Tandkødsbetændelse hos hund
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 22-04-01 07:33

Min hund, en 10-årig, sort mellempuddel han, har de sidste år haft en
kedelig tendens til kraftig tandstendannelse og deraf følgende
tandkødsbetændelse (ifølge dyrlægen). For et par år siden måtte den have 4
tænder trukket ud. Dyrlægen siger, at tilstanden kan sammenlignes med
paradentose hos mennesker.
Jeg har prøvet at børste tænder med den med hundetandpasta og skrabe så
meget som muligt af tandstenen af. Men Krølle (som den hedder) er meget lidt
samarbejdsvillig i disse henseender. Når der opstår en betændelsestilstand
har den fået en antibiotikakur, som så holder 2-4 måneder, hvorefter
tilstanden, som den er meget plaget af, er der igen.
Hunden er i fin form og har det fortræffeligt - bortset lige fra det med
tandkødet og tænderne.

Hvad gør jeg? - Gode råd er særdeles velkomne!

M.v.h.

Poul Evald Hansen
pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 22-04-01 15:57

Personligt ville jeg anbefale et ben at gnave på, et dejligt stort råt et,
ikke noget der er kogt. Giv evt. et par kyllinge halse, de vil holde
Krølle's tænder rene og dermed også mindske risikoen for at problemerne
opstår igen.

Det er altid et forsøg værd!

- Sidsel

Fra : Tanja Neubert Jorgen~

Dato : 22-04-01 19:05

Hvad får hunden at spise?
Får den noget ordentligt tørfoder fx.?

Mvh. Tanja

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 22-04-01 22:15

"Tanja Neubert Jorgensen" <tnj@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad får hunden at spise?
> Får den noget ordentligt tørfoder fx.?
>
> Mvh. Tanja
>-----------------klip-------------------------->
P.t. får den Pedigree Senior, idet vi har prøvet os frem med forskellige
slags hundemad uden at finde nogen, vi var helt tilfredse med. Vi gik over
til senior-hundemad, da den var ca. 8 år, og det var godt for så vidt som de
tendenser, den før havde haft til hård mave, aftog betydeligt.
Men dyrlægen siger, at tandkødsproblemerne ikke har så meget med det at
gøre.
Den får også et råt okseben i ny og næ, men de er p.t. svære at få fat på i
ordentlig kvalitet p.g.a. kogalskabsproblematikken, og tandproblemerne
opstod første gang i en periode, hvor den fik mange rå okseben. Tyggeben
(læderben) har den aldrig været særlig begejstret for.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : modo

Dato : 23-04-01 21:43

Min mors hund, (som desværre ikke er mere, den døde mæt af dage, 17 år
gammel, for 3 uger siden) havde samme problemer med tænderne og tandkødet, i
gennem 1½ - 2 år blev der dannet det der kaldes en "fistel", dvs. en betændt
tandrod der nærmest blev en byld på kinden under øjet, som der ofte gik hul
på, antibiotika hjalp kun kort tid, så kom problemet igen, og
helbedøvelse/operation af tænderne var udelukket på grund af hundens alder.
En dag fortalte hun det tilfældigt til en bekendt, der straks anbefalede at
hunden skulle ha' bukkehornsfrø, eksperimentet blev straks afprøvet, og
søreme om ikke det virkede efter ca. 3 uger.
Eneste bivirkning var at han lugtede fælt af karry i den periode
(bukkehornsfrø er en bestanddel af krydderiet karry).
Den nøjagtige dosis kan jeg ikke huske, men er du interesseret kan jeg finde
ud af det til dig.
Jeg har senere fortalt det til andre og enkelte havde faktisk selv oplevet
det samme (i øvrigt også på betændelsestilstande på mennesker).

MVH Dorte

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 23-04-01 22:31

"modo" <mododo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har senere fortalt det til andre og enkelte havde faktisk selv oplevet
> det samme (i øvrigt også på betændelsestilstande på mennesker).

Hej Dorte!
Mange tak for dit svar!
Du må meget gerne undersøge dosering af bukkehornsfrø m.v., hvis du har
mulighed for det.
Ved du, hvor man kan få dem: Apoteket? - Matas? - Helsekostforretninger? -
Eller hvor?

Ved du mon, om bukkehornsfrøene hjalp på tandstenen eller
tandkødsbetændelsen eller begge dele.

Med venlig hilsen

Poul Evald Hansen
pevh@vip.cybercity.dk

Fra : modo

Dato : 24-04-01 21:16

Poul Evald Hansen skrev i meddelelsen <9c26id$1m1e$1@news.cybercity.dk>...
>Hej Dorte!
>Mange tak for dit svar!
>Du må meget gerne undersøge dosering af bukkehornsfrø m.v., hvis du har
>mulighed for det.

Jeg undersøger det hurtigst muligt, og vender tilbage !

>Ved du, hvor man kan få dem: Apoteket? - Matas? - Helsekostforretninger? -
>Eller hvor?

Ja, det købes på apoteket, men sikkert også hos Matas.

>Ved du mon, om bukkehornsfrøene hjalp på tandstenen eller
>tandkødsbetændelsen eller begge dele.

Det er vist udelukkende betændelsestilstande det hjælper på.

MVH Dorte

Fra : modo

Dato : 27-04-01 12:08

Hej Poul Evald

Så er den rette dosering fundet frem:
Min mors hund vejede ca. 10-12 kg. (race Lövchen) og den skulle ha' 1
teskefuld bukkehornsfrø 2 gange dagligt i 26 dage, uden ophold. Så kan du
selv gange forholdet op med vægten på din hund.
Bukkehornsfrøene blev blandet med A38 om morgenen, og iblandet foderet om
aftenen, og besynderligt nok spiste hunden det uden et kny, (han var ellers
temmelig kræsen). Hvis din hund nægter at spise det er det nok en god ide at
iblande det lidt leverpostej, så glider det nok ned!
Der sker ikke noget ved at kuren springes over een enkelt dag, men hvis det
sker i flere dage skal kuren startes på ny. Effekten skulle gerne indfinde
sig inden de 26 dage, men ellers vent et passende stykke tid, og prøv igen.
Som sagt er det helt uden bivirkninger, men lugten af karry slipper i nok
ikke for.
Bukkehornsfrøene kan købes på apoteket, og koster ikke nogen "herregård"
Hvis du går i gang med kuren, vil jeg blive glad hvis du fortæller i denne
gruppe hvordan det går.
Held og lykke

MVH. Dorte

Fra : x Vuf x

Dato : 30-04-01 09:37

Fri, 27 Apr 2001 13:08:20 +0200, modo wrote:

>Så er den rette dosering fundet frem:
>Min mors hund vejede ca. 10-12 kg. (race Lövchen)

Waaw...jeg vidste ikke Lövchen kunne bli' så store... *s*

Duer dette også til mennesker?

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : modo

Dato : 30-04-01 14:31

x Vuf x skrev i meddelelsen <7n8qeto066ks5qnobqui0qec519qpciere@4ax.com>...
>Fri, 27 Apr 2001 13:08:20 +0200, modo wrote:
>Waaw...jeg vidste ikke Lövchen kunne bli' så store... *s*

Jeg må indrømme jeg har sjusset mig frem til vægten (han lever jo ikke
mere), men jeg tror da ikke det er helt galt, måske nok nærmere 10 kg. end
12, mener du at Löwchen-racen er meget mindre?

>Duer dette også til mennesker?

Det skulle det efter sigende, jeg har ikke selv prøvet, men det kunne da
være sjovt at høre hvis nogen har gjort forsøget.

MVH. Dorte

Fra : x Vuf x

Dato : 30-04-01 21:14

Mon, 30 Apr 2001 15:31:25 +0200, modo wrote:

>Jeg må indrømme jeg har sjusset mig frem til vægten (han lever jo ikke
>mere), men jeg tror da ikke det er helt galt, måske nok nærmere 10 kg. end
>12, mener du at Löwchen-racen er meget mindre?

Jeg mener ikke Lövchen bli'r mere end højst 5kg...

>Det skulle det efter sigende, jeg har ikke selv prøvet, men det kunne da
>være sjovt at høre hvis nogen har gjort forsøget.

Der skal jo nok indtages for meget så...

Fra : modo

Dato : 03-05-01 22:21

>Jeg mener ikke Lövchen bli'r mere end højst 5kg...

Du har ret standarden for Löwchen hedder 4-8 kg.

>Der skal jo nok indtages for meget så...

ja måske, men hvis man lige pludselig ikke har andre muligheder, ku' man vel
nok få tygget sig gennem portionen, hvor stor den end så skulle være....

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-01 10:47

Thu, 3 May 2001 23:20:59 +0200, modo wrote:

>Du har ret standarden for Löwchen hedder 4-8 kg.

Mente jeg nok.

>ja måske, men hvis man lige pludselig ikke har andre muligheder, ku' man vel
>nok få tygget sig gennem portionen, hvor stor den end så skulle være....

Puuuuha...Man ku' måske få in læge eller tandlæge til at gi´ en
kortvarig pennecilinkur, men tanken var netop at undgå al den penicilin...