Ridehal
Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 09:59

Hej

Jeg har en lade på 421 m2 som jeg vil lave til ridehal. Bunden er støbt
beton og så er det jeg spørger ;
Hvad skal jeg gøre ved gulvet og evt. komme på af grus, flis eller andet og
hvor tykt lag, for at få en optimal god bund at ride på?
Håber at der er nogle på nyhedsgruppen som kan hjælpe

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 13:00

In article <GjoTb.82724$jf4.5289867@news000.worldonline.dk>, Jacob wrote:
> Hej
>
> Jeg har en lade på 421 m2 som jeg vil lave til ridehal. Bunden er støbt
> beton og så er det jeg spørger ;

Det er 20x20 meter? Det får du ikke meget ridehal ud af. Hvor store
og hvor mange heste planlægger du at have inde i den ?

> Hvad skal jeg gøre ved gulvet og evt. komme på af grus, flis eller andet og
> hvor tykt lag, for at få en optimal god bund at ride på?
> Håber at der er nogle på nyhedsgruppen som kan hjælpe

Jeg er egentlig også interresseret, meeeen jeg tror ikke at 20x20 er nok

JonB

Fra : Hallo

Dato : 02-02-04 17:37

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det er 20x20 meter? Det får du ikke meget ridehal ud af. Hvor store
> og hvor mange heste planlægger du at have inde i den ?

> Jeg er egentlig også interresseret, meeeen jeg tror ikke at 20x20 er nok

Hvem taler om 20X20

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 22:11

In article <%0vTb.83335$jf4.5297432@news000.worldonline.dk>, Hallo wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> og

> Hvem taler om 20X20

Tja, Jacob skriver selv at den er 421 m2, og da 20x20 er 400...
Ja okay, så er hallen måske 21 meter x 20 meter. Det synes jeg
stadig er for lidt.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 14:41

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det er 20x20 meter? Det får du ikke meget ridehal ud af. Hvor store
> og hvor mange heste planlægger du at have inde i den ?

Mon ikke nærmere det er ca. 10-11 x 40 meter ?
Vi har kig på et nedlagt landbrug, med tilhørende lade og laden er nu meget
længere end den er bred.
Den skulle være ca. 427 m2 og den virker da temmelig stor for mig, men det
kommer vel også lidt an på størrelsen af pony / hest man har og også hvor
mange selvfølgelig.
Det gør vel en lille forskel, om det er helt kvadratisk eller om det er
retanggulært( staves? ) ??

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-02-04 17:37

In article <401fa4d4$0$1598$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> [...]
> mange selvfølgelig.
> Det gør vel en lille forskel, om det er helt kvadratisk eller om det er

tjo måske, jeg tror at 10 meter er for lidt.
Og det hårde underlag er ikke godt for hesten.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 18:57

> tjo måske, jeg tror at 10 meter er for lidt.

Ja, måske. Det har jeg slet ikke forstand på og det er længe siden jeg har
været på hesteryg, så det er lidt svært for mig og vurdere, men den lade jeg
så, så rimelig stor ud, om det så er nok, ved jeg så ikke.

> Og det hårde underlag er ikke godt for hesten.

Nej, det kan vi godt blive enige om, det er vel også derfor, der spørges til
underlag....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-02-04 19:08

In article <401fe0e2$0$1575$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> [...]
> været på hesteryg, så det er lidt svært for mig og vurdere, men den lade jeg
> så, så rimelig stor ud, om det så er nok, ved jeg så ikke.

Jeg har stået et sted hvor de havde en 11x22 meter ridehal, og jeg
havde end ikke lyst til trave derinde.

> Nej, det kan vi godt blive enige om, det er vel også derfor, der spørges til
> underlag....

Jeg tror næsten at det bliver for dyrt.
Hvad koster en bigballe halm? Evt. minibigballer.
eller bare de små baller, de små skal dog nok have cemment omkring.
Men ellers, lav et haltag med støtter, og placer bigballerne som vægge ?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 02-02-04 13:24

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Jeg har en lade på 421 m2 som jeg vil lave til ridehal. Bunden er støbt
>beton og så er det jeg spørger ;

Det er godt nok en bette ridehal. Mon ikke det var bedre at lade den
være en lade og i stedet bygge et rigtigt ridehus. Du får nemlig
stærkt brug for laden hvis du vil gøre noget som helst med hestehold.

Bare det bøvl med det støbte gulv skulle være grund nok og det ville
være en "gave" i en lade hvor mange sparer det væk.

Men... ...en lille ridehal _kunne_ nu godt bruges til picadero !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : TøSeN

Dato : 02-02-04 13:44

Picadero?????

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 14:14

In article <gvfs10hrmljoo36jrpk8lgrfclfpk9n7gg@4ax.com>, Ole Braad-Sørensen wrote:

> [...]
> være en "gave" i en lade hvor mange sparer det væk.
>
> Men... ...en lille ridehal _kunne_ nu godt bruges til picadero !!!

hvad er det?

JonB

Fra : Marlene

Dato : 02-02-04 15:04

Braad-Sørensen wrote:
> [...]

Snip

> hvad er det?

Fra nettet;

efter spansk tradition en firkantet "picadero" (ca 11 x 11 m).

Mvh. Marlene.

Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 15:36

Hej med jer I negative røvhuller.

Hvorfor kan I ikke bare svare på mit spørgsmål i stedet for at rakke mit
projekt ned.
Hvis I ikke har noget fornuftig at sige så luk r....

Jacob

Fra : Marlene

Dato : 02-02-04 16:56

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> projekt ned.
> Hvis I ikke har noget fornuftig at sige så luk r....

Du får absolut ingen hjælp på den måde. Alle herinde er altid villige til at
hjælpe, og jeg tror, det er første gang, nogen har "talt" på den måde.
Farvel til dig igen!

Vh. Marlene.

Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 17:35

Ikke for noget - men er det hjælp, når man bare siger at den er for lille,
fordi man tilfældigvis har så store forhold. Jeg troede at dette var stedet
for alle og ikke kun for "de fine".

Fra : Marlene

Dato : 02-02-04 17:55

> Ikke for noget - men er det hjælp, når man bare siger at den er for lille,
> fordi man tilfældigvis har så store forhold. Jeg troede at dette var
stedet
> for alle og ikke kun for "de fine".

Der er vist ikke ret mange herinde, som er "fine". Jeg tror bestemt, at de
skrev, at den måske var for lille, for at rådgive dig. Måske vil det være
besværligt for dig at ride i en så lille hal? Andet mener de garanteret
ikke.

Mvh. Marlene.

Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 19:17

> [...]
> skrev, at den måske var for lille, for at rådgive dig. Måske vil det være
> besværligt for dig at ride i en så lille hal? Andet mener de garanteret

Nu var det jo bare ikke det jeg spurgte om. Hvis jeg synes at størrelsen på
min bette ridehal er ok, så kan de andre da være ligeglade.
Jeg ville bare vide, hvad der skulle på gulvet. Jeg har masser af andre
bygninger til at have halm osv. i. Og så er der nogen der begynder at tale
om 20x20 m - det har jeg jo ikke skrevet. Men det er da ok, at der er et par
matematikproffesorer her også, men måske de kunne diskutere deres kvadrante
et andet sted.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 22:17

In article <MuwTb.83377$jf4.5302245@news000.worldonline.dk>, Jacob wrote:

> [...]
>>
> Nu var det jo bare ikke det jeg spurgte om. Hvis jeg synes at størrelsen på
> min bette ridehal er ok, så kan de andre da være ligeglade.

Ja, det kan jeg da, men... jeg tror stadig at du vil blive gladere for at
have en størrer hal, men det kommer da helt an på hvad du ride. Til voltegering
er den jo perfekt. (bort set fra bunden).

> [...]
> matematikproffesorer her også, men måske de kunne diskutere deres kvadrante

Du skrev at den var 421 m2. Det giver ca. 20x20 meter, da 20x20 er 400.

Men tilbage til dit spørgsmål. Du skal næppe springe i den hal, så måske
20-30 cm underlag er nok. Jeg ville brug grus, måske noget flis. hmm, hvad
med vand...
Måske nogle drænrør + 40-50 cm grus ?

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 22:10

In article <L_uTb.83332$jf4.5297636@news000.worldonline.dk>, Jacob wrote:
> Ikke for noget - men er det hjælp, når man bare siger at den er for lille,
> fordi man tilfældigvis har så store forhold. Jeg troede at dette var stedet
> for alle og ikke kun for "de fine".

Tag det nu roligt. Det var seriøst ment. Jeg kan ikke lide at ride i en
ridehal der er mindre end 20x40.

JonB

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:01

> Tag det nu roligt. Det var seriøst ment. Jeg kan ikke lide at ride i en
> ridehal der er mindre end 20x40.

(klip)

Det er ikke sundt for hesten at gå i et ridehus med for små mål pga. der kan
komme skader på hesten fordi at man konstant presser den ned i små volter.
Men vi er jo alle forskellige og det er da fint hvis Jacob syntes at det kan
bruges som ridehus for ham.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-02-04 13:00

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev

> Ikke for noget - men er det hjælp, når man bare siger at den er for lille,
> fordi man tilfældigvis har så store forhold. Jeg troede at dette var
stedet
> for alle og ikke kun for "de fine".

Klap lige hesten makker!!! Du bad om hjælp og den har du fået! Hvis du ville
have nogen til at klappe dig på skuldren og fortælle dig at du er en dygtig
dreng, ja så er du rendt forkert!
Jeg er ikke fin, men jeg kunne nu heller ikke drømme om at bruge et ridehus
der er så lille. Hvis jeg var dig ville jeg bruge den som lade som Ole
skriver, og så bygge et ridehus i en størrelse du kan bruge til noget. Tænk
på alt det arbejde med at fjerne betongulvet!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 02-02-04 20:52

> [...]
> projekt ned.
> Hvis I ikke har noget fornuftig at sige så luk r....

(klip)

Tja, dit ordvalg syntes jeg er meget meget uheldigt, og jeg tror ikke, at du
skal forvente hjælp med den tone. Du foregiver at vide at der er mange
"fine" herinde. Sorry, men jeg er ikke "fin", men jeg vil da gerne læse
nogenlunde pæne svar og indlæg. Så tænk over dine ord og svar.
Tror at måske Ole ville kunne være dig behjælpelig med hensyn til
ridehusbund da han selv for nylig har været turen igennem .

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-02-04 22:57

On Mon, 2 Feb 2004 15:36:11 +0100, "Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Hej med jer I negative røvhuller.

Fej lige for egen dør, før du beskylder nogen for at være negative.
Den eneste, der har kunnet se noget negativt i de svar, du har fået,
er dig.

>Hvorfor kan I ikke bare svare på mit spørgsmål i stedet for at rakke mit
>projekt ned.
>Hvis I ikke har noget fornuftig at sige så luk r....

Med den tone er jeg imponeret over, at der overhovedet er nogen, der
gider svare dig ;-( Mage til ubehøvlethed skal vi da vist langt
tilbage i indlæggene for at finde.

--
(et meget ufortjent) Knus

Trolden

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 02-02-04 22:37

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote:

>Fra nettet;
>
>efter spansk tradition en firkantet "picadero" (ca 11 x 11 m).

Næsten!

Picadero er Spansk slang og betyder noget i retning af "bette hus" !

Dette hus bruges til at træne (ung)hesten før tilridning. Det er en
ridebane med ovennævnte mål der udmærker sig ved at hesten render
rundt, men må rette sig ud på de korte sider, så rygmuskler m.v.
bliver trænet. Samtidig trænes i kropssprog, idet der "longeres" uden
brug af pisk eller longeline. Metoden er ualmindelig velegnet efter
egne erfaringer. "Kuldrede og nervøse" heste er her blevet fattede
efter kort tid i picaderoen som vi har lavet her som en almindelig
ridebane udendørs.

Der er IKKE tale om Monty Roberts metoden her !!!

Omtalte lille ridehal som har givet så megen ballade herinde ville
efter min mening være endnu bedre, idet vi har problemer med de
kuldrede heste der ikke kan lade være med at kigge horisonten rundt
efter flugtmuligheder. Hvis der ikke var nogen horisont at kigge på
var det måske nemmere at arbejde med hesten. Om den så var lige så god
(rolig) når den kom ud igen, som den der er trænet på udendørsbanen,
tvivler jeg dog på, men jeg kunne godt tænke mig at prøve.

Tilbage til emnet: Jeg tror stadig at en løsning med at lægge en
ridehusbund oven på et betongulv er helt hen i vejret. Der vil være
tale om et betydeligt lag for at få den fjedrende effekt der er så
vigtig og det at fjerne betonen... ...uffff!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:03

> [...]
> tale om et betydeligt lag for at få den fjedrende effekt der er så
> vigtig og det at fjerne betonen... ...uffff!

Jeg ved at når der holdes store stævner i f.eks Bella Centret eller
Herninghallerne så er der betongulve under banen. Måske nogen har været
tættere på disse baner og kan fortælle hvad de består af i materiale og
tykkelse på materialet.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liva

Dato : 02-02-04 22:25

Hej.
Jeg sad troligt og læste alle svar igennem på Jacobs ret gode spørgsmål og
jeg må give Jacob ret, gab gab!!!! Hvis I ikke ved hvad han skal gøre, er
det da en ærlig sag, men at komme med dumsmarte bemærkninger om størrelsen
på hans "ridehal" oser langt væk af misundelse... , ... der kunne ellers
godt snart trænge til lidt "udskiftning" herinde!!!
Fortsat go dag!!!!
Liva

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 02-02-04 22:41

"Liva" <helsted@os.dk> wrote:

>... der kunne ellers
>godt snart trænge til lidt "udskiftning" herinde!!!

Godt. Så skifter vi dig ud )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liva

Dato : 02-02-04 22:49

UPS!! Kan man ikke tåle lidt kritik??? Ja ja, måske Jacob har lidt ret
alligevel???

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-02-04 23:00

On Mon, 2 Feb 2004 22:49:25 +0100, "Liva" <helsted@os.dk> wrote:

>UPS!! Kan man ikke tåle lidt kritik??? Ja ja, måske Jacob har lidt ret
>alligevel???

Jeg er sikker på at alle herinde kan tåle *saglig/konstruktiv* kritik
- og ikke den slags sniksnak som ovenstående.

--
(endnu et ufortjent) Knus

Trolden

Fra : skingur

Dato : 02-02-04 23:37

"Heidi Falch" skrev d. 02-02-04 23:00 dette indlæg :

> Jeg er sikker på at alle herinde kan tåle *saglig/konstruktiv* kritik
> - og ikke den slags sniksnak som ovenstående.

> [...]

Og jeg er enig!!!

og Ole.. min vildbasse er from som et lam i et ridehus, men glemmer ALT
når han kommer ud igen

(har du iøvrigt set mine søde ponyer? Se tidligere tråd!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob

Dato : 03-02-04 07:22

"Liva" <helsted@os.dk> skrev i en meddelelse
> UPS!! Kan man ikke tåle lidt kritik??? Ja ja, måske Jacob har lidt ret
> alligevel???

Ja, jeg har. Jeg skal ikke have stillet flere dumme spørgsmål herinde

Jacob

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:07

> "Liva" <helsted@os.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Ja, jeg har. Jeg skal ikke have stillet flere dumme spørgsmål herinde
>
> Jacob

(klip)

Dumme spørgsmål findes ikke men der findes dumme svar. Og ærligt så syntes
jeg selv at du startede ud med at give et særdeles dumt svar.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:06

> Godt. Så skifter vi dig ud )

(klip)

Åh, Ole jeg har altid eelllskkket din fede humor.

*GGGGG*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jacob

Dato : 03-02-04 07:21

TAK LIVA! Men vi stopper tråden her. Man skal åbenbart have et vist niveau
for at blande sig i debatten her. Fx. råd til bare at bygge et ny ridehus.
tsk tsk.

Jeg finder selv på noget.

Jacob

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-02-04 07:40

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>TAK LIVA! Men vi stopper tråden her. Man skal åbenbart have et vist niveau
>for at blande sig i debatten her. Fx. råd til bare at bygge et ny ridehus.
>tsk tsk.

Jeg prøver bare at fortælle dig at du nemt kommer til at betale et
ridehus bare ved at omdanne en lade med støbt gulv til ridehus. Og så
har du stadig "hun" en lade bagefter.

suk suk!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:05

> [...]
> på hans "ridehal" oser langt væk af misundelse... , ... der kunne ellers
> godt snart trænge til lidt "udskiftning" herinde!!!

(klip)

Jamen Liva så håber jeg da at du fremover vil skrive en masse gode indlæg
herinde for kun på den måde bliver vi bedre. Hvad indeholdt dit eget indlæg
af svar til Jacob?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Thomas Bregendahl

Dato : 03-02-04 21:57

Hej

For at svare på ?

20 cm alm. sand.
eller muslingeskaller / flis i bunden og sand på toppen

Mvh Thomaz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-02-04 09:24

Jacob wrote:
> [...]
> hvor tykt lag, for at få en optimal god bund at ride på?
> Håber at der er nogle på nyhedsgruppen som kan hjælpe

Med fare for at komme i mindretal vil jeg forsøge at besvare spørgsmålet :)

Vi har selv et ridehus på ca. 16 x 32 m. (512 m2) med betonbund. Den er
udemærket til islændere, men måtte selvfølgelig gerne være større.

Vi har fyldt ca. 5-10 cm. sand i den og derefter ca. 5 cm. flis. Det
bliver en udemærket bund, men der er to ulemper:

- Det støver meget, selvom vi fik harpet sand.
- Det skal vandes *meget* både for at reducere støvet og lave bunden
fastere.

Men den bliver kun bedere og bedere.

-dennis