Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Vurdering af løsning på økonomisk problem.
Fra : Gecko

Dato : 01-02-04 16:02

Hejsa
Jeg er kommet i alvorlige økonomiske problemer efter
lang tids sygdom.
Min situation er som følgende:
Lån 1 i bank = 19.000 kr.
Lån 2 i bank = 47.000 kr. (med kautionist)
Kreditkort = 9.500 kr.
Kreditkøb = 16.000 kr.
I alt = 91.500 kr.

Afdrag på de forskellige lån hhv.
1000 kr., 1000 kr., 500 kr., 500 kr.

Indkomst = 7.200 (understøttelse).
Faste udgifter (udover afdrag på lån) = 4.150 kr.
Så teoretisk har jeg 50 kr. om måneden til mig selv.
Nu skal jeg så finde en løsning med min bank og tænker
på følgende:
1 stk. lån på 100.000 kr. med kautionist.
Afbetalingsstop i min. ½ år, hvor jeg helst skulle være klar
og i arbejde igen.
Denne løsning vil give mig 3050 om måneden, hvilket er
et passende beløb.

Lyder det som noget en bank ville gå med til?
Er der evt. bedre (HerogNu)løsninger?

På forhånd tak !
Mvh R

Fra : Brian

Dato : 01-02-04 16:28

Halløj

Puha - skidt!

Jeg tror, at den eneste måde du får den igennem på, er ved at den sikkerhed
der bliver stillet, regnes som 100% sikker.
Det gør kaution ikke normalt! Hvis kautionisten er go' for pengene (evt. via
et depot) kunne banken evt. få pant i det? Alternativt et ejerpantebrev i
fast ejendom.

Derudover vil jeg da gerne høre, hvad du skal bruge de sidste kr. 8500 til,
siden du beder om en forhøjelse af dit eksisterende engagement?!
Lad være med at låne flere penge. Nu skal du ud af det her og videre!

Det hele kommer også meget an på, hvordan din fremtid ser ud. Hvis du er
forholdsvis kendt i banken, så vil I kunne få en fornuftig sludder om
tingene. Det kommer jo bl.a. an på, hvordan din arbejdssituation ser ud.
Hvilken løn ville du kunne oppebære, og hvor stor er sandsynligheden for at
du finder arbejde og ikke går helbredsmæssigt ned igen?

Som sagt, jeg tror du får det svært i banken, og en "hardball" løsning kan
være eneste udvej.

Brian

Fra : Gecko

Dato : 01-02-04 18:01

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Halløj
>
> Puha - skidt!

Tell me about it

> [...]
via
> et depot) kunne banken evt. få pant i det? Alternativt et ejerpantebrev i

Ok, han har fast ejendom, men skal ikke uden videre rodes ud i mere end en
underskrift.
Og endnu har jeg ikke sikkerhed for, at han vil kautionere for resten.

> [...]
> siden du beder om en forhøjelse af dit eksisterende engagement?!
> Lad være med at låne flere penge. Nu skal du ud af det her og videre!

De sidste 8500,- skal ligge til nødstilfælde.

> [...]
at
> du finder arbejde og ikke går helbredsmæssigt ned igen?

Min fremtid er uvis - Med helbredmæssigt vil jeg forhåbentlig være stabil.
Får jeg et job inden for mit fag, så vil mindstelønnen ca. være på 24.000
kr.
Jeg er i gang med jobsøgning - men har ingen fornemmelse for, hvornår
et job vil blive aktuelt.

> Som sagt, jeg tror du får det svært i banken, og en "hardball" løsning kan
> være eneste udvej.

Hvad er en "hardball" løsning?

Mvh R

Fra : Brian

Dato : 02-02-04 09:36

Såfremt din kautionist i forvejen har et pantebrev liggende, så er det
stadig kun en underskrift der skal bruges. Såfremt der ikke er et, skal det
lyses og det koster en smule.

At du vil beholde kr. 8500 ser ikke godt ud (fra bankens side). Det er jo en
udvidelse af dit engagement, og som sagt, så er det netop det sidste du
skal. Derudover vil jeg tro, at banken snupper en del gebyr i denne
forbindelse, så det slet ikke bliver kr. 8500.

HVIS du får job indenfor dit fag. Der skal banken klart vide noget om hvor
stor arbejdsløsheden er på området. Det kan selvfølgelig være svært, men du
skal møde forberedt op til sådan et møde, som du er igang med at gøre klar
til. Bankrådgivere ved ikke alt, men hvis du til mødet kunne oplyse
procenter på arbejdsløsheden indenfor dit område, så kunne det måske også
hjælpe (kan sikkert oplyses på fagforeningen eller AF).

Når du ikke ved hvornår en løsning kan være indenfor rækkevidde, så er 6
måneder også bare et skud i tågen. Derfor er det godt med en "prognose" på,
hvornår du ville kunne finde job i henhold til ovenstående.

Hardball - puha tænk jeg skriver om det, når jeg ikke engang ved om du er en
af mine kunder!!

Nej pjat - det er mere eller mindre alment kendt - hvis man har problemer
med at betale, så vil de forskellige kreditorer som regel gerne være med til
nogle måneder uden betaling eller nulstilling af rente (måske blot lavere
rente). Det vil sige, at du kunne måske få noget henstand på nogle af lånene
og betale én ud af gangen. Det bedste ville være at starte med det mindste
lån, MEN her skal kautionisten ind og sige ok. Du beder jo banken om, at
udskyde betalingerne og derved stilles kautionisten dårligere.
Man KAN gå ind og true med, at de ikke får deres penge, hvis de ikke vil
være med til en løsning. Så truer de med RKI, men til det kan du svare - nå!
Du har ikke råd til at betale, men du vil gerne (det kaldes betalingsvilje,
hvilket er et godt ord!!).
I nogle tilfælde siger kreditorerne, at det er ok, hvis de får XX %, så vil
de slette resten. Det tror jeg ikke kan lykkes for dig, da du virker
forholdsvis ung, og derved er der masser af år til at betale.

Jeg vil aldrig anbefale ikke at betale på sine lån, og det tror jeg slet
ikke du er ude i. Hardball-attituden skal blot bruges for at få dem til at
forstå, at du sidder i l... til halsen, og forsøger at komme ud af det.
Du kommer længst med ærlighed, så hardball betyder ikke at du behøver at
blive sur.

Jeg håber du kan bruge noget af det jeg skriver.

Mvh
Brian

Fra : Gecko

Dato : 02-02-04 14:38

> [...]
> blive sur.
>
> Jeg håber du kan bruge noget af det jeg skriver.

Hej Brian
Jeg var til møde i banken i dag.
Der var én løsning og det var at der kom kautionist på alt og ingen
ændringer
i afdrag. - muligvis en midlertidig besparelse på 500 kr.
Kautionisten vil ikke hjælpe alligevel, da det hele ser håbløst ud i hans
øjne
(hvilket jeg forstår ret godt).
Såå, hardball - sådan må det jo blive, så må jeg bøde når jeg engang har
midlerne til det

Mvh R

Fra : Brian

Dato : 02-02-04 16:03

> [...]
> øjne
> (hvilket jeg forstår ret godt).
> Såå, hardball - sådan må det jo blive, så må jeg bøde når jeg engang har

Problemet er jo bare, at kautionisten i forvejen kautionerer for det største
beløb. Hvis du misligholder det, så kommer banken efter kautionisten, og du
har en sur ven!

Hvis du misligholder de andre og får nulstillet renten, så er du
selvfølgelig lidt på vej. Det skal selvfølgelig gøre via dialog med
kreditorerne. Kan du evt. få lov til udelukkende at betale renterne? Så
stiger gælden i det mindste ikke!

Du får det hårdt (har det hårdt), og sådan er det bare. Du skal knokle på
med at betale dine lån, og holde dit forbrug på et minimum. Dvs.
mobiltelefon, internet, benzin mv. skal skæres til et minimum eller helt
væk.

Jeg håber du klarer dig igennem indtil du får et arbejde. Til den tid klarer
du jo nemt kr. 100.000 i gæld!

Mvh
Brian

Fra : Anita

Dato : 04-02-04 14:35

> [...]

> de slette resten. Det tror jeg ikke kan lykkes for dig, da du virker
> forholdsvis ung, og derved er der masser af år til at betale.

Kan man i sådan en situation presse banken til en bedre forrentning, der gør
det muligt at betale sine afdrag?

Venligst Anita

Fra : Brian

Dato : 04-02-04 19:12

> Kan man i sådan en situation presse banken til en bedre forrentning, der
gør
> det muligt at betale sine afdrag?
>
> Venligst Anita

Hvis man d.d. har en rente på f.eks. 14%, så vil det ikke rykke noget som
helst at få sænket renten til det halve. Det er peanuts, og det kan ikke
være med til at bestemme om man _kan_ betale sine afdrag. Så er vi
ihvertfald oppe og snakke større lån og længere løbetid!
Renten sættes efter risiko!

Det sker sjældent at banken ændrer rente fordi man ikke kan/vil betale. Der
skal gode argumenter til. Hvis man er ung (læs: under 50 år), så er der
masser af tid til at betale af på lånene. Så vil banken hellere sende
skidtet til incasso og RKI. Så er der kun de forskellige lyssky firmaer, der
gerne vil bevilge lån til RKI-"medlemmer" tilbage.

Brian

Fra : Anita

Dato : 04-02-04 19:36

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> skrev:

> Så er der kun de forskellige lyssky firmaer, der
> gerne vil bevilge lån til RKI-"medlemmer" tilbage.

Det er bare en kedelig løsning når man i forvejen er dybt forgældet og uden
den store indtægt.
At sætte sig ned og vente på 7'eren i Lotto kommer man jo heller ikke langt
med.

Venligst Anita

Fra : Brian

Dato : 04-02-04 19:52

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> den store indtægt.
> At sætte sig ned og vente på 7'eren i Lotto kommer man jo heller ikke

Det man kunne starte med var at barbere unødvendige udgifter såsom lotto,
smøger, mv. væk.
I henhold til dine tidligere indlæg på dk.penge.investering, så har du vel
ikke lån du ikke kan betale, da du selv ved hvad du bør låne - og hvad du
har råd til at låne.

Mht. Gecko, så er jeg sikker på han nok skal klare det. Han lyder fornuftig
og realistisk - jeg er sikker på han gør den indsats der skal til for at
kunne starte på en frisk.

Hvis skyld er det forresten at man er dybt forgældet?

Brian

Fra : Anita

Dato : 05-02-04 18:15

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> skrev

> Det man kunne starte med var at barbere unødvendige udgifter såsom lotto,
> smøger, mv. væk.

Den med lotto var nu en joke.

> I henhold til dine tidligere indlæg på dk.penge.investering, så har du vel
> ikke lån du ikke kan betale, da du selv ved hvad du bør låne - og hvad du
> har råd til at låne.

Jeg er skam ikke mere forgældet end jeg har råd til at betale mine afdrag.

> [...]
> kunne starte på en frisk.
>
> Hvis skyld er det forresten at man er dybt forgældet?

Det kan der være mange årsager til. Men det var nu ikke det mit spørgsmål
gik på. Mere hvordan man kommer ud af den fastlåste situation.

Venligst Anita

Fra : ab

Dato : 08-02-04 10:37

Jeg vil nu ikke sige at en gæld på ca. 100.000,- for ret mange personer kan
kaldes "dybt forgældet".

Har du været kunde i samme bank / PI i en årrække, vil jeg mene at du er
ualmindelig uheldig med valget af dit PI - når en kunde forelægger en sådan
situation, vil et ordentligt PI med tillid til kunden tage beløbet i stiv
arm - lægge det hele sammen og aftale en rimelig afvikling (f.eks. over 10
år), som altid senere vil kunne accelereres, når du igen har en normal
indtægt.

ab

Fra : Anita

Dato : 09-02-04 19:30

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev

> Jeg vil nu ikke sige at en gæld på ca. 100.000,- for ret mange personer
kan
> kaldes "dybt forgældet".

Nu ved jeg ikke lige hvad definitionen er på betegnelsen. Men for mig at se
er det når man er havnet i en nærmest uløselig situation, uden mulighed for
afdrage særligt meget på den gæld man nu engang har. Så kan det være 100.000
eller væsentligt mere. Det afhænger af indtægten.

> [...]
> arm - lægge det hele sammen og aftale en rimelig afvikling (f.eks. over 10
> år), som altid senere vil kunne accelereres, når du igen har en normal

Jeg er helt enig.

Grunden til at jeg spurgte nærmere ind til det, var fordi jeg har en veninde
som skylder omkring de 100.000 i banken, samt har en pæn stor studiegæld, og
endnu ikke er kommet ordentligt igang med en videregående uddannelse. (Hun
har forsøgt 2 gange, men det gik ikke så godt. Bl.a. pga. den fastlåste
økonomi). Det er ikke let at være på SU og samtidig have gæld i banken. Så
jeg tænkte bare på om der måske var nogle fif til hvordan man kunne løsne
lidt på situationen.

Venligst Anita

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-04 20:45

On 2004-02-09, Anita <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote:
> [...]
> jeg tænkte bare på om der måske var nogle fif til hvordan man kunne løsne

Bo billigt, leve billigt, knokle r*ven ud af bukserne et par år.

Eventuelt tage en videregående uddannelse ved siden af fulditdsjob.

Der er her flere muligheder:
Akademimerkonom (kan bruges som adgang til HD 2. del hvis man vil videre)
Findes i forskellige retninger.
HD (1. del er meget hårdt har jeg hørt).

Det er vigtigt at hun går efter en uddannelse med forventede jobmuligheder,
og ikke en der giver arbejdsløshed.

Som den gamle joke lyder:

Hvad siger men til en Cand.Mag. der har fået job ?
..
..
..
..
..
..
..
..
..
-> 2 ristede med brød

Fra : Anita

Dato : 10-02-04 16:55

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev
> Bo billigt, leve billigt, knokle r*ven ud af bukserne et par år.

Hun bor i en 3-vær. for 1900,- kr, resten er boligstøtte. Det kan vist ikke
gøres billigere. Hun lever billigt og leder med lys og løgte efter et
arbejde. Men det er svært at passe ind, når man har et barn.

> Eventuelt tage en videregående uddannelse ved siden af fulditdsjob.

Hun vil gerne læse på lærerseminariet. Det kan godt lade sig gøre at arbejde
ved siden af, men ikke et fuldtidsjob.

> [...]
> Findes i forskellige retninger.
> HD (1. del er meget hårdt har jeg hørt).
>
> Det er vigtigt at hun går efter en uddannelse med forventede

Det lyder fornuftigt. Men det kan jo være svært at spå om fremtiden. Der var
mangel på min slags da jeg startede min uddannelse. Nu hvor jeg næsten er
færdig er der ingen stillinger at få - til dels grundet nedskæringer.

> Som den gamle joke lyder:
>
> Hvad siger men til en Cand.Mag. der har fået job ?
> -> 2 ristede med brød

He... den var go ;)

Tak for tipsene, men jeg tror desværre vi har været raden rundt af gode
ideer.
Venligst Anita