isføl på vej
Fra : Malene P

Dato : 01-02-04 13:23

Vi har 1 stk hingst, 1 stk hoppe samt 2 stk hopper, der ikke er vore egne.
Alle hopperne er som planlagt parate til at levere småbasser i løbet af de
næste par måneder -vort eget "barnebarn" ankommer som den første i løbet af
et par uger. Men hvordan håndterer vi det lige -jeg mener feks med at holde
mor+barn for sig selv eller lader dem gå sammen med faderen? Vi har delt
folden op, så de evt kan få fred den første tid -men hvornår kan vi slippe
dem ud til faderen og de andre vordende mødre. Vi har fået masser af gode
råd -men der er plads til flere, for det er første gang for os. Hvad mener
i -og hvad er jeres erfaring med nye isføl?

Med venlig hilsen (fjern NOSPAM)
Malene P

Fra : Anet

Dato : 01-02-04 14:58

"Malene P" <malenekorsNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-vort eget "barnebarn" ankommer som den første i løbet af
> et par uger.

(klip)

Hold da op hvor er jeg bare misundelig......jeg har også en isbassepige og
ville vildt gerne have føl på hende, men hun har desværre ikke sine papirer
i behold så det må jeg slå ud af hovedet igen. Det bliver vel nok sjovt at
få sine egne føl. Er det fir eller femgænger føl som I forventer at få?

Det er forskelligt om hingst og hopper og afkom kan gå sammen. Men I vil
sikkert hurtigt kunne se hingsten og hoppens reaktioner på den anden
tilstedeværelse når først føllet er kommet ved at lade dem gå i folde ved
siden af hinanden. I starten er det jo frygteligt spændende når der kommer
et nyt familiemedlem i flokken. Men hvis det er fornuftige dyr som I har så
burde kunne lade sig gøre. Det skal bare være store folde så hestene ikke
behøver at gå op og ned af hinanden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 02-02-04 10:25

Hej Malene,

Hvis du vil have føl igen om ca. 11 mdr. så er det en god idé at lade
"far" være med

Ellers ville jeg forsøg at holde dem adskilte. Hoppen kommer
sandsynligvis i brunst ca. 3 uger efter fødslen, hvis jeg husker rigtig.

Det er derfor jeg har to plage i for den planlagte en!! Hingsten var godt
nok i hans egen folde men moder natur kunne ikke holde ham fra hoppen
alligevel. Han gik bare igennem hegnet!! Strøm, dobbelt hegn og det hele
med. Ca. 7-8 mdr. senere synes jeg min hoppe var ved at være noget fed!!
Og pludselig var der bevægelser i mave regionen. Så gik de sammen igen alle
tre, far, mor og den første afkom som var planlagt!! Og til maj 2002, kom
nr. 2 til verden. Og han er bare lækker!!

Hingsten er blevet kastreret siden, og hele familien går sammen nu

Mange hilsener og held og lykke
Liz

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-02-04 22:52

On Mon, 2 Feb 2004 10:24:48 +0100, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

<snip>
> Ellers ville jeg forsøg at holde dem adskilte. Hoppen kommer
>sandsynligvis i brunst ca. 3 uger efter fødslen, hvis jeg husker rigtig.

<snip>

En uge efter foling ligger den såkaldte "følbrunst" som skulle være en
extra stærk brunstperiode.

Liz, lige en lille bøn: skriv *under* det du svarer på, og klip det,
der er irrelevant for dit svar væk, som jeg har gjort ovenfor.

--
Knus

Trolden

Fra : Malene P

Dato : 03-02-04 13:19

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <snip>
>
> <snip>
>
> En uge efter foling ligger den såkaldte "følbrunst" som skulle være en

Hmmm, det lyder som om vi bør holde dem helt adskilt en måneds tid eller to.
Men hvordan sætter vi dem så sammen igen -direkte ind til faderen (hvilket
jeg er lidt utryg ved, selv om det jo ikke er isbjørne, vi taler om) eller i
nabofolde, så de kan vende sig lidt til hinanden, far og søn? Der må gerne
komme føl igen -men gerne et par måneder senere næste gang. Og hvordan
håndterer vi så de to "fremmede" hopper, der jo foler ret hurtigt efter
hinanden i marts/april? Al erfaring er velkommen

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 03-02-04 14:10

> [...]
> håndterer vi så de to "fremmede" hopper, der jo foler ret hurtigt efter
> hinanden i marts/april? Al erfaring er velkommen

Lader dem gå i folde der er støder lige op til hinanden og ser hvordan f.eks
hoppen reagerer. Det er jo hoppen der højst sandsynlig vil forsvare sit føl.
Men jeg ville ikke heller lukke dem sammen med det samme føllet er født. Der
går en tid og så slapper hoppen mere af over for omgivelserne og andre
heste.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 03-02-04 20:15

> [...]
> håndterer vi så de to "fremmede" hopper, der jo foler ret hurtigt efter
> hinanden i marts/april? Al erfaring er velkommen

Hvis du vil vente de ekstra måneder før næste foling, så holde hingsten
væk fra hoppen - bare for en sikkerhedsskyld.

Mht hvordan reaktioner bliver mellem hingsten, hoppen og føllet bliver,
kan du kun "play it by ear". Dvs at det er meget individuelt hvordan
parterne reagere overfor hinanden. Nogle hingste er meget "faderlig" andre
ikke.

Jeg har givet min hoppe og nyfødte ca. en uge alene sammen inden de alle
fik lov at færdes frit mellem hinanden, mest fordi hoppen ikke var meget for
indblanding fra andre heste.

Første blev de introduceret til hinanden, snus, prust, støn, osv. og hvis
der ingen tegn på aggressioner var, så fik de lov at være sammen. Men jeg
var hele tiden parat til at gribe ind de første timer ved det mindste tegn
på aggression. Hoppen er også ret gode til at sætte sig selv imellem, både
psykisk og fysisk, og alle har respekt for en nybagte mor. Eller burde
have.

Jeg tror ikke at der bliver problemer med de to andre hopper og deres føl,
især hvis de får unger ude eller i løsdrift - det er da det mest naturlig i
verden at nye medlemmer af flokken bliver fødte.

Hvis jeg var dig, vil jeg tage hingsten fra inden den første føl, sætte
alle hoppene sammen og lade naturen gå sin gang. Når alle føl er godt på
vej, lad hingsten gå ind til hoppene igen, efter at han har været
introduceret til dem alle. Han kunne gå i en folde (stærkt indhegnet osv)
ved siden ad indtil da. Det drejer sig om hvad, ca. 4 mdr han skal se på.

Hilsen Liz

Fra : Malene P

Dato : 04-02-04 00:11

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil vente de ekstra måneder før næste foling, så holde hingsten
> væk fra hoppen - bare for en sikkerhedsskyld.

Hæ -ja det vil jo være ganske effektivt )

> [...]
> kan du kun "play it by ear". Dvs at det er meget individuelt hvordan
> parterne reagere overfor hinanden. Nogle hingste er meget "faderlig"
[SNIP]

Det ligger sådant, at hoppen er 5 år ældre og bestemt har formået at sætte
hingsten på plads ved adskillige lejligheder. Det er første gang for begge
parter, så vi ved faktisk ikke, hvordan de vil reagere på et føl. Derfor har
vi valgt at holde dem adskilt i tiden omkring folingen på den måde, at mor
og barn får en del af folden for sig selv.

> [...]
> vej, lad hingsten gå ind til hoppene igen, efter at han har været
> introduceret til dem alle. Han kunne gå i en folde (stærkt indhegnet osv)

Problemet er, at hingsten før har gjort stor skade på sig selv ved at blive
sat for sig selv, så vi har valgt at sætte hoppen alene denne gang, mens han
kan gå og hygge sig med de andre "vordende mødre". Men jeg kan forstå, at vi
lige skal holde ekstra øje med hoppens "efter-folings-brunst" og så ellers
introducere dem stille og roligt igen. Jeg skal nok fortælle, hvordan det
går

mvh
Malene P

PS Øeeh Dennis -jeg vil også gerne have dit råd. Har du noget at tilføje?

Fra : Liz B.

Dato : 03-02-04 19:57

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Liz, lige en lille bøn: skriv *under* det du svarer på, og klip det,
> der er irrelevant for dit svar væk, som jeg har gjort ovenfor.

Hej Heidi,
Jeg skal nok se om ikke jeg kan gøre som du beder om - jeg er bare så
dovne.

Hilsener Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-02-04 09:12

Malene P wrote:
> Men hvordan håndterer vi det lige -jeg mener feks med at holde
> mor+barn for sig selv eller lader dem gå sammen med faderen?

Vi plejer som regel at sætte vores folende hoppe/hopper i en fold for
sig. Hvis der kun er én har vi sat en 'betroet' selskabshest med ind. Vi
har en vallak der går under navnet 'onkel blesi' af samme årsag.

På den måde er der ikke så meget uro omkring folingen og føllets første
dage/uger. Men hvis flokken allerede er ret lille og homogen, ville jeg
bare lade dem gå sammen. (Selfølgelig under hensyntagen til evt.
gen-bedækninger osv.)

-dennis

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 09-02-04 18:32

Det er nok bedst at vente med at lukke dem sammen med faderen til i ønsker
hoppen i fol igen. Det kan jo være i ikke ønsker jer et "vinterføl" til
næste år. Normalt vil der ikke være problemer med at lade hoppen og føllet
gå sammen med flokken, blot man holder øje med at de andre hopper ikke
forsøger at "stjæle" føllet. I en godt etableret hesteflok vil folingen
sagtens kunne ske uden at man tager den folende hoppe fra.

MVH. Anja