Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bankoverførsel til udlandet
Fra : Ivar Hesselager

Dato : 31-01-04 17:52

Kan nogen anvise mig en måde at lave en bankoverførsel til udlandet, som
ikke koster kassen.
Jeg har for nylig foretaget et internetkøb til 64? og sælgeren beder om at
få sin betaling via bankoverførsel med BIC-kode.
Men de to banker jeg bruger på nettet kan ikke klare opgaven. Nordea har
ikke den service og Skandiabanken gør det godt nok i princippet gratis - men
vil ikke når beløbet er under 1.000 kr.
1. Hvordan får jeg så lavet en bankoverførsel til Deutche Bank, som ikke
æder hele besprarelsen ved at købe på nettet?
2. Er der en dansk netbank, som yder den service også med 64 ? og som jeg
med fordel kunne skifte til?
På forhånd tak
Ivar

Fra : Carl

Dato : 02-02-04 23:39

"Ivar Hesselager" <ivar.hesselager@medie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> æder hele besprarelsen ved at købe på nettet?
> 2. Er der en dansk netbank, som yder den service også med 64 ? og som jeg

Jeg bruger normalt Skandiabanken til overførsler rigtigt over 1.000 kr og beløb under har
jeg en stak EURO's
liggende som jeg sender i almindeligt brev - eks. imellem 2 stk's postkort tapet sammen og
puttet i en C65 kuvert,
og jeg har aldrig oplevet at et brev er blevet væk - jeg har sendt mange ca. 25 stk's om
året !
vh
Carl

Fra : Thore Sorensen

Dato : 03-02-04 16:46

On Mon, 2 Feb 2004 23:39:27 +0100, "Carl" <carl@ofir.dk> wrote:

>"Ivar Hesselager" <ivar.hesselager@medie.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke helt hvad du mener med 64?...

Jeg bruger Sydbank. De har en EU-betaling som koster 15,- kroner i
gebyr. Virker gnidningsløst.
Du skal bruge modtagers internationale kontonummer (det har alle) Det
hedder IBAN-nummer . Endvidere skal du bruge bankens BIC-nummer
(SWIFT-adresse)

Du kan evt læse mere her:
http://www.deutsche-bank.de/pbc/index_nachlader.html?/pbc/content/ser_inf_aktuellsubseite1.html

> [...]
>puttet i en C65 kuvert,
>og jeg har aldrig oplevet at et brev er blevet væk - jeg har sendt mange ca. 25 stk's om

Du har været heldig, men selvfølgelig kan det lade sig gøre...men med
15,- kroner i gebyr på en overførsel, kan det nok ikke betale sig at
tage chancen...postkortene, frimærkerne og kuverten koster jo også...
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : Ivar Hesselager

Dato : 03-02-04 17:50

Tak for tips. Med 64? mener jeg 64 euro men euro-tegnet blev ved
oversførseln skiftet ud med et ?.
Når jeg ikke tør sende kontanter, er det mere fordi jeg så vil mangle
dokumentation for at pengene er sendt. I dag gik jeg i banken (for første
gang i et år) og udfyldte en lang formular og betalte Unibank 25 kr. for
overførslen. Det er sådan set ikke skræmmende, men jeg kan se, at en EU
forordning (med umiddelbar retskraft) kræver at bankerne tager det samme for
eurooverførsler til udlandet som ved indenlands overførsler. Det er der
vist ingen der overholder, bortset fra Skandiabanken, som jo så afviser at
overføre "småbeløb". Underligt at bankerne kan slippe ustraffet fra at
overtræde gældende lov.
mvh Ivar

Fra : anders majland

Dato : 03-02-04 20:07

> [...]
der
> vist ingen der overholder. Underligt at bankerne kan slippe ustraffet

Det er da netop det de gør - Altså banker som Sydbank mf. Det koster
15kr at overføre i euro ligegyldligt om modtager er i DK eller et
euroland.

Mhs til skandiabanken så er prisen da vist også den samme - Men de har
så et min. beløb før de gider "bøvlet".

/A

Fra : Devilicious

Dato : 04-02-04 18:58

>Underligt at bankerne kan slippe ustraffet fra at
> overtræde gældende lov.

Så vidt jeg er orienteret gælder den forordning kun for medlemmer af EUROen.
At de fleste banker operere med en speciel billig euro-overførsel, hører
vidst mest sammen med konkurrencehensyn, samt at IBAN og BIC har givet
mulighed for en vis automatisering af processen, med omkostningsreduktion
til følge. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

-dev

Fra : anders majland

Dato : 04-02-04 19:20

> Så vidt jeg er orienteret gælder den forordning kun for medlemmer af
> EUROen.

Danmark er også omfattet af forordningen - kan ikke lige finde linket -
men der var derfor de fleste danske banker strømlinede proceduren i
deres netbanker i sommeren 2003.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Devilicious

Dato : 04-02-04 21:33

meddelelse news:bvrdko$ddb$2@sunsite.dk...

> Danmark er også omfattet af forordningen - kan ikke lige finde linket -
> men der var derfor de fleste danske banker strømlinede proceduren i
> deres netbanker i sommeren 2003.

Jeg tog selv et initiativ, og fandt frem til dette.

C/P:

http://www.nordea.dk/sitemod/index_001.asp?pid=41232&strcorecontentarea=40

Hvorfor den nye betalingstype EU Payment - er der ikke overførselsprodukter
nok?

- EU Payment er resultatet af et EU-forordning (nr. 2560/2001), som
foreskriver, at banker inden for EU fra 1. juli 2003 skal tilbyde
grænseoverskridende betalinger i EUR (op til EUR 12.500) til en pris, som
svarer til det pågældende lands indenlandske overførsler i EUR.

Såå... jo, .dk er rigtig nok omfattet, men indenlandske betalinger i euro
giver reelt ikke meget mening her i landet - dog kan der naturligvis være
folk med realkreditlån i euro, der vil betale ekstraordinære afdrag.

-dev

Fra : madskg

Dato : 13-02-04 19:37

"Der er netop trådt nye EU-regler i kraft, som skal forhindre bankerne i
at opkræve særligt høje gebyrer for eurooverførsler over grænserne. Men
i Danmark får bankkunderne meget begrænset glæde af de nye regler, fordi
regeringen har sagt nej til et tilbud om at lade danske kroner være
omfattet af dem."

Uddrag af:
www.europa-kommissionen.dk/presse/europa/december2003/bankkunder_slipper
_for_gebyr/

Jeg kan bare ikke se, hvordan udgifterne ved overførsler af DKK har
betyding for prisen på overførsler i EUR...

http://www.kandu.dk/