Ram og bundkort
Fra : sniper_Nolight

Dato : 31-01-04 21:02

mit bundkort er: Soltek SL-75DRV5
Chipsetter Via KT333
Jeg har 512 mb pc2100 ram

og her kommer mit spørgsmål: er det korrekt opfattet, at så længe jeg kører
med pc2100 ram vil jeg kun kunne køre 266 mhz på bus og ikke de 333 som
kortet ellers kan klare.
Hvis jeg skal have mit bundkort til at køre 333 skal alle rammene skiftes ud
med pc2700 ram som mit kort vistnok understøtter - korrekt so far?

jeg vil gerne have 1024 mb ram i maskinen - spørgsmålet er om jeg skal nøjes
med at sætte en 512 mb pc2100 ramblok i og lade dem være der er der - Eller
tage skridtet og sætte helt nye pc2700 ram i - og altså investere i 1024 nye
ram og se om jeg kan sælge de 512 pc2100 jeg har - vil der være en gevinst
der kan retfærdiggøre en total udskiftning?
Jeg spiller som det tungeste på min pc - ellers alm. brug.

på forhånd tak.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : JK

Dato : 31-01-04 21:27

On Sat, 31 Jan 2004 21:01:57 +0100, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>der kan retfærdiggøre en total udskiftning?
>Jeg spiller som det tungeste på min pc - ellers alm. brug.

Hej

Du skal finde ud af, om ram ikke kan køre asynkront langsommere.

Gå ind i bios:

- under Advanced Chipset Features
- System Performance
vælg Expert settings
- under Memory Frequency
vælg 80 %

så preller du bare igen, indtil du får din nye cpu. Du skal så
indstille det igen, med den gamle, før du indsætter den nye.

Hvis du kan indstille dette, så vil ram kunne køre 80% af 333 = 266.

hilsen

John

Fra : sniper_Nolight

Dato : 31-01-04 22:02

> [...]
>
> så preller du bare igen, indtil du får din nye cpu. Du skal så
> indstille det igen, med den gamle, før du indsætter den nye.

du misforstår mig (eller misforstår jeg dig?) - jeg skal ike have ny cpu -
jeg vil blot have nye pc2700 ram så mit bundkort kan køre 333mhz - det kan
det ikek med pc2100 ram så vidt jeg ved - og jeg vil have 1024 mb ram - men
jeg ved ikke om jeg skal købe 512 pc2100 og sætte ind til de pc2100 jeg har
eller helt skifte dem alle til 1024 mb pc2700 ram

de skal altså køre 333 - ... håber jeg gør mig forståeligt - men jeg er ikke
selv helt sikker på om det er rigtigt hvad jeg siger

Fra : JK

Dato : 31-01-04 23:05

On Sat, 31 Jan 2004 22:01:55 +0100, "sniper_Nolight"

> [...]
>
>de skal altså køre 333 - ... håber jeg gør mig forståeligt - men jeg er ikke
>selv helt sikker på om det er rigtigt hvad jeg siger

Ja, du forstår ikke, hvad jeg skriver.

Du regner med, at når du skal have en fsb333 cpu, så skal du have
pc2700 ram.

Dette er ikke rigtigt, hvis din bios har den indstilling, jeg har
beskrevet. Så kan du nøjes med pc2100 ram.

Du kan naturligvis godt blande pc2100 og nye pc2700 ram, hvis der ikke
stilles højere krav, end de pc2100 kan være med til.

Man siger ganske vist, at man skal køre ram synkront med AMD. Det er
også rigtigt, at det yder bedst så. Men man kan køre ram synkront,
både langsommere og hurtigere end fsb for cpu.

Da alle bios'er forskellige skal du checke, hvad din bios har af
indstillingsmuligheder.

Nu synes jeg da, at det er i pap.

hilsen

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-02-04 03:01

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
[SNIP}
> Man siger ganske vist, at man skal køre ram synkront med AMD. Det er
> også rigtigt, at det yder bedst så. Men man kan køre ram synkront,
> både langsommere og hurtigere end fsb for cpu.

På nForce2 giver det et decideret tab i ydelse at køre async.
Derfor frarådes det gang på gang. 133/133 er på nForce2 hurtigere end
133/166 osv.
På andre kort giver det ikke den store gevinst, men dog ikke noget decideret
tab.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-02-04 16:04

> Du regner med, at når du skal have en fsb333 cpu, så skal du have
> pc2700 ram.

ja, kigger jeg på pc2100 ram på ebpriser står der 266 uden i siden og ved
pc2700 ram står der 333

> [...]
>
> Du kan naturligvis godt blande pc2100 og nye pc2700 ram, hvis der ikke
> stilles højere krav, end de pc2100 kan være med til.

ok - som sagt troede jeg ikke at pc2100 overhovedet kunne klare fsb på 333.

> [...]
> både langsommere og hurtigere end fsb for cpu.
>
> Da alle bios'er forskellige skal du checke, hvad din bios har af

mine står som 133/133
jeg har ikke ændret - under system performance har jeg den valgmulighed at
vælge Fast - Faster - Fastest eller Normal - den står på normal endnu da
jeg ikke rigtigt ved hvad der sker når jeg ændrer - jeg har dog ikke tjekket
andre steder derinde om jeg kan ændre noget mht ram, men jeg vil da se mig
for derinde

> Nu synes jeg da, at det er i pap.

tjaaa...
man starter jo et sted når man roder med noget nyt

tak for hjælpen.