fejl koder i uploade
Fra : pepss

Dato : 30-01-04 16:00

Hejsa NG

jeg prøver på min side at komme så mange fejl til livs så mulig.
når man uploader et billede har jeg så forsøgt at lave en fejl side som
skulle forklare hvad fejlen er. det virker så bare ikke rigtig!
jeg tror ikke det er de rigtige fejl koder jeg har fundet.
hvordan finder jeg de rigtige fejl koder?

en del af min kode:
If Err = -2147220494 'Forkert filtype
If Err = -2147220399 'Billedet fylder for meget

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-01-04 16:05

"pepss" <olefriis@privat.dk> wrote in news:bvdrh5$f79$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> en del af min kode:
> If Err = -2147220494 'Forkert filtype
> If Err = -2147220399 'Billedet fylder for meget

Den nemmeste måde at teste dette på er at fremprovokere fejl og så fange
dem i noget error-handling,dvs:

on error resume next
' kode der fejler
CInt("jesper")
Response.Write "Fejlkode: " & Err.number
Response.Write "Fejlbeskrivelse: " & Err.Description

Du vil i dette tilfælde så få

Fejlkode: 13
Fejlbeskrivelse: Type mismatch

Udover dette er der sikkert noget fejlhåndtering i din upload-komponent,
hvor fejlkoderne er specificerede.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-04 17:11

Jesper Stocholm skrev:

> Den nemmeste måde at teste dette på er at fremprovokere fejl
> og så fange dem i noget error-handling,dvs:

Asp-parserens standard fejlhåndtering er som regel nok - den gør jo
ca. det samme som:

> Response.Write "Fejlkode: " & Err.number
> Response.Write "Fejlbeskrivelse: " & Err.Description

Man slipper selvfølgelig for nogle fejlmeddelelser i logfilerne på
den måde, men det generer ikke mig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-04 16:09

pepss skrev:

> hvordan finder jeg de rigtige fejl koder?

En kombination af afprøvning og googling.

I første omgang prøver du at fremprovokere fejl, med
fejlhåndteringen slået fra (eller evt. sat til at udskrive
fejlkoden). Prøv én fejltype ad gangen.

I nogle tilfælde ved du måske allerede hvilken fejl du provokerer
(fx forkert filtype), og så er det bare at notere hvilken fejlkode
den giver, så du senere kan håndtere den "pænt". I andre tilfælde
er det måske ikke så nemt at se hvad en fejlmelding betyder - her
kommer Google ind. Søg på fejlkoden - med stor sandsynlighed er der
andre der har oplevet samme fejl og skrevet om det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 31-01-04 10:12

"pepss" skrev

> jeg prøver på min side at komme så mange fejl til livs så mulig.
> når man uploader et billede har jeg så forsøgt at lave en fejl side som
> skulle forklare hvad fejlen er. det virker så bare ikke rigtig!

jeg har nu fundet ud af at det ikke er fejl koderne der er forkerte..
men hvor fejlen så er kan jeg bare ikke se!

en del af min kode:

On Error Resume Next
Set Upload = Server.CreateObject("AspSmartUpload.SmartUpload")
Upload.MaxFileSize = 300000
Upload.AllowedFilesList = "jpg,jpeg,png"
Upload.Upload
If Err.number <> 0 Then
If Err.number = -2147220494 Then intErrorCode = 20
If Err.number = -2147220399 Then intErrorCode = 21
Err.Clear
End If

'gemmer fil osv.

Else
intErrorCode = 30
End If

Select Case intErrorCode
Case 20: Response.Write "Forkert filtype! Der kan kun uploades JPG
(*.jpg; *.jpeg) og PNG (*.png) filer!"
Case 21: Response.Write "Billedet fylder for meget! Max størrelse er:
&tilde;" & (300000 \ 1024) & " KB"
Case 30: Response.Write "Der opstod en fejl under upload af dit billede.
Dette skyldes højst sandsynligt en systemfejl!" & "Fejlkode: " & Err.number
& "Fejlbeskrivelse: " & Err.Description & Err
End Select

men uanset hvad jeg prøver at uploade bliver det altid intErrorCode = 30

håber der er en der kan hjælpe for at er godt nok ved at gå mig på

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-04 16:53

On Sat, 31 Jan 2004 10:11:49 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>'gemmer fil osv.
>
> Else
> intErrorCode = 30
> End If
<snip>

> Select Case intErrorCode
<snip>
> [...]
> End Select
>
>men uanset hvad jeg prøver at uploade bliver det altid intErrorCode = 30

Nu kender jeg ikke ASPSmartUpload, men rent logisk, så skal du kigge
på den del af den øverste If, som du ikke har citeret.

Hvis den hopper ind i denne:
> Else
> intErrorCode = 30
> End If
så må det jo betyder, at den/de foregående If-betingelser *ikke* er
sande af en eller anden grund.

Så du må i gang med at kigge på, hvorfor den/de ikke er sande - og evt
poste den del af koden her.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : pepss

Dato : 31-01-04 18:10

"Jørn Andersen" skrev

> så må det jo betyder, at den/de foregående If-betingelser *ikke* er
> sande af en eller anden grund.
>
> Så du må i gang med at kigge på, hvorfor den/de ikke er sande - og evt
> poste den del af koden her.

jamen det hjalp! da jeg skulle til at forklare koden til NG kunne jeg se
fejlen

If Err <> 0 Then
If Err = -2147220494 Then intErrorCode = 20
If Err = -2147220399 Then intErrorCode = 21
Err.Clear

end if <---- det var her jeg havde lavede fejlen! det skulle selvfaglig være
en elseif!

elseIf Not mySmartUpload.Files("filename").IsMissing And intErrorCode = 0
Then
strFilename = mySmartUpload.Files("filename").FileName

i skal ha rigtig mange tak for hjælpen alle sammen !

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-04 18:58

On Sat, 31 Jan 2004 18:10:23 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>jamen det hjalp! da jeg skulle til at forklare koden til NG kunne jeg se
>fejlen

Den kender jeg godt: Man går sin kode igennem 117 gange, udstøder et
kæmpeskrig om HJÆLP, og når folk så helt forsigtigt spørger havd der
er galt, så går der et lys op, mens man er ved at forklare det ...

<snip>
>i skal ha rigtig mange tak for hjælpen alle sammen !

Velbekomme!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj