Indhegning til Labrador - Hvor højt...
Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-01-04 09:00

Hej

Jeg skal have sat et tråd-hegn op omkring vores 5000 m2 have, for at
forhindre at vores Labrador (Formel1) kan rende ud på vejen (stor, med mange
biler der kører rådent hurtigt)...
Et 80 cm hegn er jo sikkert nok til at han kan se, at han ikke må rende ud
her... Men hvor højt skal det være før det bliver usandsynligt at han vil
prøve at hoppe over?

/Nygaard

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 28-01-04 11:46

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rende ud
> her... Men hvor højt skal det være før det bliver usandsynligt at

Hej

Tror det bliver svært at finde et hegn der er så højt at hunden ikke
vil forsøge at hoppe over .. men vil anbefale dig at lære hunden at
hegnet er absolut stop ... dvs ved mindste forsøg på at hoppe over
er du der med et nej ... kalder på hunden og giver den en godbid ..
jeg har selv hegnet min have og hegnet er trods det at det er store
hunde kun 60 cm og endnu har hverken Sandra der nu er ved
regnbuebroen eller W prøvet at hoppe over .. .. så det er et
spørgsmål om træning .. jeg synes 80cmville være passende højde for
hegnet og så træning ...
hej fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 12:32

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regnbuebroen eller W prøvet at hoppe over .. .. så det er et
> spørgsmål om træning .. jeg synes 80cmville være passende højde for

Ja, vi har også indhegnet haven, med et 80 cm. grønt plasthegn fra Harald
Nyborg.
Det holder både en labrador og en Grand Danois inden for havens grænser.
De har aldrig forsøgt, at springe over men der er selvfølgelig heller ingen
af dem, som er trænet i at springe ( andet end op i bilen ).
Labradoren har en enkelt gang møvet sig under havelågen ( der måske også
sidder lidt for højt ), hvor hun havde gravet et fint lille hul under lågen,
men det har ikke gentaget sig siden. Hun graver dog stadigvæk, 100 andre
steder i haven.

Hvis man holder lidt øje med hunden og træner den som Ami skriver ved evt.
forsøg på, at springe over, så lærer hunden hurtigt, at hegnet er = grænsen
til, hvor den må færdes.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 28-01-04 16:25

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> De har aldrig forsøgt, at springe over men der er selvfølgelig
heller ingen
> af dem, som er trænet i at springe ( andet end op i bilen ).

Hej

Sandra var og W er vild med at springe .. og kunne med lethed hoppe
over hegnet .. men har man trænet sin hund i at springe er det
faktisk sådan at man også kan forhindre den i at springe over .. ved
at sige nej ..
at træne spring er jo i virkeligheden en lære i at springe på
kommando .. akkurat som at træne at få en hund til at gø på kommando
.... og kan man få den til at gøre en handling på kommando kan man
også få den til at stoppe det .... så jeg tror ikke det har noget at
sige om hunden er trænet til at springe
Hejhils fra Ami

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 19:12

> [...]
> over hegnet .. men har man trænet sin hund i at springe er det
> faktisk sådan at man også kan forhindre den i at springe over .. ved

Ja, men måske er de springtrænede hunde mere tilbøjelige til, at lade sig
friste af ting på den anden side, i et evt. ubevogtet øjeblik.... ?

> at træne spring er jo i virkeligheden en lære i at springe på
> kommando .. akkurat som at træne at få en hund til at gø på kommando

Grunden til at vi ikke har lært Buffy det er,at jeg blev i tvivl om, hvor
gammel hun skulle være før, at det ville være sikkert ? Vi har dog brugt
kommandoen spring, når hun skulle op i bilen eller op i sofaen.
Begge vores hunde holder sig heldigvis også pænt inden for hegnet i haven,
selvom Daffy sikkert med lethed, kunne "gå" hen over det...

Jeg har tidligere fået hunde til, at gø på kommando, men lære dem, at være
stille på kommando, er nu aldrig rigtig lykkedes. Hvordan lære du dem det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-01-04 12:48

> [...]
> regnbuebroen eller W prøvet at hoppe over .. .. så det er et
> spørgsmål om træning .. jeg synes 80cmville være passende højde for

Det er helt sikkert at han skal trænes til ikke at forsøge at hoppe over...
Men som i så mange andre situationer, så smutter det et par gange inden de
har lært det ordentlig... Det gør jo ikke så meget når man træner dem i at
komme når man kalder, eller i at lade være med at spise sko... Men når det
handler om at undgå at hunden tripper ud på en amtsvej, hvor tusindevis af
selvbestaltede racerkører dagligt drøner forbi med op til 150 km/t, så tør
jeg ikke tage nogle chancer...

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 13:40

> [...]

> selvbestaltede racerkører dagligt drøner forbi med op til 150 km/t, så tør

Ved du da om han vil forsøge og springe over ?
Du kan evt. starte med, at købe en rulle lavt hegn, indhegne et lille stykke
og se om han prøver på noget.

Hvis han viser sig, at være en udbryderkonge, så skal du nok have fat i et
hegn, der er omkring 180 cm., for og være helt sikker.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-01-04 14:33

> [...]
>
> Hvis han viser sig, at være en udbryderkonge, så skal du nok have fat i et
> hegn, der er omkring 180 cm., for og være helt sikker.

Lige nu er han 3 mdr, så den 80 cm indhegning han har bag huset har ikke
haft problemer med at holde ham inde (Vi har heller ikke set ham gøre forsøg
på at flygte)...

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 15:19

> Lige nu er han 3 mdr, så den 80 cm indhegning han har bag huset har ikke
> haft problemer med at holde ham inde (Vi har heller ikke set ham gøre
forsøg
> på at flygte)...

Hvis han opfører sig så pænt nu, så tror jeg heller ikke, at det bliver et
problem, når han bliver ældre, hvis i bare holder lidt øje med ham. Hvordan
reagerer han f.eks. når der er en fremmed hund eller mennesker, på den anden
side af hegnet ( hvis det da forekommer ? )...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-01-04 15:46

> [...]
anden
> side af hegnet ( hvis det da forekommer ? )...

Hans lille "fold" er bag huset, så er der ikke noget ude på vejen der kan
forstyrre ham.
Når han er ude i samfundet, er han ved at trække halsbåndet ned om maven for
at komme over til andre hunde/mennesker.

Men vi kunne jo prøve at lukke ham ind i "folden", og så lave noget rigtigt
spænnende (som at kaste lidt med en bold) udenfor, og se hvordan han
reagerer på det.

/Nygaard

Fra : Stine

Dato : 28-01-04 18:07

Hej.

Selv om de fleste andre herinde mener at 60-80 cm er hegn er nok, vil jeg
altså betvivle det.

Giver da ret i at der skal træning til, meen....... indtil træning er på
plads ville jeg IKKE løbe nogen risici for en hund på en vej med stå stærk
trafik som der beskrives. Derfor et hegn på 180 cm. Lav det ordentlig så
det også ser pænt ud. Kan anbefale dyrehegn, det kan købes i præsice mål +
mange m. pr rulle - og er ret billigt.

Husk på at når hunden bliver kønsmoden kan nok så meget træning ikke altid
hold ehunden hjemme :) Tit er drifterne for stærke - og det er både hanner
& tæver der kan finde på at løbe når der er løbetid på spil.

En anden årsag er også noget med forsikring, de kræver for at dække mindst
160 cm hegn ( mener jeg ).
Begynder hunden at grave for at komme ud, så smid hunde høm-høm der hvor der
graves og langs resten af hegnet - dæk med lidt jord. Det skal nok stoppe
hunden i grave-arbejdet :) ( Og så er det nemt & gratis )

Go' fornøjelse med hunden :)

- Og opsætning af hegn.

Stine

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 28-01-04 22:03

"Stine" <XXXsantippe@city.dk> wrote in message
> [...]
> graves og langs resten af hegnet - dæk med lidt jord. Det skal nok stoppe
> hunden i grave-arbejdet :) ( Og så er det nemt & gratis )

Hvorfor skulle høm-hømmere virke?
Mine står lystigt på hovedet i et bjerg sne for at nå ned til en sprød,
delikat hømmer for efterfølgende at ligge og... Nej, ivl ikke gå mere i
detaljer! *GG*

Rinnie

Fra : Stine

Dato : 30-01-04 01:57

> [...]
> Mine står lystigt på hovedet i et bjerg sne for at nå ned til en sprød,
> delikat hømmer for efterfølgende at ligge og... Nej, ivl ikke gå mere i

Ja... den har jeg så ikke hørt om før. Men mine hunde virker det på - de vil
ikke grave, hvor der ligger lort - Og kender et par stykker der har afprøvet
rådet også med godt resultat - fik det selv fra anden hundeejer og det
stoppede mine hunde i at grave -rulle - sig under hegnet :)

Stine