RC Indoor og forstoppelse
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 27-01-04 18:01

Jeg håber der er nogen der har lidt feedback til mit problem, for jeg er
ærligt talt lidt forvirret.

Gizmo har for anden dag i træk haft problem med forstoppelse. Han har været
på bakken både i går og dagen før - med ekstrem hård mave, så systemet er
ikke gået i stå på nogen måde, men det generer ham meget.
Henunder aften når det er ved at være tid til toiletbesøg for ham, begynder
han at blive utrolig gnaven. Han kaster sig i flæsket på tøserne - der ikke
forstår en brik af det hele - og hvæser også af mig, og det gør min blide
dreng ellers aldrig. Som sædvanlig er han meget øm hvis man rører ham for
enden af ryggen ved haleroden og forsøger at bide fra sig, men den her gang
kan han også finde på at hvæse og bide hvis man rører ham et andet sted, som
om han simpelthen er så anspændt.

Han har slubret kattemalt til den store guldmedalje - og i går fik han lidt
tun i olie (som knejten ikke rigtigt brød sig om) og det har da også hjulpet
på humøret.

Men......jeg har jo forsøgt at finde ud af hvorfor han har fået
forstoppelse - og det eneste jeg kan finde at pege på er deres RC Indoor.
Jeg har det sidste halve år skiftet lidt mellem Indoor og Fit - og hvis jeg
ikke tager helt fejl, så passer det at Gizzes mave gør knuder når de
udelukkende har fået Indoor i lidt over en måned. Kan det nu også passe? Er
der noget i Indoor der kan give forstoppelse - eller er det fordi der
mangler noget der skal give gang i systemet. Der er ingen problemer når de
spiser Fit (som jeg heldigvis har 12 kg stående af - sækken med Indoor er
der kun bundskrab i) - bortset fra at han ikke taber sig - og det skal han
altså.

Er der nogle gode forslag til en fremgangsmåde? Nogle tricks der kan
hjælpe - og har andre erfaringer med foder og forstoppelse.

Mvh Tina - og Gizzemissen (der ikke er helt så gnaven lige nu)
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-01-04 21:03

In article <40169961$0$1564$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Tina
Susanne Johansson <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote:

> [...]
> der noget i Indoor der kan give forstoppelse - eller er det fordi der
> mangler noget der skal give gang i systemet.

Jeg chekkede lige indholdet af de to ting du nævner. Fit indeholder
mange flere fibre end Indoor. De ekstra fibre kan jo snildt være det,
der sætter lidt mere gang i maven.
Hvad med at prøve at lokke lidt mere væske i ham? F.eks. med noget
vådmad tilsat ekstra vand. Mine slubrer gladeligt vandet i sig, hvis
jeg hælder det over deres dåsemad - også selv om det simpelthen står og
sopper
Det er måske også selve foderskiftet, der gør det. Kunne du prøve at
blande de to slags i stedet for, så der ikke sker bratte skift? (og jeg
ved selvfølgelig ikke om du skifter langsomt over en uge... Jeg
gætter mig frem...)

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 27-01-04 21:33

Ann Rudbeck skrev i en meddelelse...

> Jeg chekkede lige indholdet af de to ting du nævner. Fit indeholder
> mange flere fibre end Indoor. De ekstra fibre kan jo snildt være det,
> der sætter lidt mere gang i maven.

Jeg tænkte jo nok at det havde noget med fibre at gøre. Jeg var lige et smut
forbi www.dyrlaegevagten.dk for at læse op om forstoppelse og der står det
også med fibre. Måske jeg så lige skulle tjekke fiberindholdet i RC Siamese
i forhold til Fit når jeg nu har overvejet om det var noget vi skulle prøve
(prøveposen forsvandt som dug for solen og jeg synes at kunne mindes at den
også skulle være god i slankeøjemed).

> [...]
> vådmad tilsat ekstra vand. Mine slubrer gladeligt vandet i sig, hvis
> jeg hælder det over deres dåsemad - også selv om det simpelthen står og

Det vil jeg lige prøve når de skal have deres aftensmad om lidt. De får lov
at dele en alu-pose hver aften og jeg tror ikke Gizmo vil undre sig
synderlig over ekstra væske i skålen, bare det er den rigtige variant
vådfoder

> [...]
> blande de to slags i stedet for, så der ikke sker bratte skift? (og jeg
> ved selvfølgelig ikke om du skifter langsomt over en uge... Jeg

Jo, det passer nogenlunde med 1-1½ uge med overgang mellem de to
fodervarianter - så der er ingen bratte skift - det har jeg lært herinde

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 27-01-04 21:46

> [...]

> Jo, det passer nogenlunde med 1-1½ uge med overgang mellem de to
> fodervarianter - så der er ingen bratte skift - det har jeg lært herinde

Hejsa Tina

Hvis Royal Canin light 38 kan bruges, så har jeg en sæk på 10 kg tilsalg.
Den er stadig uåbent

--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang
http://community.webshots.com/user/lenevang

---

Fra : lena thiesen

Dato : 29-01-04 10:34

Hejsa :)
Jeg har hørt det med hårbollerne før! Jeg tror det var da jeg skulle ud
og købe voksen foder til mine misser første gang, og så stod jeg jo der
og gloede på alle de forskellige slags og tænkte hmmm..............!? Så
jeg tog fat i ekspidienten, og hun sagde at jeg nok ikke skulle vælge RC
indoor, hvis jeg havde langhårede katte, for der var kommet flere af
hendes kunder og sagt at deres katte havde problemer med at komme af med
hårbollerne (der være sig på den ene eller den anden måde), så hun
anbefalede klart fit, frem for indoor!
Kh
Lena

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 29-01-04 13:32

Hej alle

Jeg synes da lige at jeg ville skrive og sige at Gizmo er i tip-top stand
igen. Han havde slet ingen problemer igår, så nu tør jeg godt være glad.

Det holdt hårdt den her gang og det kunne jeg se på ham. Men nu er jeg i
hvert fald overbevist om at RC Indoor indtil videre er forvist fra menuen,
så må vi se hvad vi ellers kan finde på.

Mvh Tina - og Gizmo, der er som en ny kat
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk