Dropdown og database
Fra : newbie@newbie.dk

Dato : 28-01-04 22:47

Hej
Jeg har to tabeller i en accessdatabase
den ene indeholder postnr og byer. Den anden indeholder skoler. De er "forbundet" i postnr. (relation)
På min side har jeg to dropdown.

1. Hvordan får jeg dropdown 1 til at hente alle postnumre fra tabel med postnr og by. (jeg kan ikke få det til at virke - det er som om der er en syntaksfejl)

2. det man vælger i dropdown 1 har betydning for resultatet i dropdown 2. dvs vælger jeg postnr. 4000 i dropdown 1 så skal den i dropdown 2 liste alle de skoler som har postnr. 4000 i sin adresse.
Hvordan gøres det ?

3. Senere skal man indtaste navn og adresse og by osv på sif selv og hele baduljen skal gemmes i en tabel. Hvordan gøres det.

Det skal laves i asp/vbscript selvom det måske godt kan laves i javascript

Her er et uddrag af min kode

<% do while not rsitem.eof %>
       <option value="<%=rsItem("postnr")%>"><% If rsItem("postnr") = Request("postnr") Then Response.Write "selected" End if%><%=rsItem("postnr")%></option>
<%rsItem.moveNext
            Loop
            Response.Write "</select>"
            rsItem.Close %></td>
<option>Abild Skole,Ribe Landevej 62,6270,T&oslash;nder</option>
</select></td>

på forhånd tak

newbie

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-01-04 11:25

skrev:

> 1. Hvordan får jeg dropdown 1 til at hente alle postnumre fra
> tabel med postnr og by. (jeg kan ikke få det til at virke -
> det er som om der er en syntaksfejl)

Har du et link til din side?

Giver asp-parseren fejl - og i givet fald, hvilken?

Vi mangler nogle oplysninger for at kunne hjælpe ordentligt - prøv
at læse artiklen her før du går videre:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>

> [...]
> dropdown 2. dvs vælger jeg postnr. 4000 i dropdown 1 så skal
> den i dropdown 2 liste alle de skoler som har postnr. 4000 i

Der er to metoder - hver med deres fordele og ulemper:

A) Et valg i dropdown1 medfører et postback til siden.
Asp-siden modtager så postnummeret og viser kun de skoler der er
tilknyttet dette postnummer. Hvis siden skal skifte så snart man
har valgt noget i dropdownlisten, skal der lægges lidt javascript
på listen - men modellen kan også fungere fint uden javascript.

Fordele: Der skal ikke hentes flere data end nødvendigt (der hentes
kun skoler fra ét postnummer ad gangen). Metoden virker godt uden
javascript.

Ulemper: Siden skal hentes fra serveren hver gang der vælges nyt
postnummer. Det betyder større pres på serveren og længere
svartider for brugeren. Hvor stor betydning det har, afhænger af
sidens størrelse, brugernes forbindelseshastighed og hvor stor
belastningen på serveren er.

B) Alle data hentes fra start, men dropdown2 styres ved hjælp af
javascript fra dropdown1. Med javascript kan man tilføje og fjerne
elementer fra en dropdownboks. På den måde kan man opnå effekten af
at liste 2 tilpasses liste 1, uden at forlade siden.

Fordele: Siden kan reagere meget hurtigt, da det kun er liste 2 der
skal opdateres.

Ulemper: Afhænger meget af javascript. Hvis javascript er slået
fra, bliver liste 1 overflødig, idet samtlige skoler så listes i
liste 2. Hvis der er mange skoler, bliver siden tung at hente
første gang, fordi alle skolerne skal overføres første gang.

> 3. Senere skal man indtaste navn og adresse og by osv på sif
> selv og hele baduljen skal gemmes i en tabel. Hvordan gøres
> det.

Kender du html.dk's asp-tutorial: <http://html.dk/tutorials/asp/>.

Det grundlæggende med at indsætte formdata i en database er
beskrevet i nogle af de sidste lektioner.

Spørg gerne hvis du har konkrete problemer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bjarne

Dato : 29-01-04 15:11

Hej Jens
Jeg har fundet ud af fejlen for sp. 1

men kan du ikke komme med noget kode for de andre - jeg syntes ikke
lige jeg kan finde noget om mit problem

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-04 15:25

On Thu, 29 Jan 2004 14:11:24 +0000 (UTC), Bjarne
<bjarne.olesen@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har fundet ud af fejlen for sp. 1

- og den var?
[Hint: Det er god tone at give svaret, så andre også kan lære af det.]

Bemærk lige, hvad Jens skrev i sin signatur:
> [...]

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj