Vi prøver lige igen...
Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 15:38

Hej NG

Er der nogen som har et seriøst forslag tiljeg lægger på et betongulv i min
lille ridehal.
Er det grus - hvor tykt lag i så fald?, eller skal jeg bruge et andet
bunddække.

HIlsen Jacob

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 02-02-04 23:09

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Er det grus - hvor tykt lag i så fald?, eller skal jeg bruge et andet
>bunddække.

Jeg har lige været hele møllen igennem med ridehusbund, men ved ikke
om du kan sammenligne det til anvendelse "ovenpå" et betongulv. Jeg
har 40 cm knust tegl som stabilt-lag i bunden. Tegl er anvendt for at
holde på fugtigheden. Det vil du nok ikke have besvær med med det gulv
i laden der nærmest ville fungere som en pool. Ovenpå teglen har jeg
"storkornet sand", altså vasket sand uden ler og andet støv. Sidst er
der flis der er lavet af afbarkede lærkestammer. Flisen er samtidig
blandet med endnu et lag storkornet sand. Det har været en dyr
historie. Alt ialt har bunden alene kostet omkring Kr. 100.000. Til at
holde herligheden fugtig er der installeret et sprinklersystem fra
Diplomat-Horse. Hvis bunden tørrer ud er den umulig at ride på. Virker
derimod fint når den er holdt godt våd.

Bunden jeg er endt op med er ialt 50 cm "høj" (eller dyb) og virker
helt fantastisk. Hvordan den ville være på et betondæk tør jeg ikke
gætte på.

Jeg tænker med gru på det fine gulv du tænker på at dække til
Vær nu sikker på at du ikke bagefter lige får brug for en bygning med
betongulv til maskiner mm. Har også selv bygget en lade med betongulv.
Gulvet alene var lige så dyr som hallen.

Jeg er ikke negativ fordi jeg er misundlig som nogen måske tror
men tænk over forslaget med en picadero i stedet. Havde jeg en bette
hal i overskud ville jeg bruge den til det i stedet. Selv rider jeg
ikke i min nye fine ridehal, men bruger den udendørs som er mere til
mit temperament... ...hvis ellers jeg igen bliver i stand til at komme
op på hesten.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 03-02-04 11:19

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> men tænk over forslaget med en picadero i stedet.

Jamen Ole, den skal da OGSÅ have en bund. Og så er en indendørs picadero jo
en lille ridehal. Forskellen ligger kun i, om man sidder på eller ej...

Så jeg ved ikke helt hvor du vil hen.

Jeg har selv tyet til økonomi-varianten og indhegnet et hjørne af en fold
til formålet. Så skal jeg bare lige have den hersens nye låne-rabarber til
at høre efter, jeg er endnu ikke særlig vigtig i hans verden, og han gider
sq da ikke rende rundt derinde (nåja, jeg burde nok have fjernet græsset) -
der er jo så meget at se på udenfor! Og laver jeg ballade, vender han front
og står og glor på mig Han har såmænd mere respekt for hegnstråden end
for mig.

Jeg tror den en gang i tidernes morgen er Parelli-trænet - og da jeg ikke
kender hans "system", er der sikkert noget kropssprog den reagerer på, som
jeg ikke lige er klar over.

Jojo, det skal nok blive sjovt.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 13:58

> [...]
> kender hans "system", er der sikkert noget kropssprog den reagerer på, som

(klip)

Prøv at kigge inde på www.parelli.dk for der kan du læse dig til f.eks 7
games som bruges rigtig meget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 03-02-04 15:36

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> Prøv at kigge inde på www.parelli.dk for der kan du læse dig til f.eks 7
> games som bruges rigtig meget.

Ja, det kunne godt være jeg kunne få nogen fif til hvad han forventer
derinde. Det nytter jo ikke noget at jeg "Naldal'er" eller "Hempfling'er" på
livet løs, hvis hesten har lavet noget andet. Principperne og filosofien er
jo de samme, men måske han har lært nogen signaler jeg ikke kender.

Ellers tror jeg han har travlt med at lege stodhingst, han er ellers ikke
den dominante type, men da min nabo i dag kom for at se til sin meget
gravide ponyhoppe, som jeg har lånt som selskab, så havde han meget travlt
med at vise sig frem og prøve at gå imellem og genne hende væk fra os, den
lille orm. Dog uden nogen form for ondskabsfuldheder, heldigvis, for det har
jeg ikke mod på pt.

Jeg overvejer meget kraftigt at smide dem på hver sin fold i morgen (de kan
stadig se hinanden) - de er lige klæbrige nok synes jeg.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-02-04 14:36

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Jamen Ole, den skal da OGSÅ have en bund. Og så er en indendørs picadero jo
>en lille ridehal. Forskellen ligger kun i, om man sidder på eller ej...

Det er osse en stor forskel. At ride i en så lille ridehal er nærmest
at smide pengene ud, men kunne den anvendes til picadero, så var
pengene godt givet ud. Sådan!

>Så jeg ved ikke helt hvor du vil hen.

Allerhelst ville jeg af sted ned langs Sejrøbugten i vild galop i det
lave vand, men der går nok nogen tid endnu før jeg igen er i stand til
at komme op på hesten ved egen hjælp

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-04 15:10

> [...]
>
> Allerhelst ville jeg af sted ned langs Sejrøbugten i vild galop i det
> lave vand, men der går nok nogen tid endnu før jeg igen er i stand til

Er der noget information man er gået glip af ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-02-04 15:44

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

men der går nok nogen tid endnu før jeg igen er i stand til
> at komme op på hesten ved egen hjælp

Hov nu vågnede jeg!!!!!

Hvad er den af Ole har du haft et styrt som vi andre ikke har hørt noget
om!!!

Vil du straks gå til bekendelse - det ville jeg jo hvis altså jeg på det
seneste havde lavet stunts.

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-02-04 20:08

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Hvad er den af Ole har du haft et styrt som vi andre ikke har hørt noget
>om!!!

Må jeg være fri !!!

Jeg har høvlet af sted gennem skoven med tøser lige i hælene, faldet
med hesten hvor hesten landede oven på mig og leget "kanonkugle" på
stranden hvor hesten pludselig huggede bremserne i. Alt sammen så
meget sum uden at miste hatten.

Skal jeg komme til skade skal det ske stående på jorden uden at lave
noget overhovedet. Kom blot i vejen for en af disse "hysteriske" heste
og så var jeg færdig med at ride. Et knust knæ som lægerne mener vil
komme til at koste mig fortsat rideglade i al fremtid.

På torsdag skal jeg så ind og have den endelige dom. Men de ka' rende
mig kan de. Er allerede i gang med at øve hop på stift ben. Til sommer
ser i mig igen i strandkanten. Prøv om i ka' ramme hatten

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 03-02-04 20:31

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> På torsdag skal jeg så ind og have den endelige dom. Men de ka' rende
> mig kan de. Er allerede i gang med at øve hop på stift ben.

Held og lykke med dommen Ole. They can't hold a good man down. Det vil
være som en slags dødsdom.

Hilsener Liz

Fra : klit_larsen

Dato : 04-02-04 22:23

"Ole Braad-Sørensen" skrev d. 02-02-04 23:09 dette indlæg :

> [...]
> ikke i min nye fine ridehal, men bruger den udendørs som er mere til
> mit temperament... ...hvis ellers jeg igen bliver i stand til at komme

Ja jeg står med samme "problem" som dig Jacob. Jeg har nedop bygget en
lille indendørs ride bane/hus som måler 27 x 12 m, (måtte ikke bygge
større).
Jeg har kun en jordbund. Men jeg fik anbefalet af en som laver bunde at
vi skal lægge et 8-9 cm lag harpet lersand først, og herefter en ca 8 cm
savssmuld/spåner, af gran og fyr. Det skulle være nok i min hal. Det er
en fra noget som hedder Stald Bødskov som jeg har snakket med.

Denne blandning skulle også kunne bruges på en mere fast bund som beton
jo er. Det med at en lille bane skader en hest som er har skrevet ved
jeg ikke om er rigtigt. Vores dyrelæge siger det er godt for vores
heste, fordi de får brugt deres muskulatur, og især skuldre mere. Jeg
vil også sige at en mindre bare er da bedre end ingen. Det er da bedre
at kunne holde sine heste igang om vinteren end slet ikke kunne benytte
dem. Vi har 2 DV som rider i hallen. Vi er faktisk meget glad for den.

Lige lidt brok!! Hvorfor begynder i at skrive om alt muligt andet end
Jacob spørger om, kan da godt forstå han er lidt "gnaven! ;)

Mange hilsner
Klit

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 04-02-04 23:22

On Wed, 04 Feb 2004 21:22:31 GMT, "klit_larsen"
<klit_larsen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>at kunne holde sine heste igang om vinteren end slet ikke kunne benytte
>dem. Vi har 2 DV som rider i hallen. Vi er faktisk meget glad for den.

   Men er det ikke lidt svært at lave ligeudrettede øvelser? Nu
spørger jeg måske dumt - men det er fordi jeg har erfaret at jeg er
laaaangt bedre til at ride volter (På "min" DV i øvrigt) end vi er til
at ride ligeud! Jeg kunne forestille mig at ridning i for lille en hal
kunne betyde netop at man fik besvær med at ligeudrette hesten? Det er
blot en strøtanke.
   Dog må jeg gi Ole ret i at det måske ikke er så optimalt at
lægge bund på et betongulv... det kommer til at blive højt!

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.