Max værdi
Fra : Mette

Dato : 02-02-04 21:11

Hej NG

hvordan finder man Max-værdien fra en tabel (access-base)? Jeg har prøvet
med # strSQL = "Select MAX mailID From nyhed" # , men det virker ikke.

Mvh

Mette

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 22:04

Mette skrev:

> hvordan finder man Max-værdien fra en tabel (access-base)? Jeg
> har prøvet med # strSQL = "Select MAX mailID From nyhed" # ,

Du er tæt på:

   SELECT MAX(mailID) FROM nyhed

> men det virker ikke.

En generel note: Det er bedre at fortælle _hvordan_ noget ikke
virker - i stedet for blot at konstatere at det ikke virker. Ofte
vil man få en asp-fejl når noget ikke virker - den fejl er
væsentlig hvis man gerne vil hjælpe. Hvis man ikke får en fejl, får
man måske et resultat der er anderledes end det man forventer -
igen er det en god ide at beskrive forskellen på det man forventer
og det resultat man får vist.

Læs evt. introduktionsartiklen på asp-faq.dk:
   <http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tom Jensen

Dato : 02-02-04 21:49

"Mette"
> hvordan finder man Max-værdien fra en tabel (access-base)? Jeg har prøvet
> med # strSQL = "Select MAX mailID From nyhed" # , men det virker ikke.

Prøv dette:
strSQL = "Select TOP 1 mailID From nyhed"

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 22:31

Tom Jensen skrev:

> strSQL = "Select TOP 1 mailID From nyhed"

- som virker fint hvis mailID er primærnøgle for tabellen og har
datatypen autonummer. Ellers kan man ikke forvente at få et korrekt
resultat.

Max-funktionen er beregnet til at finde max-værdier - den vil som
regel også være det bedste valg til det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 05:41

On Mon, 02 Feb 2004 22:30:33 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>- som virker fint hvis mailID er primærnøgle for tabellen og har
>datatypen autonummer. Ellers kan man ikke forvente at få et korrekt
>resultat.

Med en " ORDER BY mailID DESC" hæftet på bør den vel være OK?

>Max-funktionen er beregnet til at finde max-værdier - den vil som
>regel også være det bedste valg til det.

Utvivlsomt.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-04 11:32

Jørn Andersen skrev:

>>> strSQL = "Select TOP 1 mailID From nyhed"

> Med en " ORDER BY mailID DESC" hæftet på bør den vel være OK?

Ja - men det er i mine øjne stadig mere logisk at benytte Max. Det
gør det lettere at se hvad sql-sætningen skal udføre og (i hvert
fald i teorien) lettere for databasen at finde resultatet.

Følgende to sætninger giver også samme resultat:

1)    SELECT DISTINCT firmanavn FROM kunder

2)    SELECT firmanavn FROM kunder GROUP BY firmanavn

- nemlig alle firmanavne fra kundetabellen, med dubletrækker
fjernet. Forskellen på dem er læseligheden. Formålet med
forespørgslen er (i mine øjne) klart med nr. 1 mens det ikke er så
nemt at se med nr. 2. Derfor synes jeg man bør bruge nr. 1 i stedet
for nr. 2.

(faktisk viser en execution plan i MSSQL at nr. 1 udføres ved hjælp
af GROUP BY - altså med samme bagvedliggende syntaks som nr. 2)
--
Jens Gyldenkærne Clausen