Minorerede kort fra Ribe amt
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-04 17:41

Så er jeg igen i bekneb for de berømte minorerede kort, da jeg atter
er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.

Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der
har dem?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : allan madsen

Dato : 02-02-04 00:03

ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???

jeg ved godt at jeg skylder dig en tjeneste for opslagene i karby sogns
kirkebog

mvh allan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-04 10:11

Mon, 02 Feb 2004 00:03:05 +0100, skrev allan madsen:

>ja nu er jeg jo blevet nysgerrig, og jeg kan ikke finde forklaringen ved
>at kigge tilbage i news.gruppen, HVAD ER minorerede kort ???

Det er matrikelkort fra 1800-tallet. Minoreret betyder blot at det er
en formindsket udgave, så hele sognet kan være på eet kort.

Kortene lå på et tidspunkt til fri download eet eller andet sted på
nettet, hvilket mange benyttede sig af og måske sidder der nogen rundt
omkring der i sin tid sikrede sig de sogne jeg skal bruge fra Ribe
amt?

>jeg ved godt at jeg skylder dig en tjeneste for opslagene i karby sogns
>kirkebog

Tænk ikke på det. Her hjælper vi hinanden uden tanke for, om man nu
også får noget til gengæld.

Fra : allan madsen

Dato : 02-02-04 11:49

er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk

mvh allan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-04 11:59

Mon, 02 Feb 2004 11:49:13 +0100, skrev allan madsen:

>er det så ikke de historiske kort på www.kms.dk

Nej, disse historiske kort er jo topografiske kort. Dem jeg taler om,
er matrikelkort og der skulle installeres et særligt program for at
kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre
ikke henvise.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-04 12:35

Kurt Hansen skrev bl.a.:

> [...]
> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre

Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
par matrikelnumre ...

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sombrero.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-04 12:52

Mon, 2 Feb 2004 12:34:42 +0100, skrev Jørgen Grandt:

>Men tilsyneladende sælger samme Kort & Matrikelstyrelsen en cd-rom med
>alle disse minorerede sognekort. Den koster vist bare en bondegård - eller et
>par matrikelnumre ...

Nå, det har jeg ikke set. Oh well, jeg har kun een bondegård og den
vil jeg trods alt ikke bytte for en CD.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-04 13:59

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 02 Feb 2004 12:51:49
+0100

>Nå, det har jeg ikke set. Oh well, jeg har kun een bondegård og den
>vil jeg trods alt ikke bytte for en CD.

Pr. sogn:
For de første 1-3 468,75
for de følgende 4-10 390,00
for de følgende 11-30 195,00
for de følgende 31-100 97,50
for de resterende 101-1.746 32,50

Hvis man så kunne nøjes med at købe nogle af "de resterende", så var det
jo ikke så slemt. )

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-04 14:51

Arne Feldborg skrev blandt andet:

> for de resterende 101-1.746 32,50
>
> Hvis man så kunne nøjes med at købe nogle af "de resterende", så var
> det jo ikke så slemt. )

Ja. Og hvis kun hveranden overlever, så vil jeg godt være hveranden.

--
Jørgen Grandt

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-02-04 15:43

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev:
Mon, 02 Feb 2004 12:51:49 +0100 i
dk.videnskab.historie.lokalhistorie

>Nå, det har jeg ikke set.

Du kan købe en fotokopi på papir for ca. 120 Kr

Erik Helmer Nielsen

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-02-04 12:43

In article <e6bs10la4pd7j9pkprklhk3b3b69pognul@4ax.com>,
kurt@FJERNDETTEtowle.dk says...
> [...]
> kunne se dem, men så kunne man også zoome i forskellige
> forstørrelsesgrader. Tjenesten er vist lukket, så jeg kan desværre

Tjenesten kørte på en svensk server som et forsøg. Med tiden vil de
komme op på www.sognekort.dk, og skulle have været klar nu, men i
mellemtiden er det program KMS benyttede blevet betalingssoftware, så de
nu er i gang med at udvikle et selv. Hvor lang tid det tager, kunne de
ikke fortælle mig om.

Mvh
Brian Obbekjær Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-04 12:54

Mon, 2 Feb 2004 12:43:22 +0100, skrev Brian Jensen:

> [...]

>mellemtiden er det program KMS benyttede blevet betalingssoftware, så de
>nu er i gang med at udvikle et selv. Hvor lang tid det tager, kunne de

Aha, det lyder jo godt, men det bliver jo nok ikke gratis, eller også
bliver det jo nok sådan, at man i browseren kun kan se et lille udsnit
af hele kortet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-02-04 18:06

Sun, 01 Feb 2004 17:41:18 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>er kommet uden for min fødeø, Mors, i min slægtsforskning.
>
>Det derjer sig om bl. a. Jerne og Nørre Nebel sogne. Er der nogen der

Vi fik da en hyggelig tråd ud af det, men desværre var der ingen der
meldte sig med de pågældende kort. Mon en lille opfrisker kan lokke
nogen ud af busken?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-02-04 12:45

Kurt Hansen skrev blandt andet:

> Vi fik da en hyggelig tråd ud af det, men desværre var der ingen
> der meldte sig med de pågældende kort. Mon en lille opfrisker
> kan lokke nogen ud af busken?

Tak, en Arnbitter vil da ikke være af vejen. Til nød en Gammel Dansk.

--
Jørgen Grandt