Hjælp søges - langsom surfing....
Fra : H.S.

Dato : 26-01-04 11:14

Hvad kan der være galt...

Jeg har Tele2 som udbyder (2Mbit)

2 maskiner i netværk - sat til en D-link 604 router

Det kører fint når jeg downloader eller uploader en fil. Men så snart jeg
prøver at tilgå en hjemmeside via MS explorer, så er resultatet meget
svingende. Nogle gange får jeg timeout på f.eks. google.com, andre gange kan
der gå 1/2 minut før hjemmesiden kommer frem, og andre gange drøner det bare
derudaf. - Men det er KUN når jeg surfer at der er så ringe 'forbindelse' -
Hvad kan der være galt ? - Hvordan kan jeg afhjælpe det

PS. Jeg kommer i tanke om at afsendelse/hentning af mail også kan ske at
køre ringe. Min maskine står og hente mails hver 5. minut, men ofte kommer
den frem med fejl ved hentning eller sending af mails.

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 26-01-04 11:50

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
'forbindelse' -
> Hvad kan der være galt ? - Hvordan kan jeg afhjælpe det

Hvis du har Norton Internet Security 2003/4 skal du slå PopUpBlocker fra

Fra : H.S.

Dato : 26-01-04 13:00

"Jakob Houkjær" <vvv@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare
> 'forbindelse' -
>
> Hvis du har Norton Internet Security 2003/4 skal du slå PopUpBlocker fra

Det har jeg ikke, jeg bruger googles pop-up blocker, og bruger den også på
arbejde, hvor der ingen problemer er.

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-02-04 08:34

H.S. wrote:

> [...]

Du kan jo prøve at installere mozilla firebird ( www.mozilla.org ) , en
lille og meget rost browser og se om den laver det samme.

Hvis din udbyder har en proxyserver kan du prøve at sætte den til, det
giver hurtigere browsing.
Det står der sikkert noget om på din udbyders hjemmeside.

Men øhh langsom forbindelse kan være tegn på at maskinen er blevet
inficeret med f.eks et lille spamserverprogram.

Hilsen Claus

Fra : H.S.

Dato : 05-02-04 12:49

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver hurtigere browsing.
> Det står der sikkert noget om på din udbyders hjemmeside.

Jeg kan også få time out ved send/modtagelse af mail - så jeg tror ikke det
er browseren det er galt med.

> Men øhh langsom forbindelse kan være tegn på at maskinen er blevet
> inficeret med f.eks et lille spamserverprogram.

hmm jeg kører norton på begge mine maskiner, så det skulle også være
tvivlsomt om det er det.

Sjovt nok, så kan jeg 'komme ind i en stime' hvor jeg f.eks. kan surfe på
lynhurtigt på mange forskellige hjemmesider, i f.eks. 5 min. - så får jeg de
time out fejl igen. - Nogle gang må jeg prøve 20-30 gange før jeg kan komme
på 1 enkelt hjemmeside.

Hvad Hulen kan det skyldes ?

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-02-04 14:55

H.S. wrote:

> hmm jeg kører norton på begge mine maskiner, så det skulle også være
> tvivlsomt om det er det.

Crackererne er dygtige.

Har du alle opdateringerne til din windows?

Ellers kan det være en driver i registreringsdatabasen der laver rav i
den. Du kan hente en demo af et program der skulle rense op i
registreringsdatabasen her:

> http://www.tune-up.com/products/tu2003/?ap=1601

Er vel et forsøg værd. Eller du kan putte din xp-cdrom i cddrevet og
bede den om at reparerer din xp.

Hilsen Claus

Fra : H.S.

Dato : 05-02-04 15:19

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse
news:bvti05$36k$1@sunsite.dk...> >

> Crackererne er dygtige.
Uden tvivl

> Har du alle opdateringerne til din windows?
Ja

> [...]
> registreringsdatabasen her:

> Er vel et forsøg værd. Eller du kan putte din xp-cdrom i cddrevet og

Det vil jeg prøve.....

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-02-04 15:24

H.S. wrote:

> Det vil jeg prøve.....

Husk at lave en backup :_

Hilsen Claus

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 12:50

On 2004-01-26, H.S. <public@tele2adslSPAM.dk> wrote:
> Hvad kan der være galt...

Kører der noget p2p programmel på linien?

Thomas

Fra : H.S.

Dato : 05-02-04 15:18

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Kører der noget p2p programmel på linien?

Muligvis . . . kan de betyde noget ? (det bruger kun ca 1/6 af kapaciteten
U/D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 16:41

On 2004-02-05, H.S. <public@tele2adslSPAM.dk> wrote:

> Muligvis . . . kan de betyde noget ? (det bruger kun ca 1/6 af kapaciteten
> U/D

Ja! Det er ikke mængden af båndbredde der er problemet, men måden din router
fordeler forbindelsen på. Jeg skal prøve at forklare (kort).

Dit p2p program virker ved at stykke "en masse små dele sammen til en helhed".
Ofte har du f.eks. 80-100 åbne forbindelser til andre computere.

Når Internet Explorer/mozilla vil hente en hjemmeside, så har den ofte kun
1-3 forbindelser i spil ad gangen.

Din router fordeler ligeligt mellem alle åbne forbindeler hvis der
er båndbredde til det.

.... derfor sker det følgende:

1. Din surf computer beder om siden www.jubii.dk
2. Den request venter i kø indtil de 80 p2p forbindelser er blevet betjent.
3. Der bliver skabt forbindelse og surfcomputeren skal modtage data.
4. Disse data venter i kø på at p2p programmet bliver betjent først.
5. Du modtager websiden. Siden bliver undersøgt. Den indeholder billeder.
Disse skal hentes
6. Der bliver bedt om 3 billeder ad gangen (typisk). Disse billeder venter
på at p2p programmerne bliver betjent først.
7. Du får lov af serveren til at få billederne.
8. Du venter på at p2p programmerne får først før billederne kommer.

Problemet er så nu, at routeren fordeler efter fordelingsnøglen 3 til 83
(80 p2p + 3 surf). Dvs. at næsten alt arbejdet fra routerens side går med
at betjene p2p programmet.

Du tester det nemmest ved at slå p2p programmet ned og surfe lidt. Starte
p2p programmet, vente 2 minutter og så surfe.

..... derefter bander du over p2p programmerne :-/

Thomas

Fra : H.S.

Dato : 06-02-04 09:14

> Ja! Det er ikke mængden af båndbredde der er problemet, men måden din
router
> fordeler forbindelsen på. Jeg skal prøve at forklare (kort).

<SNIP>

Det lyder som en fornuftig forklaring - men hvad er så løsningen ? Er det
min router der er for billig ? D-link DI-604 ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-02-04 14:10

On 2004-02-06, H.S. <public@tele2adslSPAM.dk> wrote:
> Det lyder som en fornuftig forklaring - men hvad er så løsningen ? Er det
> min router der er for billig ? D-link DI-604 ?

Både og. Min cisco 677 (tiscalis that is) har samme problem. Jeg
har valgt at leve med det. Nogle køber en dyrere router med QoS (Quality of
service) funktionalitet. Dem der mangler penge laver en linux computer der
styrer det:

---- linie -> router ---> linuxbox ----> switch ----> pc'ere

Så kan man lave alt muligt syret på linux maskinen.

Thomas