Min hund snapper ud efter forbipasserende
Fra : Bente Schmidt

Dato : 25-01-04 22:16

Hej !

Midt i december sidste år afhentede jeg Lucky en schæfer/belgisk
hyrdehund på 2 år hos dyrenes-beskyttelse.

Han er afrettet - sådan da.

Han faldt hurtigt til i vores familie - men nu er der opstået noget af
et problem.

Nogle gange når vi passerer andre på vores gåture, kan han finde på at
snappe/bide ud efter (mest deres arm) eller lugte til dem.

Forleden dag da jeg, sammen med Lucky, hentede min søn i børnehave og
vi gik ad stien hjem, kom der en mand gående bagfra. Min søn gik i den
ene side af stien og Lucky og jeg i den anden side. Manden kom imellem
os og inden jeg fik set mig om, havde Lucky fat i hans jakkeærme (der
komet hul). Jeg skældte ham ud samtidig med, at jeg gav ham en over
snuden (det kom prompte). Min ide er, at Lucky ville forsvare min søn
- hvor jeg burde have pareret. Men det var overhovedet ikke i mine
tanker, at Lucky kunne finde at snappe.

Her til aften, hvor min mand lige luftede ham uden line en hurtig tur,
mødte de vores nabo (mandlige). Min mand gennede Lucky til at sætte
sig og han lystrede. Da naboen og min mand havde hilst på hinanden,
fik Lucky lov til at sige hej - men istedet sprang han op og bed
naboen i armen. Herefter fik han en gang skæld ud og blev kommanderet
til at dække. Her blev han så liggende til han fik lov, at gå hjem.

Hvad kan vi gøre ? Nogen der har forslag til en løsning ?

MVH Bente

Fra : Holm

Dato : 26-01-04 00:14

"Bente Schmidt" <alterapars@alterapars.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Midt i december sidste år afhentede jeg Lucky en schæfer/belgisk
> hyrdehund på 2 år hos dyrenes-beskyttelse.

Hej Bente.

Det lyder bestemt ikke rart .
Jeg kunne godt tænke mig at vide meget mere om hans fortid , er det muligt
for dig at skaffe flere oplysninger om hunden ?
Hvilke oplysninger gav de dig på internatet ?

Han har det tydeligvis ikke godt med fremmede , dem vil han helst slippe af
med ser det ud til ( men årsagerne kan være mange , og det er dem du skal
have klarlagt ).

> Han er afrettet - sådan da.

Hvad kan han ? Hvordan opfører han sig dagligt , er han nervøs , dominerende
eller afslappet i sin væremåde ?

(klip)

> Nogle gange når vi passerer andre på vores gåture, kan han finde på at
> snappe/bide ud efter (mest deres arm) eller lugte til dem.

At lugte til fremmede er ok og naturligt .
Hvordan reagerer disse folk han kommer tæt på ? Laver de pludselige
bevægelser , eller bukker de sig ind over ham...for så opfanger hunden dette
som truende , og føler at han skal forsvare sig .

(mere klip )

> [...]
> sig og han lystrede. Da naboen og min mand havde hilst på hinanden,
> fik Lucky lov til at sige hej - men istedet sprang han op og bed

Hvordan fik han love til at sige "hej " ?
Hvad gjore naboen ?
Den bedste hilse metode jeg selv kender , er at sætte sig på hug og vende
ansigtet bort fra hunden mens man laver smaske og gabe lyde ...dette betyder
på hundesprog : Jeg gør dig ikke noget , jeg er venlig ! "
Hvis naboen løftede hånden for at klappe jeres hund er det med garanti fordi
hunden føler sig truet og dermed bange , så bider han ...en voldsom måde at
søge "afstand på ".

Se evt.
http://www.hunde-info.dk/adfaerd.shtml

Herefter fik han en gang skæld ud og blev kommanderet
> til at dække. Her blev han så liggende til han fik lov, at gå hjem.

Skæld ud er ikke altid den bedste løsning og Tervuerner er ofte udstyret med
et "blødt" sind . Nu er der jo også Schæfer i ham , men det er ikke lige til
at sige hvilken der er mest dominerende i ham .
Hunden vil temmelig sikkert forbinde det at møde fremmede som både truende
og ubehageligt fordi den får skældud for at "forsvare sig selv " dette
gælder hvis det er fordi den er usikker !

> Hvad kan vi gøre ? Nogen der har forslag til en løsning ?

Der findes flere steder på nettet der omhandler disse problemer , og der
hjælp at hente hos hundekonsulenterne , især nemt hvis I er medlem af en
hundeklub !

Jeg håber I kunne bruge noget af dette til gavn , held og lykke fremover.

Hilsen Holm .

Fra : Lykke

Dato : 26-01-04 07:16

Mundkurv eller sprøjten hos dyrlægen.
En skønne dag er det ansigtet han går efter.
Jeg har prøvet det og gjorde kort proces.

Polle

Fra : Lou

Dato : 26-01-04 09:29

Hej...

Hvor hårdt bider han? snapper han eller bider?

Det er jo ikke så heldigt for jer og hunden med dette problem...

Mit forslag er -uden at kende hunden! at I bør gå til noget træning
hos en meget dygtig træner og få lederskabet på plads!!!
Både i tilfælde af, hvis hunden er usikker og behøver en god leder han
er tryg ved! og i særdeleshed også når han er 2 år og ved at være
voksen -og prøver jer af!
forstår han ordet NEJ! hvem går først ud af døren ? kan han være
alene?

December er jo ikke så lang tid siden og mit bud er at, nu er han ved
at kende jer og nu prøver han jer af...Tervurnen kender jeg ikke så
meget til , men schæfer har jeg selv -og jeg ved at især hanner prøver
af, når de er omkring 2 år.
Jeg havde på et tidspunkt en schæfer han som jeg havde fået af ejerne
for at finde et godt hjem til den...jeg havde ham i 2 mdr. får vi
fandt de rigtige mennesker til ham! - Da vi havde haft ham ca 14 dage
begyndte han at prøve os af ved at knurre og prøve at domminere os _
uden held
Det jeg mener er at tilsyneladende er hunden faldet til hos jer, og nu
er han så sikre på jer at nu vil han se hvem der bestemmer!

En hund med de racer der er blandet i den er jo en aktiv hund der
behøver udfordringer go mulighed for ar komme af men niógle
krafter...så hvis I ikke går til træning så syntes jeg at I skulle se
at komme adsted...
Der er mange klubber at vælge imellem og selv om jeg er tilhænger af
brugshunde træning med der tilhører af lydighed, spor og gruppe C og
selv er medlem i schæferhundeklubben - så tror jeg at I skulle tage en
tur i DCH og få noget lydighedstræning og sporøvelse... så lærer i
også hunden at kende og har samtidig også nogle gode og positive timer
med hunden.

Man må jo være indstillet på at der kan være nogle problemer med
internat hunde, og man skal bruge noget mere tid på dem...man ved jo
ikke hvad de har været udsat for!
Noget helt andet er I førstegangs hunde ejere?

mvh
Lou