Ideer modtages
Fra : Gert Simonsen

Dato : 03-02-04 16:37

Hej

Jeg arbejder på en skole, hvor nogle lærerne har et ønske om at eleverne
kunne skrive deres opgaver "online"
D.v.s. de blot går ind på en side, og skriver deres stile/opgaver direkte
ind og gemmer dem. Læren kan derefter gå ind og læse og rette dem.
Jeg har lavet noget i en editor:
http://www.logporten.dk/test3/mail_admin/user/admin_DocEdit.asp
Problemet er blot at her er de 65000 tegn (eller hvor meget er det nu det er
som er max. i Acces?), alt alt for lidt.
Er der nogen der har en ide til hvad vi så kan gøre? Jeg ved godt at
eleverne blot kan lave deres opgaver i et Word dokument og så uploade det.
Men her er problemet så at lærer og elever ikke bruger samme version af
word....!

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-04 16:42

"Gert Simonsen" <gert@FJERNESmallin.dk> escribió

> Problemet er blot at her er de 65000 tegn (eller hvor meget er det nu det
er
> som er max. i Acces?), alt alt for lidt.

Du kunne jo gemme selve teksten i en ekstern tekstfil og blot gemme navnet
på tekstfilen i databasen.
Saludos
Lars Hoffmann

Fra : Gert Simonsen

Dato : 03-02-04 16:41

> [...]
> er
>
> Du kunne jo gemme selve teksten i en ekstern tekstfil og blot gemme navnet

Det var hurtigt
Jeg har godt nok tænkt på det.....men - hvordan gør man nu lige det?

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-02-04 16:52

"Gert Simonsen" <gert@FJERNESmallin.dk> escribió

> Det var hurtigt
> Jeg har godt nok tænkt på det.....men - hvordan gør man nu lige det?

Prøv at kigge på:
http://4guysfromrolla.com/webtech/040699-1.shtml
De har en letforståelig tutorial om emnet.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Gert Simonsen

Dato : 03-02-04 17:32

> [...]
>
> Prøv at kigge på:
> http://4guysfromrolla.com/webtech/040699-1.shtml
> De har en letforståelig tutorial om emnet.

Hmmm....letforståeligt? tjah jeg syntes desværre ikke rigtig jeg forstår
det, men selvfølgelig - min alder....
Er der ikke et sted hvor jeg kan downlade et script. Det som jeg har på:
http://www.logporten.dk/test3/mail_admin/user/admin_DocEdit.asp
var lige noget en bekendt havde liggende. Der er jo ingen grund til at
opfinde den dybe tallerken igen!

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 19:33

On Tue, 3 Feb 2004 16:36:40 +0100, "Gert Simonsen"
<gert@FJERNESmallin.dk> wrote:

>Jeg arbejder på en skole, hvor nogle lærerne har et ønske om at eleverne
>kunne skrive deres opgaver "online"
<snip>
> [...]

>Er der nogen der har en ide til hvad vi så kan gøre? Jeg ved godt at
>eleverne blot kan lave deres opgaver i et Word dokument og så uploade det.

Jeg synes der er flere problemer i dit projekt:
- dels er der tekniske problemer - men de kunne måske løses med en
*enorm* indsats. Der er *virkeligt* mange formatteringsfunktioner i et
moderne tekstbehandlingsprogram, hvoraf folk er vant til at bruge en
betydelig del. Vil du implementere alle dem i din egen editor?

- dels er der problemet med at eleverne skal til at lære en ny ediotr
med sit eget sprog. Vær ikke i tvivl om, at prügelknaben bliver dig!

- endelig er der den mere pædagogiske overvejelse: Er det ikke bedre,
at folk lærer at bruge en gængs teksteditor, som de formentlig vil
møde senere i livet, og så kan fokusere på det indholdsmæssige, end
det er at bruge en masse tid på at lære en proprietær editor?

>Men her er problemet så at lærer og elever ikke bruger samme version af
>word....!

Hvis det er det eneste/største problem, så løs det. Det er en gængs
problematik, som elever og lærere også kommer til at møde i "det
virkelige liv".
Der er efter min mening mere pædagogisk værdi i at løse det problem
sammen end ved at tvinge eleverne ind i en helt særlig sandkasse, som
du så samtidig kommer til at bruge ocenaer af tid på.

Blot min mening - afgørelsen er selvfølgelig din, så spørg blot
videre.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Gert Simonsen

Dato : 03-02-04 23:04

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> moderne tekstbehandlingsprogram, hvoraf folk er vant til at bruge en
> betydelig del. Vil du implementere alle dem i din egen editor?
Den editor som ligger på:
http://www.logporten.dk/test3/mail_admin/user/admin_DocEdit.asp
er udmærket til vores brug.

> [...]
> møde senere i livet, og så kan fokusere på det indholdsmæssige, end
> det er at bruge en masse tid på at lære en proprietær editor?
Nu vil jeg ikke kaste mig ud i en pædagogisk diskussion, da jeg "blot" er en
aldrende pedel med en stor interesse omkring hjemmesideprogrammering. Ikke
desto mindre, har jeg bikset en brugbar side sammen:
http://www.logporten.dk/test3/ (kig endelig indenfor) hvor editoren er
implementeret. Den er jo også så smart indrettet, at man kan klippe/kopierer
direkte fra f.eks. et word dokument. Så eleverne kan skrive deres opgaver i
et tekstbehandling og dernæst kopierer det i editoren.

> [...]
> du så samtidig kommer til at bruge ocenaer af tid på.
>
> Blot min mening - afgørelsen er selvfølgelig din, så spørg blot
Ja ja - vi kan kun være enige, men jeg har fået en opgave og vil prøve at
løse den...

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : Christian Epstein

Dato : 03-02-04 23:23

> Den editor som ligger på:
> http://www.logporten.dk/test3/mail_admin/user/admin_DocEdit.asp
> er udmærket til vores brug.

Men stadig en ny editor, nå nok om det...

> [...]
> direkte fra f.eks. et word dokument. Så eleverne kan skrive deres opgaver i
> et tekstbehandling og dernæst kopierer det i editoren.

Her vil du løbe ind i et ASCII problem, fx har word et specialt tegn for ...
som ikke har en tilhørende ASCII kode... (kort sagt på rigtig dansk deres ...
vil måske se ud som ~ (eller et andet tilfældigt tegn) det samme med fx
hævet/sænket skrift...)

Min lille anbefalling går ud på at hente et upload skript (ja næsten et hvilket
som helst upload skrift ville kunne gøre det...) sætte en limit på der kun
accepterer .rtf filer (det bedste text format der fx også kan læses i din
browser (hvis du bruger en ordentlig en altså)) og kun inden for en bestemt
størrelse...

/christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gert Simonsen

Dato : 08-02-04 15:46

> [...]
> accepterer .rtf filer (det bedste text format der fx også kan læses i din
> browser (hvis du bruger en ordentlig en altså)) og kun inden for en

Jeg har fundet et udmærket lille tekstbehandling (Abiword) som vi fremover
vil bruge.
Jeg har også fundet et uploadscript:
http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=258
men ved lidt større filer får jeg et "timeout".
Er der nogen der har et link til et andet script der kan bruges?

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 08-02-04 19:09

"Gert Simonsen" <gert@FJERNESmallin.dk> wrote in message

> [...]
> http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=258
> men ved lidt større filer får jeg et "timeout".

du kan jo ændre timeout til noget større?
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 23:34

Jørn Andersen skrev:

[mange fornuftige indvendinger som jeg fuldt ud kan tilslutte mig]

> Hvis det er det eneste/største problem, så løs det.

Også enig. Hvis skolen har Word 2000 eller nyere, bør der ikke være
større problemer. Man kan også vælge at bruge RTF-formatet til
udveksling - det forstås af alle udgaver af Word samt mange andre
tekstbehandlingsprogrammer.

Spørg evt. videre i dk.edb.tekst eller
dk.edb.programpakker.ms-office
--