Datoformat konvertering i VBScript
Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-02-04 12:39

Hej

Jeg har, som tilsyneladende mange andre, svært ved helt at finde ud af
at bruge dato-funktionerne i ASP/VBScript.

Jeg indlæser en dato fra en (access-)database og får den i en af to
følgende formater (afhængig af om jeg kører applikationen på min lokale
server eller på mit webhotel):

24-01-04 22:55:25
24-01-2004 22:55:25

Jeg skal have dette konverteret til et format der er magen til RFC822
(http://asg.web.cmu.edu/rfc/rfc822.html), bortset fra at årstallet skal
være fire-cifret. Ovenstånde skal altså f.eks. konverteres til:

Sat, 24 Jan 2004 22:55:25 +0100

Jeg forsøger mig med en funktion noget a'la

Function RFC822Date(str)
Dim re, ms, m, dt, day, month
Set re = new RegExp
re.Pattern =
"(\d\d)[-./](\d\d)[-./](20)?(\d\d)\s(\d\d)[:.-](\d\d)([:.-](\d\d))?"
Set ms = re.Execute(str)
Set m = ms(0)
Set dt =
DateSerial(2000+m.SubMatches(3),m.SubMatches(1),m.SubMatches(0))
Set month = MonthName(m.SubMatches(1),True)
Set day = WeekdayName(Weekday(dt,2),True,2)
' RFC822Date = (håber dette er trivielt at sætte sammen når jeg
har ovenstående)
End Function

Men udover at det fejler med

Et objekt er obligatorisk: 'DateSerial(...)'

har jeg også på fornemmelsen af at jeg er "på vej over åen efter vand".

Det skinner måske også lidt igennem at jeg ikke har så meget tjek på
objekter i VBScript. Har overvejet at lave det hele om til JScript som
jeg er meget skrappere til, men det er alligevel en ret stor applikation
jeg skal konvertere, så håber at få et brugbart VBScript-tip her i
stedet

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Torben Brandt

Dato : 03-02-04 17:52

Stig Nygaard skrev:
> [...]
>
> Et objekt er obligatorisk: 'DateSerial(...)'
>
> har jeg også på fornemmelsen af at jeg er "på vej over åen efter vand".

Man skal kun bruge "Set" (som i: "Set var1 = ...") hvis højresiden er et
objekt.
Et RegExp er f.eks. et objekt så du skriver "Set re = New RegExp", men
en dato er ikke et objekt, så du skal ikke have "Set" foran "dt = ...".
Der skal heller ikke "Set" foran "month" og "day" da de bare er strenge.

I øvrigt er ordene "month" og "day" reserverede til standard-funktioner,
så navnene er ugyldige som variabel-navne.
Dette ville give en fejl, hvis der ikke have været en inden...

PS Hvis feltet i databasen er af typen dato, så behøver du ikke at lave
den om til en streng, og derefter opdele den igen vha RegExp:
dato = rs("dato")
ugedag = WeekdayName(Weekday(dato, 2), True, 2)
dag = Day(dato)
maaned = MonthName(Month(dato))
aar = Year(dato)
timetal = Hour(dato)
minutter = Minute(dato)
sekunder = Second(dato)
[Grunden til at den er forskellig på de to servere kan være
datoindstillingerne på serveren]

/Torben

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 19:10

On Tue, 03 Feb 2004 12:38:48 +0100, Stig Nygaard
<stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> wrote:

>Jeg har, som tilsyneladende mange andre, svært ved helt at finde ud af
>at bruge dato-funktionerne i ASP/VBScript.

Ja, du er ikke den eneste ...

> [...]
>
>24-01-04 22:55:25
>24-01-2004 22:55:25

>Ovenstånde skal altså f.eks. konverteres til:

Udgangspunktet for enhver form for dato-behandling i ASP er at
fokusere på dato-*værdien* frem for på dato-formatet.

Brug derfor datoværdien, ikke en tekststreng (formatet) som
udgangspunkt for din funktion. Og brug så de indbyggede
dato-funktioner i stedet for strengmanipulation.

Hvis du skal have foranstillede nuller i månedens dato, kunne det fx
se således ud:

Function fctRFC822Date(datDate)
   Dim strDate, arrWeekDayName, arrMonth
   arrWeekDayName = Split(" Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun")
   arrMonth = Split(" Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec")

   strDate = arrWeekDayName(Weekday(datDate, 2)) & ", " & _
   Right("0" & Day(datDate), 2) & " " & _
   arrMonth(Month(datDate)) & " " & _
   Year(datDate) & " " & _
   Right("0" & Hour(datDate), 2) & ":" & _
   Right("0" & Minute(datDate), 2) & ":" & _
   Right("0" & Second(datDate), 2)

   fctRFC822Date = strDate & " +0100"
End Function

Brug den således:
Response.Write fctRFC822Date(Now)
- eller direkte fra databasen:
Response.Write fctRFC822Date(objRs("MyDate"))

Glem alt om datoformater - denne funktion burde også virke, selv om du
skifter til en server, som leverer et helt tredje format.
Jeg *har* prøvet at skulle rette scripts efter en server-opgradering -
det er ret surt ...

Hvis du er sej til SQL, kan du bygge det hele ind i din
SQL-forespørgsel i stedet, så er du også uafhængig.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-02-04 21:18

Hej Torben og Jørn

Stig Nygaard wrote:
> Jeg har, som tilsyneladende mange andre, svært ved helt at finde ud af
> at bruge dato-funktionerne i ASP/VBScript.

Fantastisk. Tusind tak for jeres hjælp, det spiller nu!

Jep jeg kan læse ind direkte i dato-format fra databasen. Tænkte nok at
jeg prøvede at gøre det på en alt for omstændig måde (og ufattelig så
mange fejl jeg kan lave på så få linier i øvrigt)

Mvh. Stig
www.rockland.dk