Hvordan stopper man afviklingen af kode?
Fra : Martin Kruse

Dato : 29-01-04 18:02

Jeg er MEGET grøn i c++ og ka ik lige finde ud af hvordan man får sine nye
små programmer til at forblive på skærmen og ikke bare lukke.
I slutningen af alle de programmer jeg har set som eksempler er der
return 0;
, men det hjælper ik så meget.
Det jeg leder efter er altså et lille stykke kode, der ka stoppe et program,
så man ka se det resultat programmet har skrevet. Som det er nu bliver
programmet bare lukket med det samme.

--
Martin Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-01-04 19:15

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> wrote:
> Jeg er MEGET grøn i c++ og ka ik lige finde ud af hvordan man får sine nye
> små programmer til at forblive på skærmen og ikke bare lukke.

Du kan vente på at der bliver trykket på en tast.

#include <iostream>

int main()
{
using namespace std;

cout << "Tryk en tast for at afslutte" << endl;

char c;
cin >> c;

return 0;
}

Du kan også køre programmet fra et kommando-promt. Dit program vil ganske
vist afslutte, men du kan se hvad det har skrevet.

Yderligere kan du bruge en debugger, og lægge et break-point og på den måde
forhindre at programmet kører længere.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Kruse

Dato : 29-01-04 19:26

Tak for det..
Men hvad bruger man egentlig return 0; til? Jeg synes ikke rigtig den gør
noget..

--
Martin Kruse

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-01-04 00:20

Martin Kruse wrote:
> Tak for det..
> Men hvad bruger man egentlig return 0; til? Jeg synes ikke rigtig den gør
> noget..

Man skal returnere noget. Den der har kaldt dit program kan måske bruge
denne værdi til noget, f.ex. til at finde ud af om programmet gjorde det
det skulle eller der opstod en fejl.

Man kan bruge EXIT_SUCCESS og EXIT_FAILURE til at indikere hhv. ok og
fejl. Disse er defineret i stdio.h i C og cstdio i C++.

/b

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-01-04 21:00

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> wrote:

> Men hvad bruger man egentlig return 0; til? Jeg synes ikke rigtig den gør
> noget..

Man bruger det til at signalere tilbage til operativ-systemet hvordan det
gik.

Under MS-Windows kan man f.eks. i en batch-fil teste om det program man
startede kunne udføre det man bad det om.
Under andre operativystmer kan man noget tilsvarende i shell-scripts eller
hvad man nu bruger.

Iøvrigt, lige netop i "main" behøver man ikke at skrive return 0.

int main()
{
}

og

int main()
{
return 0
}

er det samme.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 01-02-04 12:05

Martin Kruse wrote:

> [...]
> så man ka se det resultat programmet har skrevet. Som det er nu bliver

Hvis du er i Windows-land kan du også bruge DebugOutputString som skrive
r direkte i debug-vinduet i MSDEV når du debugger.