Hjælp ønskes
Fra : Eva

Dato : 27-01-04 19:32

Mon der er nogen kan hjælpe mig videre:
Det drejer sig om Gertrude Marie Rosine Hansen.
Hendes forældre hed Georg Hansen og Marie Margrethe Thullesen og det er dem
der er mit "problem".
Jeg kan ikke finde nogen oplysninger på dem eller dem der kom før dem.
Er der nogen der har nogle oplysninger om dem vil jeg blive meget glad for
at høre derom.

Hilsen Eva

Fra : K. Thidemann

Dato : 27-01-04 22:54

On Tue, 27 Jan 2004 19:32:24 +0100, "Eva" <eva@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Jeg kan ikke finde nogen oplysninger på dem eller dem der kom før dem.
>Er der nogen der har nogle oplysninger om dem vil jeg blive meget glad for

Hej Eva

Du skriver inter om hvor og hvornår Gertrude Marie Rosine Hansen er
født. ??

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Eva

Dato : 28-01-04 12:50

> Hej Eva
>
> Du skriver inter om hvor og hvornår Gertrude Marie Rosine Hansen er
> født. ??
>
> Mvh
> Ketty Thidemann

Hej Ketty
Nej det var en fejl fra min side.
Gertrud Marie Rosine Hansen er født den 8. febr. 1915.

Hilsen Eva

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 13:10

"Eva" <eva@esenet.dk> wrote in message

> Nej det var en fejl fra min side.
> Gertrud Marie Rosine Hansen er født den 8. febr. 1915.

Jamen hvorhenne i verden? Den er som bekendt så stor så stor, og det er
vanskeligt at lede overalt - værre end at se efter nålen i en høstak.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Eva

Dato : 28-01-04 17:01

"B.M. Askholm" <baskholm(A)webspeed.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jamen hvorhenne i verden? Den er som bekendt så stor så stor, og det er
> vanskeligt at lede overalt - værre end at se efter nålen i en høstak.

Hun skulle så vidt jeg ved være fra Sønderjylland.

Hilsen Eva

Fra : K. Thidemann

Dato : 28-01-04 19:05

On Wed, 28 Jan 2004 17:01:15 +0100, "Eva" <eva@esenet.dk> wrote:

>Hun skulle så vidt jeg ved være fra Sønderjylland.
>
>Hilsen Eva

Hej Eva

Desværre er det som at lede efter en nål i en høstak.
Ved du hvor og hvornår Gertrude er død ?
Prøv at finde dødsindførslen i en kirkebog på et af Landsarkiverne.
Her vil det fremgå hvor Gertrud er født.

Jeg er bange for, du ikke undgår, at starte op på et af
landsarkiverne.
http://www.sa.dk/sa/aabtid/default.htm
Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-01-04 15:25

"Eva" <eva@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> dem
> for

> Hej Ketty
> Nej det var en fejl fra min side.
> Gertrud Marie Rosine Hansen er født den 8. febr. 1915.

Så kan du da finde dem i folketællingerne,
det kan da ikke være det helt store problem.

Mvh.Bodil.

Fra : Eva

Dato : 28-01-04 17:05

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Eva" <eva@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan du da finde dem i folketællingerne,
> det kan da ikke være det helt store problem.
>
> Mvh.Bodil.

Hej Bodil
Det kan da godt være det ikke er det store problem, men det er altså ikke
lykkes mig at finde nogen oplysninger.
Det lyder til at du sagtens kan finde det, så måske du vil være mig
behjælpelig???
Det kunne jo også være at andre måske havde nogle oplysninger som jeg ikke
lige kunne finde, hvem ved.

Hvis ikke, jamen så var det da om ikke andet et forsøg værd.

Hilsen Eva

Fra : Inger Buchard

Dato : 28-01-04 18:19

> [...]
> lige kunne finde, hvem ved.
>
> Hvis ikke, jamen så var det da om ikke andet et forsøg værd.

Du skal have fat i originalerne til folketællingen 1921 og kigge dem
igennem. Det sker på Rigsarkivet - eller du køber mikrokort over de sogne,
Rosine kan være født i, men det er jo en større udskrivning. Der er ikke ret
mange indtastninger på ddd.dda.dk af folketællingen 1921, men du kunne jo
taste dine ind, mens du leder - så har vi andre glæde af det.
Inger

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-01-04 20:51

Scripsit Inger Buchard:

> [...]
> Der er ikke ret mange indtastninger på ddd.dda.dk af folketællingen
> 1921, men du kunne jo taste dine ind, mens du leder - så har vi

Når man nu som her har den præcise fødselsdato var det da ulige
nemmere at se de sogne efter i kirkebøgerne eller de sønderjyske
personregistre. Men hvis det præcise fødested er ukendt, så bliver det
jo stadig ikke nemt. Der er ligegodt mange sogne i Sønderjylland og
deromkring.

Hvis hun derimod er død og man ved hvor og ca hvornår kan man måske få
lov til et kig i kirkebogen, hvor man kan få både fødesogn og
forældre. Er hun levende skulle man måske bare spørge...

Lars Erik Bryld

Fra : Eva

Dato : 28-01-04 21:21

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message
> [...]
> lov til et kig i kirkebogen, hvor man kan få både fødesogn og
> forældre. Er hun levende skulle man måske bare spørge...

Hej Lars Erik (og andre)
Tak for de forskellige tips.
Ja hun (Gertrud) er levende endnu, men desværre ikke i stand til at hjælpe
mig med nogen som helst oplysninger.

Hilsen Eva

Fra : Birthe Ingerslev

Dato : 28-01-04 21:55

> [...]
> Tak for de forskellige tips.
> Ja hun (Gertrud) er levende endnu, men desværre ikke i stand til at hjælpe

Hej

Hvis hun er levende og I er på talefod (sic!) eller andre er det, skulle
det vel være muligt at få lov at se en dåbs- eller fødselsattest (i
Sønderjylland) og heraf kan man jo se det sogn, hvor hun er født samt hendes
forældres navne, så er det en god indgang til personregister eller kirkebog.
Men man kan fornemme et eller andet med manglende kommunikation, siden du
ikke selv har løst problemet?

Dit spørgsmål er jo et klassisk eksempel på at det letter sagen betydeligt,
hvis man fremlægger de oplysninger, man har fra starten - så er det meget
nemmere at pege på nogle muligheder for der er jo millioner af navne alene i
Danmark!

Kjeld Jakobsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-01-04 19:52

Scripsit Eva:

> Ja hun (Gertrud) er levende endnu, men desværre ikke i stand til at
> hjælpe mig med nogen som helst oplysninger.

Overhovedet ikke?

Nu ved jeg ikke om vi taler om uvenskab eller demens, men hvis det er
det sidste så prøv alligevel at vride ud af hende hvor hun blev gift
(hvis hun da forhåbentlig blev det). I kirkebogen for det pågældende
sogn vil der stå en hel del oplysninger du kan bruge til at komme
videre med. Kan du finde hendes dåbsattest, så har du fødesognet og i
kirkebogen er der langt flere oplysninger af dem du skal bruge end på
dåbsattesten. Så snart du har fod på hvor hun blev født, så kan du
bruge 1916-folketællingen (for Sønderjylland dog 1921-folketællingen)
til at finde hendes forældres fødesteder, og så burde det køre. Men
hvis det er Sønderjylland det foregår i, og du selv bor i Esbjerg, så
må du nok tænke på en tur til Åbenrå.

Lars Erik Bryld

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 29-01-04 20:56

Lars Erik Bryld wrote:

> Så snart du har fod på hvor hun blev født, så kan du
> bruge 1916-folketællingen (for Sønderjylland dog 1921-folketællingen)

I 1916 er fødested IKKE med.

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Eva

Dato : 30-01-04 14:28

> [...]
> til at finde hendes forældres fødesteder, og så burde det køre. Men
> hvis det er Sønderjylland det foregår i, og du selv bor i Esbjerg, så

Hej igen

Ja, det er demens der er tale om, men jeg vil da prøve og følge jeres råd og
se om det giver noget. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Mange tak for hjælpen.

Hilsen Eva

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-01-04 21:33

On Wed, 28 Jan 2004 21:20:57 +0100, "Eva" <eva@esenet.dk> wrote:

>Ja hun (Gertrud) er levende endnu, men desværre ikke i stand til at hjælpe
>mig med nogen som helst oplysninger.

Hvis du finner noen bilder fra tiden hun var ung, pleier det ofte å få
også demente hjerner til å fungere. Det er nyere hendelser som er
normalt gått tapt, ikke fra barndommen.