dato input til database
Fra : Henrik Nygaard

Dato : 29-01-04 13:47

Hej alle,

Jeg har en form som samler nogle data i en Accessdatabase,
deriblandt 1 datofelt.
Min strSQL virker fint når jeg indsætter en dato i feltet. Men
hvis jeg efterlader den blank, kommer den med følgende fejl:

Fejltype:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.
/opretperson.asp, line 212

linie 212: Set rs = Conn.Execute(strSQL)

I min database står datofeltet som KORT DATOFORMAT, feltet er
desuden sat til obligatorisk = nej

Jeg har prøvet at slette feltet og lade det være som standard.
Det hjælper ikke noget. Nogen ideer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 29-01-04 14:09

Henrik Nygaard wrote:
> Fejltype:
> Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
> Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.
> /opretperson.asp, line 212
>
> linie 212: Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Udskriv din strSQL lige før du kalder execute, så er den nemmere at
fejlfinde:

Response.write strSQL
response.end
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Mvh
Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-01-04 23:20

Henrik Nygaard skrev:

> Min strSQL virker fint når jeg indsætter en dato i feltet. Men
> hvis jeg efterlader den blank, kommer den med følgende fejl:

> Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

> linie 212: Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Hvad indeholder strSQL?

Se på siden her hvordan du finder ud af det:
   <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

> I min database står datofeltet som KORT DATOFORMAT, feltet er
> desuden sat til obligatorisk = nej

En tom værdi er ikke det samme som en manglende værdi.

Hvis du ikke vil indsætte en værdi i datofeltet, skal du undlade at
nævne feltet i din INSERT-kommando.

Du kan også indsætte den specielle værdi Null, som er den værdi
feltet vil få når der ikke er oprettet en standardværdi for feltet
og du ikke tildeler den en specifik værdi. Bemærk at Null er et
nøgleord - det skal ikke i anførselstegn, havelåger (#) eller
andet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 30-01-04 00:07

> I min database står datofeltet som KORT DATOFORMAT, feltet er
> desuden sat til obligatorisk = nej

Du skal udover det du har gjort, sætte feltet til "Tillad NULL-længde" så
skulle det virke.

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-04 11:51

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Du skal udover det du har gjort, sætte feltet til "Tillad
> NULL-længde"

Hvis du nærlæser egenskaben i Access, vil du opdage at den hedder
Tillad NulLængde - du har et l for meget.

For tekstfelter er der to egenskaber som berører det man under et
kan betragte som tomme felter.

Den ene hedder på dansk "obligatorisk" og afgør om blankværdien
Null er tilladt eller ej. Denne egenskab findes for alle felttyper.

Den anden hedder "Tillad NulLængde" og har *ikke* noget med Null at
gøre. Den afgør om værdien "" (den tomme streng) må være i feltet
eller ej. Null og den tomme streng er *ikke* det samme.

Den danske oversættelse "Tillad NulLængde" har givet anledning til
mange misforståelser - hvis man bruger den engelske betegnelse:
"Allow Zero Length" er det ikke så let at blande Null ind hvor den
ikke hører hjemme.

> så skulle det virke.

Nej. Henriks felt er et datofelt. Den egenskab du omtaler gælder
ikke for andet end tekstfelter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 02-02-04 00:39

> Nej. Henriks felt er et datofelt. Den egenskab du omtaler gælder
> ikke for andet end tekstfelter.

Så fik vi det på plads. Man lærer noget nyt hver dag. Super!

---