Kultegning - teknik og materialer ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 02-02-04 20:49

Jeg er fascineret af abstrakte kultegninger og vil i gang med selv at lave
sådan nogle. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

1. Findes kullet til at tegne både i fast form og i pulverform?
2. Findes der bøger (websites) med instruktion i kultegningsteknikker?
3. Hvor kan man se gode kultegninger udstillet på nettet og i virkeligheden?

Kort sagt: alle gode råd om denne tegneform ønskes.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Bart

Dato : 03-02-04 12:42

Jeg har desværre næppe et svar på spørgsmålene, men mon ikke det er bedst
bare at komme i gang og prøve selv (igen og igen).
Det er nok en god ide (hvis ikke du allerede har gjort det) med en tur til
nogle forretninger til at købe forskellige slags kul (og papir?) til at
afprøve.

Jeg kender tilfældigvis en bog med blandt andet mange flotte abstrakte
kultegninger (men det er ikke en instruktionsbog). Det er en bog om
billedhuggeren Jacques Zwobada (født 1900) som var (efter min mening) mindst
lige så gode som tegner.- bogen har 268 sider A4 - der er nok 10- 20
afbildninger af store (f. ex. 1,50m x 2,30m), flotte kultegninger og flere
med kul og "mine de plombe". Den udkom i hvertfald på fransk og engelsk:
Pierre Cabanne - Zwobada, les editions de l'amateur 1992 ISBN
2-85917-142-8.
Måske kan du finde bogen et eller andet sted eller noget om Zwobada's
tegninger.

vh,
Bart

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 03-02-04 14:30

Du skal bruge tegnekul og fixativ, og prøv så forskellige papirtyper, bl.a.
velourpapir. Det vigtigste er at prøve selv. leg med materialerne.

Du kan med fordel købe en stub eller flere, men der kan du også bruge dine
fingre.

Her er et par firmaer, du kan handle med.
http://www.vindelev-ramme.dk
http://www.kunstnerartikler.dk
http://www.aartdevos.dk

De vil kunne hjælpe dig med at finde de helt rigtige materialer.
Hvis jeg ved hvor du bor, kan jeg måske hjælpe dig lidt mere.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk
www.rosmon.dk
26 28 37 70

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-02-04 20:58

Tak for tipsene. Jeg bor i Valby/Kbh. Her er et par spørgsmål mere:

1. Et fixativ, skal det smøres på lærredet/papiret inden kullet tegnet på,
eller skal det anvendes bagefter til at få kullet til at blive beskyttet mod
luft etc?

2. Hvad er en "stub"?

3. Hvilke danske kunstnere har lavet abstrakte kultegninger?

v.h.
Jakob Munck

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 05-02-04 08:47

Fixativ sprayes på bagefter. Der er intet bindemiddel i kul og pastel,
derfor skal du bruge fixativ. Uden det , kan dit billede forsvinde med et
nys eller vindstød.

En stub, er papir rullet hårdt sammen og spidset som en blyant, og bruges
til atgnide farven ind i papiret. Den bruges til kul, kridt, blyant og
lignende.

Jeg har ikke tjek på hvilke kunstnere der arbejder med kul, men tag ind og
se Statens Museum for kunst, og få dem til at hjælpe dig.

Nøjes ikke kun med at se efter abstrakte billeder, men se det du kan komme i
nærheden af, og vælg så dine egne motiver. Mange gange siger man, at man vil
lave abstrakte motiver, fordi man så ikke skal kunne tegne. Mange ting er
smadder lette at tegne, så det ser ud af en hel masse, uden at det er svært,
du skal bare lære nogle småtriks.

Der er mange tegnekurser i København. Tag et par crouqetkurser, så kommer du
død hurtigt til at tegne, og det behøver ikke at blive specielt dyrt.

Du kan evt sende et par billeder af det du laver, og sende til mig, så vil
jeg prøve at kommentere det til dig.

Du kan med fordel gå ind og kigge i Citykunst i københavn.se materialer,
spørg, og lad dig inspirere.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk
www.rosmon.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 05-02-04 17:28

Tak for de gode råd.

Jeg kan, som du gætter, ikke tegne, men nu prøver jeg først med noget
abstrakt noget, og ser så hvordan det udvikler sig.

v.h.
Jakob