Hjælp mig med at finde nogle af de bedste ~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-02-04 03:10

Hej med jer.

Jeg har dårlige erfaringer med langsommelige opstart, webcam-flimrende
billeder og andre besværlige ting pga. dårlige bundkort.

Jeg vil gerne finde et eller flere af de bedste eller gode ASUS-bundkort som
jeg gerne vil købe til en rimelig pris for et bundkort der har lynhurtig
opstart og mange gode features.

Vil I hjælpe mig med anbefalinger og erfaringer til nogle gode bundkort som
I har i jeres PC´ere??

Det skal også være god BIOS i mit kommende bundkort evt. med
overclockingsmuligheder.

Mine krav til mit kommende bundkort skal være:

P4 med understøttelse af 2,6 - 3.2 GHz eller mere
Mindst 3 GB DDR PC2700-PC3200 ram eller mere - IKKE DUAL ram
AGP 8x
IDE100/133
SATA150
LAN
USB 2.0
Firewire
Onboard lydkort
God BIOS

Jeg kan ikke huske flere ting som jeg gerne vil have med i mit kommende
bundkort men jeg ønsker ikke f.eks. RAID som er nytteløst i mit tilfælde.

Nogle venner vil meget gerne have nye og bedre ASUS-bundkort som jeg skal
hjælpe dem med at spørge her i gruppen efter anbefalinger og erfaringer. De
har samme ønsker og krav som mig.

Vi har P4PE bundkort installeret i PC´ene også har prøvet en enkelt P4C800-E
Deluxe bundort som er med DUAL ram og som har meget langsommelig opstart og
har en bestemt type BIOS som vi ikke kan lide. Dette bundkort har kostet
mange penge men er alligevel ikke til stor glæde for en af os og jeg tror
det er pga. at bundkortet har alm. DDR ram PC3200 uden DUAL funktion
installeret som er årsagen til den langsommelie opstasrt og dårlig
webcam-billeder i langsommelig eller flimrende tempo.

En ven har købt et ASUS P4p800-X som kostede ca. 700 kr som har VIA chipsæt
som vi måske ikke vil følge efter og købe sådan et bundkort.

Jeg har et spørgsmål ang. chipsæt: Hvad bruges chipsæt egentlig til?
Bundkortene på markedet er m ed henholdsvis Intel, SiS og VIA m.v. som vi
ikke rigtig ved forskelle er på men jeg tror dog Intel-chipsættene er bedre
at vælge.
Men ved ikke rigtig hvad et chipsæt bruges til på bundkortene og hvad de er
for noget. Vil nogen forklare mig ang. dette område som er ukendt for mig?

Mange tak for hjælpen på forhånd og jeg håber at vi finder frem til et
bundkort som vi vil blive glade for at bruge i vores PC´ere.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : ANGELA CHRISTOPHERSE~

Dato : 02-02-04 16:42

> [...]
er
> for noget. Vil nogen forklare mig ang. dette område som er ukendt for mig?

"Hardwaretidende"s sektion om bundkort forklarer ret indgående de enkelte
chipsæts ydelser ift. til hinanden - dog næsten udelukkende med henblik på
at opnå bedst ydelse i spil. Jeg har brugt det en del for at prøve at hitte
rede i chipsæt-junglen.
(Her omtales bl.a. Via PT 800, der roses for fremragende ydelse med
single-channel ram)

Hvis man så vil vide mere, kan man gå ind på de enkelte mærkers hjemmesider
(Grundlæggende er de jo ret ens i funktioner, men ikke helt i pris og ry).

Om et chipsæt, der klarer sig godt i test, så også resulterer i et
godt,stabilt og hurtigt bundkort, kan kun erfaringer vise. Søg på Google
under de enkelte emner i finder frem til - der er flere uafhængige forums
rundt omkring

Hilsen Finn