Newf.-udstilling
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-04 20:27

Hej

Da så mange har foreslået os en newf har vi overvejet at besøge en af
forårets udstillinger for at se nærmere på hundene og snakke lidt med
deres ejere.

http://www.newfclub.dk/ kan jeg se, at der 6. marts er udstilling i
"Aar", men hvor er dog det? Jeg gætter på at der er smuttet et eller
flere bogstaver, så der enten menes Aarhus eller Aars. Er der nogen
der kan opklare dette lille mysterium for mig?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Broegger

Dato : 30-01-04 18:14

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:ubromzhbe.fsf@trinekc.dk:

> [...]
> flere bogstaver, så der enten menes Aarhus eller Aars. Er der nogen
> der kan opklare dette lille mysterium for mig?
Jeg er 90% sikker på at det er Aars.

Der er også en stpor udstilling i Odense den 14. og 15. Feb.
New foundlaenderne udstilles om lørdagen (den 14.) og der er 85 tilmeldte
hunde i racen. Se evt. på www.dansk-kennel-klub.dk under udstillinger.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : preben ipsen

Dato : 30-01-04 18:25

Hej
Du har ret. Udstillingen er i Aars. Har dog ikke en nærmere adresse, men kan
skaffe den hvis du ønsker det.
venlig hilsen
Preben
www.showdogs.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 02-02-04 09:17

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:
>Da så mange har foreslået os en newf har vi overvejet at besøge en af
>forårets udstillinger for at se nærmere på hundene og snakke lidt med
>deres ejere.

Prøv at spørge dem, om racen har problemer med HD.

Du har 50 % chance for at få en hund der enten er D eller E. Tag så de
andre sygdomme som newfen lider under (hjertefejl, hudproblemer m.m.) hvor
store er så lige oddsene for at få en rask hund.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-04 10:32

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> andre sygdomme som newfen lider under (hjertefejl, hudproblemer m.m.) hvor
> store er så lige oddsene for at få en rask hund.

Min onkel og tante blev nødt til at få aflivet deres brogede (Landseer ??)
newf inden den fyldte 1 år pga. HD.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Kirsten

Dato : 02-02-04 23:52

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre sygdomme som newfen lider under (hjertefejl, hudproblemer m.m.) hvor
> store er så lige oddsene for at få en rask hund.

Hej.
Jeg har for et par måneder siden fået aflivet min newf på 12 år!
Men jeg har ikke mod på at binde an med en ny, netop pga. oddsene

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 11:16

"Kirsten" <postbesvaresej@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har for et par måneder siden fået aflivet min newf på 12 år!
> Men jeg har ikke mod på at binde an med en ny, netop pga. oddsene

Da vi sidst var til dyrlæge med Buffy, var der også en mand, der skulle have
aflivet sin newf.
Den var heller ikke bedre tjent, den kunne dårlig nok slæbe sine bagben
efter sig. Jeg ved ikke, hvor gammel den var, men det lignede en ældre hund.
Det er da trist, at opdrætterne ikke gør mere for, at forebygge alle disse
lidelser. Jeg ved selvfølgelig ikke, om man kan gardere sig mod eksem og
hjertefejl, men HD burde man da kunne undgå.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 03-02-04 19:19

Buffy wrote:
> Det er da trist, at opdrætterne ikke gør mere for, at forebygge alle disse
> lidelser. Jeg ved selvfølgelig ikke, om man kan gardere sig mod eksem og
> hjertefejl, men HD burde man da kunne undgå.

Hejsa!
Det kan på ingen måde refærdiggøres, at der avles på syge hunde, men lad
os ikke glemme, at køberne jo former markedet. Så længe der er købere
til hunde der er "ægte, uden stamtavle" samt hunde der enten ikke er
testet, eller med dårlige test-resultater, så vil de også blive produceret.

Som hos min egen race, Skt. bernharden, er der mange mile mellem
top-opdrætterne, så så dem der bare avler. Man kan som køber gardere sig
ganske godt mod syge hunde, hvis man gør sit hjemmearbejde først, og
ikke køber en "skummel" hund, for at spare nogle få tusinde kroner,
eller tror at det blot er et stykke papir der koster prisforskellen
mellem "ægte" og "sunde, ægte" hunde!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 21:34

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til hunde der er "ægte, uden stamtavle" samt hunde der enten ikke er
> testet, eller med dårlige test-resultater, så vil de også blive

Men der findes vel også newf-opdrættere, som gør et seriøst stykke arbejde ?
Det lyder som om, at netop denne race er meget plaget af sygdom, i forhold
til andre racer ?

Begge vores hunde er "ægte uden stamtavle ". Da vi skulle have Buffy, ville
vi faktisk have haft en lab-blandning, men vi faldt for Buffy. Hun blev
hentet hos alm. folk, som sandsynligvis vil prøve og have et enkelt kuld
hvalpe.
Daffys baggrund kender jeg desværre ikke og jeg aner ikke, hvorfor han ikke
er stambogsført.

Det kan godt være, at jeg som køber har været med til, at forme det "
dårlige " marked, da vi ikke lige havde 6-8000 kr. til en hvalp. Ved så
godt, at der kan være en risiko for, at vores hunde har nogle skjulte
skavanker, det må vi så tage, som det kommer.
Heldigvis er dyrlæger til, at lave afdragsaftaler med, det ved jeg ikke om
opdrættere er og ved heller ikke om de burde være det, da det jo koster, at
lave "kvalitets"hvalpe og det er jo ikke alle folk, som er til at stole på.
Det forhindre bare nogle dele af befolkningen, at støtte top-opdrætterne,
uanset om man så gerne vil....

> Som hos min egen race, Skt. bernharden, er der mange mile mellem
> top-opdrætterne, så så dem der bare avler.

Er Skt.Bernharden så, ligeså sygdomsramt, som Newfen ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 06-02-04 14:01

Buffy wrote:
> [...]
> Det lyder som om, at netop denne race er meget plaget af sygdom, i forhold

Hejsa!
Ja, det skulle da være mærkeligt, om der ikke findes meget seriøse
newf-opdrættere også! Jeg tror de fleste store racer har deres problemer.

> [...]
> uanset om man så gerne vil....

> Er Skt.Bernharden så, ligeså sygdomsramt, som Newfen ?

Nu er jeg ikke specielt interesseret i avl, så jeg ved ikke præcis,
hvordan det ligger med skt. bernharden i forhold til newf'er. Men der er
i hvert fald også problemer med denne race. Jeg tror nok (ret mig,
hvis det er forkert!), at man er lidt mere restriktiv i skt. bernhard
avlen indenfor DKK, netop for at "avle sig ud af" problemerne.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-02-04 14:11

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message

> Hejsa!
> Ja, det skulle da være mærkeligt, om der ikke findes meget seriøse
> newf-opdrættere også! Jeg tror de fleste store racer har deres problemer.

Tag fx. en race som flatcoated retriever. Den er ca. dobbelt så stor som
newf (antalsmæssigt ikke vægtmæssigt), den har stort set ingen problemer med
HD.

Det må kunne lade sig gøre for newf af avle sig ud af det hvis opdrætterne
ville.

> [...]
> hvis det er forkert!), at man er lidt mere restriktiv i skt. bernhard
> avlen indenfor DKK, netop for at "avle sig ud af" problemerne.

Hvis jeg ene og alene kunne bestemme avlsrestriktionerne for newf ville jeg
sige at man ikke må avle på hunde dårligere end C og alle hunde skal have et
index over 100. Desuden bør indavl og linieavl undgåes, i hvert fald skal
der være en indavlsgrad på under 6,25 % så man ikke avler tættere end
fætter/kusine.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 14:17

> [...]

> hvis det er forkert!), at man er lidt mere restriktiv i skt. bernhard
> avlen indenfor DKK, netop for at "avle sig ud af" problemerne.

Generalt har DKK ( + et par stykker mere ) meget mere styr på tingene end
f.eks DRU, hvor der ingen krav er til forældredyrene.
Jeg vil føle mig mere sikker ved, at vælge en blandningshund, end en hund
med DRU stamtavle.
Der findes sikkert seriøse opdrættere hos DRU, men det er fordi de selv
vælger det og ikke fordi, der stilles krav fra foreningens side.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lars

Dato : 05-02-04 19:27

Nu ser Poul Erik nu ret "sort" på det (men jeg ved jo også at du har sorte
hunde

Jeg har i mine mange år med racen i hvert fald aldrig mødt en procentsats,
der bare kommer i nærheden af det der skrives og jeg har da været i
nærkontakt med adskillige hundreder af racen i de 15 - 20 år, jeg har været
tæt på den.

Mht. HD skal man huske at sygdommen ikke alene skyldes arv (det er i hvert
fald aldrig videnskabeligt bevist).
Holdningerne er at miljø og opvækst i høj grad spiller ind.

Hjertefejl er det meget længe siden, jeg har hørt om. Dem tror jeg man ved
selektion af avlsdyrene (bortvalg af de hunde, der var bærere af sygdommen)
er sluppet af med og det samme gælder langt hen ad vejen også for
hudproblemerne, selvom hundenes tætte pels kan være et problem. Varme og
fugt er i høj grad en medvirkende årsag til bøvl.

Men som det står skrevet i et andet indlæg, så kan køberne - de kommende
hvalpeejere - da i høj grad være med til at sikre sig selv og de kommende
generationer af hunde, ved at vælge deres nye familiemedlem med omhu, kigge
godt på stambogen, vælge forældre med gode HD-indextal, godt temperament
osv. osv.
Kig jer godt for, snak med en masse mennesker og sidst men ikke mindst -
vælg efter hjertet.

Mange hilsener
Lars Kr. Nielsen
Newf-elsker gennem mindst 15 år.

Se mere om os på www.tavestpaa.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 03-02-04 10:42

"Kirsten" <postbesvaresej@hotmail.com> writes:
>Jeg har for et par måneder siden fået aflivet min newf på 12 år!
>Men jeg har ikke mod på at binde an med en ny, netop pga. oddsene

Jeg har haft i alt 4, og endnu ikke prøvet at have en rask hund.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-04 10:48

> Jeg har haft i alt 4, og endnu ikke prøvet at have en rask hund.

Jeg må sige at jeg er faktisk lidt rystet. Der må være en utrolig dårlig
moral blandt opdrætterne.
Avler man på hunde dårligere end B (altså C-D-E) hofter ?

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 06-02-04 11:23

"Lars" <vln@post11.tele.dk> writes:
>Nu ser Poul Erik nu ret "sort" på det (men jeg ved jo også at du har sorte
>hunde

Jeg har nu altså haft en enkelt brun, men ellers har du ret

> [...]
>der bare kommer i nærheden af det der skrives og jeg har da været i
>nærkontakt med adskillige hundreder af racen i de 15 - 20 år, jeg har

Så følger du ikke ret meget med eller også vælger du at lukke øjnene. Du
kan bare kigge i Hundens HD statistik der kommer her i et af de første
blade. Nu kan jeg jo selvfølgelig ikke sige hvordan den vil vise sig for
2003, men i 2002 var ca. halvdelen af hundene enten D eller E.

Jeg vil også gerne erindre dig om, at da DKK for et par år siden skrev til
Newfklubben, og bad dem gøre noget ved racens HD problem, så skrev
klubbens bestyrelse tilbage, at man ikke mente man havde et problem, fordi
selv om ca. halvdelen af hundene havde HD, så var tallet stationært. (man
tror det er løgn, ikke?)

>Mht. HD skal man huske at sygdommen ikke alene skyldes arv (det er i hvert
>fald aldrig videnskabeligt bevist).
>Holdningerne er at miljø og opvækst i høj grad spiller ind.

Jeg har aflivet en newf pga. af HD (status D) og har i øjeblikket 2 der
også har det (E1 og E) Den ene lider tilsyneladende ikke under det, mens
den anden er tydeligt berørt. Den ene blev PennHibfotograferet da han var
6 måneder, og det blev konstateret, at han ville udvikle HD i svær grad.
Det er altså ikke miljøet der har gjort det.

Hvem er det i øvrigt der har holdningerne, at miljø og opvækst spiller ”i
høj grad ind” – er det opdrætterne? Sådan en bemærkning er for billig
(din altså)

For et par år siden var der en artikel i Hunden om HD, og der skønnede
man, at udviklingen af HD skyldtes 80 % arv og 20 % miljø, og hvis det er
rigtigt, så passer din tese ikke, at HD i høj grad skyldes miljø og opvækst

>Hjertefejl er det meget længe siden, jeg har hørt om. Dem tror jeg man ved
>selektion af avlsdyrene (bortvalg af de hunde, der var bærere af
>sygdommen)
>er sluppet af med

Jamen så lad mig da opdatere dig. Jeg har en newf med hjertefejl, og jeg
har hørt, at ham der er far til min, har lavet flere kuld, hvor der har
været problemer med hjertet. Det sidste ved jeg ikke hvor meget man skal
lægge i, du ved jo hvor meget man bagtaler hinanden inden for klubben,
eller hundeverdenen i det hele taget, så det kan lige så godt være
ondskabsfulde rygter.

Men en ting er ikke et rygte. Jeg orienterede opdrætteren om, at et afkom
fra ham havde hjertefejl, og alligevel valgte han den samme han og tæve
til endnu et kuld hvalpe. (hvad er det lige du skriver i din parentes)

>og det samme gælder langt hen ad vejen også for
>hudproblemerne, selvom hundenes tætte pels kan være et problem. Varme og
>fugt er i høj grad en medvirkende årsag til bøvl.

Og så syntes jeg ikke du kan være bekendt, at beskrive racens store
hudproblemer, som værende et varme/fugtproblem. Når man har flere newf'er,
og oplever nogle af dem har hudproblemer og andre ikke, så vil det i min
terminologi sige, at det drejer sig om arvelige faktorer og ikke miljøet.
Hvis det var miljøet, ville alle hundene have det. I øvrigt har de hunde
jeg kender med eksem, det ofte siddende i lysken eller, for hanhundenes
vedkommende, på baghjulene, og der altså ikke særlig meget behåret.

> [...]
>kigge
>godt på stambogen, vælge forældre med gode HD-indextal, godt temperament

Men det kræver at køberne ved, at der er problemer, og dit indlæg gør i
hvert fald alt for at neddrosle dem. Hvis det her skal løses, så er vi
nogen der er nødt til at råbe højt en gang imellem, så duer det ikke med
den der det-går-nok-alt-sammen-og-vi-skal-være-gode-ved-hinanden-holdning.

>Kig jer godt for, snak med en masse mennesker og sidst men ikke mindst -
>vælg efter hjertet.

Og så kan man i øvrigt ikke vælge med både hjertet og hjernen. Hvis man
skal vælge ud fra nogle at de, i øvrigt fornuftige kriterier du har sat
op, så er man altså nødt til fravælge den lille haltende hvalp, der sidder
forskræmt i baggrunden, uanset hvor synd man syntes det er, og hvor meget
den er gået ind i hjertet på en.

>Newf-elsker gennem mindst 15 år.

Hilsen
Poul Erik Rise, der har elsket newfen mindst lige så længe som dig, men
kun været ejer i 8 år, og så i øvrigt har købt sin sidste newf, indtil
opdrætterne begynder at komme til fornuft og tager racens problemer
alvorlige.

PS. Kigger du over og hilser på til vandweekenden i august