[MSSQL 2000] Polske tegn vises ikke korrek~
Fra : Philip Kofoed

Dato : 26-01-04 16:56

Hej

Jeg har fået følgende problem at pusle med:
På en MS SQL server 2000 har jeg en DB med collation sat til polsk. Min
windows client PC (2000Wks) er sat til polsk i regional settings. Når
jeg indtaster data i min client app ser alt fint ud, lige indtil det
øjeblik hvor data postes.
Det underlige er at med query analyzer ser data OK ud med polske tegn,
men i min client app bliver de specielle tegn lavet om til f.eks 1 og
3-taller ved læsning af data.

Da den server det hele skal køre på står i Polen, har jeg ikke adgang
til den. Jeg tester på en lokal SQL server, hvor jeg bare har sat polsk
collation på en enkelt kolonne i en tabel. Her ser jeg præcis samme
problem. Client PC er selvf. sat korrekt op til polsk i regional
settings.

Jeg har uden held forsøgt mig med 'Locale Identifier=xxxx' i min
connectionstring, også prøvet af have AutoTranslate til hhv True og
False, uden at det ændrer noget.

Hvad skal der til for at det virker??

mvh
Philip Kofoed

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 17:19

Philip Kofoed skrev:

> [...]
> regional settings. Når jeg indtaster data i min client app ser
> alt fint ud, lige indtil det øjeblik hvor data postes.

Du bruger vel unicodedatatyperne nchar, nvarchar og ntext i stedet
for char, varchar og text - ikke?

Det er netop sådanne tilfælde hvor det kan gøre en forskel.

Hvis du allerede benytter unicode og stadig har problemer, kan
fejlen være at du ikke angiver inddata som unicode. Det gøres ved
at sætte N foran en tekstværdi:

INSERT INTO mintabel (tekstfelt) VALUES (N'Unicodeværdi')
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Philip Kofoed

Dato : 26-01-04 17:51

Hej Jens,

> Du bruger vel unicodedatatyperne nchar, nvarchar og ntext i stedet
> for char, varchar og text - ikke?

Nej, det ville jeg ellers gerne! Det er desværre ikke op til mig. Hvis
jeg som test bruger nvarchar i stedet for varchar, så virker det.
Det burde da også kunne komme til at virke (?) uden at bruge unicode
datatyper. Polsk er jo ikke et multibyte sprog, i modsætning til f.eks
japansk.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-04 21:33

Philip Kofoed skrev:

> Det burde da også kunne komme til at virke (?)
> uden at bruge unicode datatyper. Polsk er jo ikke et multibyte
> sprog, i modsætning til f.eks japansk.

Jeg kender for lidt til det tekniske til at kunne afgøre om det kan
løses uden at bruge unicode. Men jeg har selv oplevet lignende
problemer med danske tegn der på nogle klienter ikke blev vist
korrekt. Problemet opstår ikke når man bruger unicodedatatyperne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til