Borland C++ Builder
Fra : Lars

Dato : 30-01-04 09:24

Jeg har et TEdit felt som jeg gerne vil have cursoren er i hele tiden, dvs.
at når der f.eks trykkes på en knap skal cursoren springe tilbage i dette
felt. Hvordan gør man det??

--
\Lars

Fra : Ivan Johansen

Dato : 30-01-04 09:40

Lars wrote:
> Jeg har et TEdit felt som jeg gerne vil have cursoren er i hele tiden, dvs.
> at når der f.eks trykkes på en knap skal cursoren springe tilbage i dette
> felt. Hvordan gør man det??

Du bliver nok nødt til selv at sætte fokus tilbage når der trykkes på
knappen. Så i knappens OnClick event skriver du:
Edit1->SetFocus();

Ivan Johansen

Fra : Lars

Dato : 30-01-04 10:08

Tak for den hurtige hjælp, det virker næsten perfekt.

Nu mangler jeg bare at få sat focus på tekst boxen når programmet startes.

--
\Lars

Fra : Ivan Johansen

Dato : 30-01-04 11:11

Lars wrote:
> Nu mangler jeg bare at få sat focus på tekst boxen når programmet startes.

Det nemmeste er nok at vælge "Tab Order" når du højreklikker på din
form. Så placerer du bare din TEdit først i listen.

Ivan Johansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 30-01-04 15:37

> Det nemmeste er nok at vælge "Tab Order" når du højreklikker på din
> form. Så placerer du bare din TEdit først i listen.

Det er vel endnu nemmere at kalde Edit1->SetFocus() i OnActivate på TForm'en
?

Fra : Ivan Johansen

Dato : 30-01-04 17:29

Kasper Larsen wrote:
> Det er vel endnu nemmere at kalde Edit1->SetFocus() i OnActivate på TForm'en
> ?

OnActivate bliver kaldt hver gang formen får fokus og ikke kun når
programmet starter. I dette tilfælde gør det selvfølgelig ikke noget,
men jeg synes nu stadig at det er nemmere at rette i TabOrder.

Ivan Johansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 30-01-04 23:10

"Ivan Johansen" <ng6@padowan.REMOVE.dk> skrev i en meddelelse > OnActivate
bliver kaldt hver gang formen får fokus og ikke kun når
> programmet starter. I dette tilfælde gør det selvfølgelig ikke noget,
> men jeg synes nu stadig at det er nemmere at rette i TabOrder.

Du har helt ret, det er nemme umiddelbart at håndtere dette via TabOrder,
men den løsning har en stor ulempe : Det er ikke til at se at det faktisk er
med fuldt overlæg at programmet virker som det gør. Som du nok har gættet er
jeg tilhænger af at koden ( ikke diverse properties på komponenter )
fortæller "historien". Grunden hertil skal nok findes i at jeg ikke engang
kan huske hvad jeg lavede i formiddags, og slet ikke hvorfor jeg gjorde som
jeg gjorde.

Kasper [Odense]

Fra : Ivan Johansen

Dato : 31-01-04 01:50

Kasper Larsen wrote:
> [...]
> kan huske hvad jeg lavede i formiddags, og slet ikke hvorfor jeg gjorde som

Jeg kan godt forstå dit argument. Du kan skrive kommentarer til koden,
men ikke til properties. Jeg synes dog ikke at det er nødvendigt at
kommenterer hvorfor TabOrder er valgt som den er. Det er normalt ret
åbenlyst.

Jeg er nok også lidt modsat dig. Jeg vil helst have så lidt kode som
muligt, og angiver hellere indstillinger i properties end i koden.

Ivan Johansen