Forbinde to CD-ROM drev til bundkort
Fra : rondo

Dato : 31-01-04 13:23

Jeg har en Plextor CD-brænder og en Plextor DVD-brænder i min
computer. Hvordan forbinder jeg smartest disse to til mine
IDE.connectors på bundkortet? Lige nu er de begge forbundet til min
primære IDE som henholdsvis Master og Slave, men kan det gøres mere
praktisk? Det er i øvrigt de to eneste enheder der er forbundet til
IDE, da jeg har en SATA HD.

Med venlig hilsen

Ronnie Ziegler

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-01-04 13:45

On 2004-01-31, rondo <newsreader@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> primære IDE som henholdsvis Master og Slave, men kan det gøres mere
> praktisk? Det er i øvrigt de to eneste enheder der er forbundet til

"Problematikken" drejer sig om at der kun kan sendes/modtages data
over IDE kanalene til/fra en af enhederne af gangen.

Det er derfor kun hvis du læser fra det ene drev og skriver med
det andet samtidigt (= laver en disk copy) at det bliver det
store problem. Det ved jeg ikke hvor ofte du gør.

Thomas

Fra : rondo

Dato : 31-01-04 13:59

On Sat, 31 Jan 2004 12:45:09 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>det andet samtidigt (= laver en disk copy) at det bliver det
>store problem. Det ved jeg ikke hvor ofte du gør.

Jeg kopierer forholdsvis tit fra det ene drev til det andet, men hvis
jeg forbinder dem til hver deres IDE-connector, hvordan forholder det
sig så med Master/Slave-problematikken? Kan de så begge forbindes som
Master?

Med venlig hilsen

Ronnie Ziegler

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-01-04 14:29

rondo wrote:
> [...]
> jeg forbinder dem til hver deres IDE-connector, hvordan forholder det
> sig så med Master/Slave-problematikken? Kan de så begge forbindes som

Ja.

Fra : squizze

Dato : 01-02-04 12:09

> [...]
> jeg forbinder dem til hver deres IDE-connector, hvordan forholder det
> sig så med Master/Slave-problematikken? Kan de så begge forbindes som

Det bedste du kan gøre er at sætte hver cd-drev på hver sin ide port så
kommer de ikke i konflikt hvis du skal læse fra det ene og skrive til det
andet. Og det er ligegyldigt hvordan, om du sætter dem til master el.
slave, det finder bios selv ud af.

Hilsen Squizze

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 01-02-04 11:07

rondo wrote:

> [...]
> primære IDE som henholdsvis Master og Slave, men kan det gøres mere
> praktisk? Det er i øvrigt de to eneste enheder der er forbundet til

Generelt plejer rådet at være: cd-rom på IDE 1 som slave(HD er sikkert
master) og brænderen alene på IDE 2 som master. Fungerer altid fint hos
mig. Hvorfor Amitech og andre pc-producenter elsker at sætte de to
cd-drev på samme kanal aner jeg ikke.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 13:36

Hansen & Bennetsen wrote:

> Generelt plejer rådet at være: cd-rom på IDE 1 som slave(HD er sikkert
> master) og brænderen alene på IDE 2 som master. Fungerer altid fint hos
> mig.

Det vil altid være mere optimalt at have det primære (system)drev
siddende alene på et kabel.

> Hvorfor Amitech og andre pc-producenter elsker at sætte de to
> cd-drev på samme kanal aner jeg ikke.

Nok fordi det er nemmere at få til at passe med kablerne.
Den problematik er heldigvis overstået, når [cdrom/dvd]-[drev/brændere]
kommer med SATA-tilslutning. (et drev pr. kabel)