insert hvis ikke den er der i forvejen
Fra : pepss

Dato : 03-02-04 15:25

hejsa NG

kan man lave en betingelse som siger at der kun skal Indsættes hvis ikke 2
felter i samme rakke er der i forvejen?
altså hvis tabellen ser sådan ud:

| profilid | | hvemid |

hvis profiliden er 1 og hvemid 2 skal der ikke indsættes noget for den er
der
hvis profiliden er 1 og hvemid er 10 skal den Indsættes

håber det er til at forstå ellers vil jeg meget gerne prøve at uddybe det!
databasen er en MySQL og jeg bruger asp

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 16:02

pepss skrev:

> kan man lave en betingelse som siger at der kun skal Indsættes
> hvis ikke 2 felter i samme rakke er der i forvejen?

Ikke direkte. Men hvis du definerer en constraint (betingelse) for
din tabel der siger at profilid + hvemid skal være unikt (det kan
fx bare være ved at have profilid + hvemid som sammensat
primærnøgle), så vil databasen brokke sig hvis du forsøger at
indsætte værdier der findes i forvejen.

Det kan du bruge konstruktivt ved at indarbejde fejlhåndtering. Kør
din insertkommando og undersøg om der opstår fejl. Hvis fejlkoden
er lig [fejlkode for overtrædelse af primærnøglebetingelsen] kan du
udskrive en passende besked. Hvis det ikke er nødvendigt med
fejlbeskeder, kan du sådan set bare nøjes med at slå den
automatiske fejlhåndtering fra (ON ERROR RESUME NEXT).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 03-02-04 16:13

> [...]
> fx bare være ved at have profilid + hvemid som sammensat
> primærnøgle), så vil databasen brokke sig hvis du forsøger at

det lyder som en god ide! men men hvordan laver jeg lige det? jeg kan godt
finde ud af at gøre et felt unikt men når det nu skal være profilid + hvemid
hvordan gør man det så?