn.

Hvis du er stiv til Regular Expressions er det vist nemmest, ellers
kig på Asc()-funktionen og check for de intervaller, du ønsker at
godkende.

Fra doc'en:
Dim MyNumber
MyNumber = Asc("A") ' Returns 65.
MyNumber = Asc("a") ' Returns 97.
MyNumber = Asc("Apple") ' Returns 65.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-02-04 23:20

On Tue, 03 Feb 2004 23:06:25 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Hvis du er stiv til Regular Expressions er det vist nemmest,

Naa, jeg lavede noget for 14 år siden på edb-skolen, da vi skulle lave
en text-editor i turbo pascal. Men det ligger langt tilbage i
hukommeren og noget med en helv.... kompleks replacefunktion. Så det
dropper jeg til det der burde være en simpel validering.

>ellers kig på Asc()-funktionen og check for de intervaller, du ønsker at
>godkende.

Tror jeg det ender med.

Takker.

Mvh. Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 23:29

Brian B. Christensen skrev:

> Hvordan validerer jeg nemmest et charfelt, hvor jeg vil være
> sikker på at det kun er fra a-z + tal der er indeholdt? Altså
> ingen specialtegn.

Du kan både i asp og med javascript benytte et regex: /^[a-z0-9]+$/
(eller /^\w+$/, som vist nok dækker det samme). Jeg kan ikke lige
huske hvordan regex-testen opbygges, men det kan findes via Google
- evt. i gruppen her.

En anden mulighed er at benytte Server.URLencode:

Function validerTekst(tekst)
   validerTekst = tekst = Server.URLencode(tekst)
End Function

Funktionen sammenligner input med URL-kodningen af input. Hvis der
ikke er forskel, består teksten kun af standardtegn.

Jeg har lavet en testside hvor man kan afprøve URLencode-metoden:
<http://gyros.dk/usenet/asp/validering.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-02-04 23:44

On Tue, 03 Feb 2004 23:28:49 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Jeg har lavet en testside hvor man kan afprøve URLencode-metoden:
><http://gyros.dk/usenet/asp/validering.asp>

Kanon. Det virker bare som det skal.

Tak for det fif.

Mvh. Brian

Fra : Claus Marcussen

Dato : 04-02-04 00:44

Hej

> Function validerTekst(tekst)
>    validerTekst = tekst = Server.URLencode(tekst)
> End Function

F..... smart - godt tip

Med MEGET venlig hilsen
Claus Marcussen