brændekløver
Fra : hansi

Dato : 02-02-04 17:07

hej i ng

er der nogen der kender nogle steder hvor man kan se hvordan man laver en
kløvemaskine selv , hvad man skal bruge og hvor man kan få delene

pfh tak

hansi

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-04 18:11

> [...]
>
> er der nogen der kender nogle steder hvor man kan se hvordan man laver en
> kløvemaskine selv , hvad man skal bruge og hvor man kan få delene

HEjsa

Med mindre du er en ret habil svejser vil jeg ikke anbefale dig at gå i gang
med et sådanne projekt. Da man ofte ender med et hydralisk tryk på rigtigt
mange tons, skal det være noget der kan holde.

Mvh Martin

Fra : hansi

Dato : 02-02-04 20:37

svejsningen er ingen problem da jeg har en svejser ved hånden
hansi

Fra : Mars

Dato : 02-02-04 20:57

Det er ikke helt nok at ha den ved hånden, du skal osse kunne bruge den og
vide hvordan du skal bygge din konstruktion så den kan holde :)

Mvh

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-04 21:17

> Det er ikke helt nok at ha den ved hånden, du skal osse kunne bruge den og
> vide hvordan du skal bygge din konstruktion så den kan holde :)
>
> Mvh
>
> Martin

Ja det er jo lige nøjagtigt det jeg ville ind på. Det er ikke nok at ha et
hobby svejseværk fra HN. Og jeg vil mene at hvis man selv mener man er en
dygtig nok svejser, burde man også sagtens selv kunne regne ud hvad man skal
bruge af stumper. Men hvis man ikek har adgang til brygte hydraulik stumper
bliver det meget hurtigt en dyr omgang.

Mvh Martin

-- en anden end den dan Martin som jeg reply'er........ snakker jo ikke med
mig selv --

Fra : Brian Fogh

Dato : 03-02-04 03:46

Heyyy Hansi

Du skal have fat i e hyd. station også skal du finde ud af hvor mange tons
du vil trykke med. Du skal nemlig lave din "bjælke" (jernbane svelle) så tyk
at den kan komme til at stå i en bue. Har selv lige fået en til at bygge for
mig da jeg ikke stoler nok på mine svejsninger. Min trykker pt. med ca.
17-19 tons. Men igen kommer det an på hvad du skal flække.

Du skal dælme bare være 150% på dine svejsninger og på dine hy slanger for
det er ikke det samme som de hobby modeller de har i silvan. Disse her kan
slå dig gul og blå.

Hilsen
Brian

Fra : //zigge

Dato : 02-02-04 22:32

> hej i ng
>
> er der nogen der kender nogle steder hvor man kan se hvordan man laver en
> kløvemaskine selv , hvad man skal bruge og hvor man kan få delene

Problemet er at hvis man selv vil lave en ny god (=STOR) kløver selv, så er
det meget dyrt i stumper. Du kan nemt komme til at bløde 10.000Kr for det.
Så hvis man ikke er indstillet på det, så må man hen til huggeren og rode
efter dele. Her er det muligt at finde det meste. Stempel og ventil plus
slanger er som regel til at finde i en rimelig stand. Pumpen er derimod lidt
mere kritisk og hvis du bruger en der er for slidt, bliver olien meget
varm - foruden selvfølgelig problemet med trykket
Og så står man med en dynge forskellige dimser, der aldrig har været
beregnet til at blive brugt sammen...
Men hvis du alligevel skulle have lyst til at prøve at bygge en. Så vil jeg
anbefale at du starter med at finde en pumpe. Det er den dyreste del af
hydraulikken, og meget afhænger af dens ydelse.
Der findes firmaer der lever af at reparere pumper og som også sælger
renoverede - det er et godt sted at henvende sig. Hvis du tør gå efter en
direkte fra huggeren, så skal du helst sørge for at indbygge en køler i
returløbet fra cylinderen for at undgå overophedning. Et godt sted at
skrælle en pumpe er fra en lastvogn med tiplad, de er sjældent særligt
slidte og er mange gange bygget sammen i en enhed med pumpe, ventil og
olietank - lige til at bruge.
Selve den makaniske del... Tungt, så kraftigt som du kan svejse det. Tag
bestik efter hvordan de proffesionelle kløvere til at sætte på en traktor er
lavet og gå ud fra den cylinder du har fået fat på. Lav ikke noget der ikke
er kraftigt nok til at man kan tæske på det med en fårehammer uden det
falder af. Og afskærm de mere følsomme dele af hydraulikken så de ikke tager
skade af brænde, påkørsler og fårehammere
Du skal også bruge en motor til at drive pumpen, helst igennem en
gummikobling og ikke med remtræk. Om du vil bruge en el-motor eller en
benzin er for så vidt ligegyldigt. El er selvfølgeligt det mest økonomiske i
drift. Afhængigt af pumpen må du så vælge en elmotor der har et passende
omdrejningstal. De fleste pumper er lavet til meget høje effekter, men det
er ikke nødvendigt at matche den til motoren. Bare vælg en motor der er så
stor som din installation kan trække på 380V.

Mhv
//zigge

Fra : TG4600

Dato : 03-02-04 08:30

"file://zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> [...]
tager
> skade af brænde, påkørsler og fårehammere

Jeg har s'gu aldrig hamret på mine får, men jeg har da ofte brugt en
forhammer

/TG

Fra : //zigge

Dato : 03-02-04 11:55

"TG4600" <in@valid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har s'gu aldrig hamret på mine får, men jeg har da ofte brugt en
> forhammer

Jammen det gør jeg altså

//zigge

Fra : Niels

Dato : 03-02-04 12:00

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "TG4600" <in@valid.dk> skrev i en meddelelse

> Jammen det gør jeg altså
>
> //zigge

Jeg plejede at bruge en tyk kæp som fårehammer når min gamle vædder angreb
mig.

Men ak: Kæppen knækkede og i mangel af en ny kæp blev vædderen slagtet.

Mvh Niels

Fra : //zigge

Dato : 03-02-04 20:54

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> Men ak: Kæppen knækkede og i mangel af en ny kæp blev vædderen slagtet.

Det er jo det man bruger fårehammeren til :D

//zigge

Fra : Niels

Dato : 03-02-04 21:24

> "Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det man bruger fårehammeren til :D
>
> //zigge

Der blev lavet spegepølser af ham, og det kan man s.. ikke bruge en
fårehammer til :D
Om slagteriet havde en fårehammer skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Pølserne var iøvrigt glimrende

Mvh Niels

Fra : N/A

Dato : 03-02-04 09:22

Fra : Thïngmand

Dato : 03-02-04 09:22

Og du har glemt at læse http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#attach

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 08:53

Thïngmand skriblede:

> Og du har glemt at læse http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#attach

Min post blev slettet i dk.fritid af
samme grund og i hus-og-have
er der ikke noget i fundatsen der
forbyder attachments.

--
/Gevaldi

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-02-04 10:09

Gevaldi wrote:

> Min post blev slettet i dk.fritid af
> samme grund og i hus-og-have
> er der ikke noget i fundatsen der
> forbyder attachments.

Fra de overordnede retningslinier for dk* :

[Binære filer]

Det er ikke tilladt at sende billeder, programmer eller andre filer,
der ikke består af ren tekst, uden for de binære grupper. Dette gælder
f.eks. også V-cards og indlæg formateret med HTML. Teknisk betyder
dette at alle indlæg skal være af MIME typen text/plain, hvor andet
ikke eksplicit er tilladt.

Hus og have er ikke en binær gruppe, såh....

mødes med en gunstig lejlighed....