Begynder-hjælp
Fra : MTG

Dato : 29-01-04 14:24

Jeg overvejer at sætte nogle sparepenge i aktier, men er helt ny i gamet.
Er der nogen der har erfaringer (gode/dårlige) med online-handel a' la
etrade.dk eller andre?
Er der nogen der kender gode steder på nettet hvor man kan læse en indføring
i aktiehandel for begyndere? eller gode bøger om emnet?
Er det relevant for en småsparer som mig, der mest er i det for sjov og små
beløb, at melde sig ind i Dansk Aktionærforening?
Gode råd til at komme godt i gang modtages med tak!

MTG

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-01-04 17:18

"MTG" <nospam@nospam.com> wrote in message
> Jeg overvejer at sætte nogle sparepenge i aktier, men er helt ny i gamet.
> Er der nogen der har erfaringer (gode/dårlige) med online-handel a' la
> etrade.dk eller andre?

Foretrækker Nordea - de kan næsten det samme som de Amerikanske online
brokere samt lidt mere fordi man kan ringe til en rigtig person hvis der er
noget man ikke kan på nettet - handle warrants i Stockholm f.ex.

Med en Dansk konto slipper man også for endeløse sessioner med skattefar!

> Er der nogen der kender gode steder på nettet hvor man kan læse en
indføring
> i aktiehandel for begyndere? eller gode bøger om emnet?

Lars Tvede: "Børshandelens Psykologi" er god at læse.

> Er det relevant for en småsparer som mig, der mest er i det for sjov og
små
> beløb, at melde sig ind i Dansk Aktionærforening?

Næh Slet ikke - de knoldesparkere gør *intet* for dig! De prøver ikke
engang, nu hvor der er kommet en ny regering, at presse politikerne til selv
så lille en ting som at fornkle aktiebeskatningsreglerne til noget som andre
end de ti bedste skattejurister på Slotsholmen kan forstå!

> Gode råd til at komme godt i gang modtages med tak!

Sæt et fast beløb af i budgettet hver måned og overfør det til
investeringskontoen, køb små portioner a f.ex. 10,000 - 15,000 ad gangen i
op til 20 forskellige aktier - det er den gradvise, omhyggelige og konstante
indsats, der bygger formuen og ikke den hurtige gevinst.

Masser af folk på nettet "hyper" alle mulige ting, men de færreste ved noget
overhovedet og de fleste taber penge. Jo værre en investering, jo mere snak
genererer den på (især) Euroinvestor.

Det er sjældent at hurtige handler betaler sig, de fleste gode trends løber
over 3 - 15 måneder!

Fra : Torben Frandsen

Dato : 29-01-04 21:27

"MTG" <nospam@nospam.com> skrev

> Gode råd til at komme godt i gang modtages med tak!

Om de er gode ved jeg ikke endnu, men jeg vil da gerne fortælle hvad jeg
selv har gjort:

Jeg er næsten lige begyndt at investere, men jeg begyndte at forberede mig
flere måneder i forvejen. Det gjorde jeg først ved at læse om investering på
diverse websites, både "pædagogiske" fremstillinger og mere hard-core
markedsanalyser og -kommentarer. Jeg vedtog så at obligationsmarkedet er for
konservativt efter min smag mens aktiemarkedet endnu stiller for store krav
til mig om tidsforbrug og reaktionsevne. - For slet ikke at nævne warrants
og jeg-skal-gi-dig.

Den passende mellemvej mente jeg kunne være funds. (Måske vil jeg gå efter
aktier senere når jeg føler mig mere hjemme.) På Morningstar kan man oprette
en portefølje, så det gjorde jeg og gav mig til at finde nogle funds, som
måske kunne være interessante. Det gav mig nogle (forhåbentlig)værdifulde
erfaringer at foretage fiktive investeringer. Fx kunne jeg på den bløde måde
erfare at jeg også skulle interessere mig for andet end en pæn graf. Okay,
jeg overdriver min naivitet en smule, men i hvert fald fandt jeg ud af at
det kan betale sig at sætte sig ind alle de fremmede begreber.

Det mest deprimerende da jeg begyndte med rigtige penge var så at en
afdeling, som havde performet rigtig godt i mit forsøgsområde, tog et solidt
dyk dagen efter at jeg havde købt. Det er imidlertid en afdeling med en høj
risiko, så jeg holder fast i min investering fordi afdelingen historisk er
bedre til at stige end til at falde.

(Hvis nogle af de gamle rotter har læst med, er jeg naturligvis meget
interesseret i jeres mening om min strategi.)

Torben

Fra : MTG

Dato : 30-01-04 09:51

> [...]

> flere måneder i forvejen. Det gjorde jeg først ved at læse om investering

> diverse websites, både "pædagogiske" fremstillinger og mere hard-core

Kan du stikke mig nogle links til gode websites ("aktiehandel for dummies" -
stilen) ?

> Den passende mellemvej mente jeg kunne være funds. (Måske vil jeg gå efter

> aktier senere når jeg føler mig mere hjemme.)

Kender ikke begreberne Funds og Warrants, der må da være et pædagogisk
website derude?

Ellers tak for svarene

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 19:54

"MTG" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Kender ikke begreberne Funds og Warrants, der må da være et pædagogisk
> website derude?

Funds er et andet ord for investeringsbeviser, som udstedes af
investeringsforeninger.
Her er princippet, at du køber en andel af en investeringsafdeling, fx en
afdeling med danske aktier. Investeringsforeningen vil herefter sørge for at
købe og sælge en hel række værdipapirer - i dette tilfælde danske aktier.
Derved får du en god risikospredning, da et enkelt selskab godt kan falde
meget i værdi - uden at din investering lider den store skade. Det samme
gælder naturligvis omvendt ved store stigninger Afhængig af
afdelingstypen, kan du få stor eller mindre risiko (og dermed afkast).
Eksempelvis afdelinger med danske indeksobligationer (meget lav risiko -
kedeligt afkast) eller it eller biotek aktier (høj risiko med muligheder for
højt afkast)

Prisen for sådanne beviser er forskelligt - alt lige fra 10 kr pr styk til
100000 kr pr styk - uden at de dyre er bedre end de billige. Dertil betaler
man ca 0.5-1% i administrationsomkostninger om året.
Alle banker sælger investeringsbeviser, så prøv at kigge på din banks
hjemmeside. Eksempelvis www.nordeainvest.dk, www.danskeinvest.dk osv. Her
kan du få mere hjælp og info.

Stefan

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 30-01-04 11:56

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> wrote in message

> konservativt efter min smag mens aktiemarkedet endnu stiller for store
krav
> til mig om tidsforbrug og reaktionsevne.

Det bestemmer man da selv - hvis man nu f.ex. købte Ericsson i 4.20, 6.20 og
9.80 så er det lidt ligemeget hvad aktien gør lige nu - det er ikke noget
man behøver at overvåge nøje.

> Det mest deprimerende da jeg begyndte med rigtige penge var så at en
> afdeling, som havde performet rigtig godt i mit forsøgsområde, tog et
solidt
> dyk dagen efter at jeg havde købt.

Sådan er det med rigtige penge!

Det nemmeste er at gå ind over 3-4 mindre køb, i gennemsnit rammer man
tættere på den underliggende trend. Det er også en god ide at vente på et
fald med efterfølgende stigning før man køber noget - hvis man skal holde en
position i lang nok tid til at tjene nogle ordentlige penge, er det vigtigt
at man er i plus fra starten af!

> Det er imidlertid en afdeling med en høj
> risiko, så jeg holder fast i min investering fordi afdelingen historisk er
> bedre til at stige end til at falde.

Historikken betyder noget og den gør ikke: Man kan få en ide om
investorernes forventninger ud fra pris/volumen graferne så man har et skøn
om hvilke prisniveauer aktien vil ramme op eller ned.

En aktie, der styrter i pris med meget lavt volumen kunne tolkes som at de
eneste, der sælger, er folk som skal bruge pengene til regninger - dvs.
nervøse småinvestorer - og derfor vil aktien efterfølgende stige meget.

Investorernes forventninger bestemmer prisdannelsen - men man kan
selvfølgelig ikke forudse fremtiden - og forventningerne kan ændre sig.
Sædvanligvis tager det tid før forventningerne ændres - derfor ser man tit
at en skodaktie, lad os sige I-Data eller Danionics, på sin vej i hullet vil
ramme niveauer hvor investorerne synes den er "billig" og stige ganske
meget; .... indtil håbet igen dør og den falder til et endnu lavere nivau.

> (Hvis nogle af de gamle rotter har læst med, er jeg naturligvis meget
> interesseret i jeres mening om min strategi.)

Du har ikke nævnt nogen

Det vigtigste er at have et billede af hvem der har aktien lige nu og
dernæst hvem som interesserer sig for den:

De Eneste der kan få aktien til at falde er Sælgerne; Eftersom vi hader
tab, er potentielle sælgere de vigtigste. Hvis aktien overvejende er i
hænderne på nervøse småsparere kan ethvert rygte lynhurtigt sende prisen i
jorden (eller op - men det er jo ikke et problem - medmindre man lader sig
rive med). Hvis aktien omvendt er i hænderne på "store" investorer, der har
et andet og mere køligt syn på tingene, vil kursen sandsynligvis stige i
lang tid forudsat det underliggende firma er nogenlunde i orden. Det er den
slags papirer vi vil have.

Der, hvor man virkeligt skal passe på, er når prisen danner en flad top
under stort volumen:

ofte betyder det at aktierne overføres (i.e. sælges af) fra "store"
investorer med bedre viden, til småsparere som kun kender til det som Børsen
skriver! Nogen tid efter følger så dårligt nyt og katastrofale kursfald!

Men Lars Tvedes bog forklarer det bedre.