Tin vs. bly !?
Fra : Poul Krogh

Dato : 26-01-04 15:17

Tjaa. Tin er jo nok ikke helt ufarligt. TBT (TriButylTin - bla bundmaling
til både), DBT (Di) og MBT (Mono) er ekstremt giftige stoffer der indeholder
tin. Desuden står der i denne
http://www.ft.dk/img20021/udvbilag/lib0/20021_26650/20021_26650.pdf fil om
grænseværdier for tin følgende:

"Spiser eller drikker man større mængder tinholdige fødevarer på en gang,
kan man blive utilpads og kaste op. Uorganisk tin er akut giftigt, men
opsamles ikke i kroppen og giver ikke langtidseffekter."
Det omhandler bla. tin i de konservesdåser vi alle bruger fra tid til anden.
Ingen tvivl om at tin er mindre giftigt end bly, men stadig giftigt.
Maxværdierne for de to stoffer ligger da også langt fra hinanden mht. daglig
indtagen og grænseværdier i vand og fødevarer.

Den store forskel i forhold til bly må være at det ikke umiddelbart
akkumuleres i dyr og planter, som netop bly og cadmium gør. Derfor har det
ikke de store langtidseffekter som bly har (der samles i fedtdepoter, som
feks. hjernen eller i fedtholdige planter som solsikke).

Der stod et sted længere oppe, i denne lidt afmarcherede tråd, at bly/tin
der bliver smidt i havet simpelthen vil grave sig ned og på magisk vis
"forsvinde" ned i undergrunden, hvor det er "helt" uskadelgt . Jeg tror
nærmere at det bliver kværnet til pulver og opløst meget hurtigt, eller
ihvertfald en stor del af det. Sand, sten og strøm sliber jo som bare
pokker, det ses tydeligt på feks. glas og sten på stranden. Da bly og tin er
utroligt mange gange blødere end både glas og sten (af forskellig art), må
denne sliben være hårdere ved metallet og dermed nærmest slibe det "bort".
Og som bekendt, så er det nemmere at opløse støv end det er at opløse en
stor klump af noget. Derfor tror jeg nærmere at det hurtigere vil blive
opløst, end grave sig ned.
Det store af det hele er at vi stadig, i dag ikke kan finde egnede
erstatninger for feks. bly og tin, til nogle specifikke formål. Derfor
bruger vi dem stadig (et eksempel kunne feks være amalgam (sølv, kobber,
zink, tin, kviksølv) til plumber, eneste erstatning er plastic som ikke
altid kan bruges). Derfor er der vel ingen grund til at lave en
mudderkastning om hvem der kan forklare hvorfor man bruger dit og dat i dut
og dæt. Det gør man nu engang, dermed ikke sagt at det ikke er giftigt, det
er det givetvis, vi har bare en minimal indflydelse på brugen af det. Men
derfor kan vi jo godt se vores egen næsetip og bruge det der er mindst
farligt når vi selv har valget, som feks. støbning af blink.

Fra : Poul Krogh

Dato : 26-01-04 15:19

Tjaa ved sq ikke lige hvad der skete der, den endte i roden i stedet for.
Hører til i "Støbning af egne blink"

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-04 09:10

til almindelig brug regnes uorganisk tin for ugiftigt. Dvs tin som metal,
som oxider mv.

TBT er meget giftigt, men almindeligt tin kan ikke omdannes tiol det i
naturen. Det er et menneskeskabt produkt, på linie med PCB og mange andre
rare sager.

Det er jo også derfor tin bruges i konservesdåser, indvendigt i kobberkedler
mm.

I keramikken regnes tin også for totalt ugiftigt i modsætning til bly, og
især kadmium, som er 10 gange så giftigt som bly!
I gamle dage var næsten al keramisk glasur blyglasur med måske 50% bly.
Pottemagere blev derfor ikke særligt gamle, havde ry for at være gnavne, og
have dårlig hukommelse.

Og til blink mm har tin et par fordele frem for bly. For det første kan man
bibeholde den blanke overflade ved en lakering. For det andet er vægtfylden
mere lig den der bruges til kommercielle blink. Med meget bly i en legering
kan et 15 grams blink nemt komme til at veje 20 gram.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Martin / Odense

Dato : 30-01-04 18:03

Hvordan er holdbarheden omkring hullerne til
springringe når man bruger tin, set i forhold til
bly(legeringerne)?

Og hvad er kg-prisen på tin ca. ?

/Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-01-04 18:34

Martin / Odense wrote:

> Hvordan er holdbarheden omkring hullerne til
> springringe når man bruger tin, set i forhold til
> bly(legeringerne)?

Rent tin er hårdere og meget stærkere end bly, prøv at gå på
loppemarkeder, der kan man som regel købe tinkrus og tintal-
lerkner for 5-10 kr. pr. stk, det er typisk nyere ting som
har været pynt, så man ødelægger ikke noget ved at støbe det
om til blink.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian C

Dato : 01-02-04 11:55

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> lerkner for 5-10 kr. pr. stk, det er typisk nyere ting som
> har været pynt, så man ødelægger ikke noget ved at støbe det

Hvad så mht. havpirke 350g.+
kan de tåle at "banke sten" uden at revne?

nu ved jeg ikke om hvidmetal og tin er det samme, men hvis det er så
har jeg altid hørt at der skal en vis procentdel bly i, for at det ikke skal
knække
pga. hvidmetallets sprødhed/hårdhed

--
/Brian C.
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-04 15:06

Brian C wrote:

> Hvad så mht. havpirke 350g.+
> kan de tåle at "banke sten" uden at revne?

Jeg ved ikke om hvidmetal og tin er samme, men jeg tror det
ikke, min erfaring er, at tin er sejrere end bly.

Mine erfaringer ligger på lette redskaber fra 10 til 30 gram,
og her fungerer tin helt fint, jeg har kun begrænset erfaring
med store havpirke, jeg har kun lavet nogle få rørpirke, men
hvis jeg skulle støbe store pirke, så ville jeg nok lave dem
med en gennemgående ståtråd, der samtidigt kunne danne øjer i
begge ender.

Jeg synes dog at priserne på store havpirke er så lave, at det
næsten ikke kan svare sig at hjemmestøbe dem, man bør i stedet
anvende spareskillingerne på en stærk line, jeg bruger flettet
dralon, og den kan hejse alt op...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 31-01-04 14:59

"Martin / Odense" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse news:n6wSb.3678$nS6.1683@news.get2net.dk...
> Hvordan er holdbarheden omkring hullerne til
> springringe når man bruger tin, set i forhold til
> bly(legeringerne)?
>
> Og hvad er kg-prisen på tin ca. ?
>
> /Martin

1 kg tin koster ca 50 kr. + moms hos manner metal (engros). Dette er ca 8 gange så dyrt som bly

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-02-04 12:24

Tin er meget hårdere end bly, men stadig ret blødt. Hvidmetal er en
betegnelse for en række forskellige legeringer, som indeholder meget bly.
Enkelte hvidmetallegeringer indeholder ikke bly, men er meget dyre.
Hvidmetal er noget hårdere end tin.
Jeg plejer altid at indstøbe en S-formet metaltråd i blinket. den går rundet
om begge øjer til springringene. Og jeg har faktisk prøvet at knække et
blink under fiskeri flere gange. Ok, uden fisk på, men hvad nu hvis det var
uden indlæg, men med en 10 g drømmefisk i enden.

Bly har mange ulemper i forhold til tin.

Det er giftigt at støbe,
det er giftigt for miljøet,
det er for tungt til blink (men godt til havpirke)
Det kan ikke blive blankt som tin kan det.

Men det er billigere.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse