Handelsrenter, skat og investeringsforenin~
Fra : Kurt Frandsen

Dato : 01-02-04 11:09

I forbindelse med køb og salg af obligationer skal køber betale sælger
handelsrenter. Disse renter svarer til de renter der er løbet på
obligationerne men ikke udbetalt endnu. Beløbet indgår positivt i sælgers
kapital indkomst og negativt i købers kaptialindkomst (så vidt jeg har
forstået). Jeg har også forstået det sådan, at disse handelsrenter fremgår
af ens børsnota og automatisk opgives til skattevæsentet.

Nu er det sådan, at jeg har ejet nogle aktier i et par
investeringsforeninger under danske invest og bankinvest der køber og sælger
danske obligationer. Men så vidt jeg kan se er der ikke noget der hedder
handelsrenter på mine børsnotaer. Samtidig har jeg læst, at når man
indirekte ejer værdipapirer via en investeringsforening, så skal man så vidt
muligt beskattes somom man ejede papirerne direkte. Hvordan kan det hænge
sammen? Skal jeg selv opgive handelsrenterne på selvangivelsen og hvordan
finder jeg dem i givet fald?

Mvh
Kurt

Fra : Enforcer

Dato : 01-02-04 11:38

On Sun, 1 Feb 2004 11:09:00 +0100, "Kurt Frandsen" <kurt@kurt.kurt>
wrote:

> [...]
>sammen? Skal jeg selv opgive handelsrenterne på selvangivelsen og hvordan

Der er ikke noget som hedder vedhængende rente på obligationsbaserede
inv.foreninger. Det bliver bare akkumuleret op i prisen, du betaler
for dine beviser, og påvirker dermed blot avanceopgørelsen ved salg.

Inv.foreningen oplyser automatisk det som skal på selvangivelsen (dvs.
udlodningen). Foreningen opdeler udlodningen i kapitalindkomst (dvs.
renter) og skattefri udlodning (dvs. realiserede nettokursgevinster).
I denne forbindelse er det udbetalingstidspunktet, som er afgørende.

Det eneste du skal opgive er, hvis du har solgt beviser med gevinst i
2003. Så skal du selv opføre det kapitalindkomst.

Dette gælder forudsat der ikke er tale om afdelinger som er
akkumulerende eller afdelingen investerer i udenlanske obligationer.

Er afdelingen akkumulerende følger afdelingen reglerne i aktieavance
beskatningsloven (og afdelingen betaler selskabsskat).

For afdelinger som investerer i udenlandske obligationer er hele
udlodningen kapitalindkomstskattepligtig og kursgevinst/tab er
ligeledes kapitalindkomst. Bemærk, at kurstab kan fradrages.

Mvh.

Enforcer

Fra : Kurt Frandsen

Dato : 01-02-04 12:37

Hej,

Mange tak for dit svar - jeg har ikke kunnet finde den information trods
intensiv søgning på nettet!

> [...]
>
> Det eneste du skal opgive er, hvis du har solgt beviser med gevinst i
> 2003. Så skal du selv opføre det kapitalindkomst.

Men tab kan altså ikke fradrages i kapitalindkomsten? Som jeg forstår det du
skriver, så svarer et tab i en vis forstand til at skulle betale
handelsrenter og betalte handelsrenter kan jo fradrages så vidt jeg har
forstået?

Mvh
Kurt

Fra : Enforcer

Dato : 01-02-04 13:18

On Sun, 1 Feb 2004 12:36:43 +0100, "Kurt Frandsen" <kurt@kurt.kurt>
wrote:

> [...]
>skriver, så svarer et tab i en vis forstand til at skulle betale
>handelsrenter og betalte handelsrenter kan jo fradrages så vidt jeg har

Nej, der er ikke fradrag for tab (hvilket der heller ikke er for alm.
obligationer), forudsat det er afdelinger, som investerer i danske
obl.

Hvornår har du købt beviserne, og til hvilke kurser har du købt/solgt?

Mvh.

Enforcer