Hvem er hård til nerværk?...
Fra : Nic

Dato : 25-01-04 16:00

.... og gider komme med nogle gode tekniske svar på:

Hvad og hvor meget kan man tyde af nedenstående eksempler?

Eksempel 1 - Er de pakketab relevante, eller er det den
sædvanlige: ping nedprioriteres?
http://www.fogh.com/files/Net/1.htm

Eksempel 2 - Samme spørgsmål: er pakketabet kun fordi ping
nedprioriteres?
http://www.fogh.com/files/Net/2.htm

Eksempel 3 - Samme spørgsmål :)
http://www.fogh.com/files/Net/3.htm

Eksempel 4 - Hvad er det der gør at den her går helt amok?
http://www.fogh.com/files/Net/4.htm

Spørgsmål 5 - Når jeg pinger et site får jeg sommetider svar fra
flere forskellige steder (ip'ere)- hvad skyldes det?

Ser frem til gode svar :)

På forhånd MANGE tak!

Fra : Rea721

Dato : 25-01-04 16:15

Nic wrote:
-snip-

Jfr dit emne, er de hårde nok at finde i dk.edb.netvaerk.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Dec 2003 Støt oprettelsen af en gruppe til debat om forsvaret,

Fra : Nic

Dato : 25-01-04 16:16

> Jfr dit emne, er de hårde nok at finde i dk.edb.netvaerk.

Ja ok, der prøver jeg (også)

Danke.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-01-04 16:18

"Nic" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

>Eksempel 1 - Er de pakketab relevante, eller er det den
>sædvanlige: ping nedprioriteres?
>http://www.fogh.com/files/Net/1.htm

Der er intet pakketab til destinationen - det virker perfekt.
Godtnok er enkelte pakker lidt længe undervejs (406 ms), men
der er ingen udbydere, der giver garanti på RTT.

>Eksempel 2 - Samme spørgsmål: er pakketabet kun fordi ping
>nedprioriteres?
>http://www.fogh.com/files/Net/2.htm

Der er tabt én pakke ud af 268. Det hænder, så der er næppe
noget galt her heller. Average RTT på 57 ms er ikke helt
skidt. Det kunne nok være en anelse bedre, men sådan er der
jo så meget. Det ser ud til at skyldes første hop (se 3).

>Eksempel 3 - Samme spørgsmål :)
>http://www.fogh.com/files/Net/3.htm

Jeg vil skyde på, at problemet ligger allerede i det første
hop (din router -> fe2-0.cr0.bol.tiscali.dk). Måske ligger
din router og retrainer?

Hvis du kigger i routerens log, vil du sikkert se, at dens
WAN-forbindelse har hoppet lidt op og ned samtidig. Om det
er smart, at en pakke kan leve så længe, kan man diskutere.

Bemærk at pakketabet fortsat er nul, selvom du i praksis
ville have oplevet den "lange pakke" som værende tabt.

>Eksempel 4 - Hvad er det der gør at den her går helt amok?
>http://www.fogh.com/files/Net/4.htm

213.237.5.209 mener, den skal sende trafikken videre til
fe2-0.cr0.bol.tiscali.dk, der mener, at den skal sende
trafikken videre til 213.237.5.209, der mener, at den skal
sende trafikken til fe2-0.cr0.bol.tiscali.dk, der mener...

Skyldes formentlig at destinationen ikke var online på det
givne tidspunkt.

>Spørgsmål 5 - Når jeg pinger et site får jeg sommetider svar fra
>flere forskellige steder (ip'ere)- hvad skyldes det?

Load balancing eller flere paths. De fleste større netværk
har mere end én vej fra A til B, og det oplever man, når
man laver flere traceroutes oveni hinanden.

Hvis det er destinationen, du får forskellige svar fra, er
det fordi, destinationen er bygget op af flere maskiner med
samme funktion.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nic

Dato : 25-01-04 16:22

> Der er intet pakketab til destinationen - det virker perfekt.
> Godtnok er enkelte pakker lidt længe undervejs (406 ms), men
> der er ingen udbydere, der giver garanti på RTT.

Tak.

> [...]
> skidt. Det kunne nok være en anelse bedre, men sådan er der
> jo så meget. Det ser ud til at skyldes første hop (se 3).
Danke!

> Jeg vil skyde på, at problemet ligger allerede i det første
> hop (din router -> fe2-0.cr0.bol.tiscali.dk). Måske ligger
> din router og retrainer?
Den svinger lidt - tager den lige med support i næste uge, da jeg
efter 10 dage med webspeed overvejer at annullere min tiscali
opsigelse ...!?

> Hvis du kigger i routerens log, vil du sikkert se, at dens
> WAN-forbindelse har hoppet lidt op og ned samtidig. Om det
> er smart, at en pakke kan leve så længe, kan man diskutere.
Zyxel - kan du kommandoen? ;)

> [...]
> sende trafikken til fe2-0.cr0.bol.tiscali.dk, der mener...
>
> Skyldes formentlig at destinationen ikke var online på det
Tiscali's navneservere jeg pinger jo - er det ikke en fejl så?
Skal jeg tage den med supporten?

> [...]
>
> Hvis det er destinationen, du får forskellige svar fra, er
> det fordi, destinationen er bygget op af flere maskiner med

Nu spørger jeg dumt, men når jeg pinger en ip, så skal netop den
ip vel svare mig uanset rute?

Forklar venligst ;)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-01-04 16:36

>Zyxel - kan du kommandoen? ;)

Nope - jeg er mest til Cisco'er.

>Tiscali's navneservere jeg pinger jo - er det ikke en fejl så?
>Skal jeg tage den med supporten?

Jeg tror, du pinger noget andet dér - den løber over TDCs
net.

Det kan formentlig også skyldes, at du får nogle fejl
undervejs, og at MTR opfatter disse fejl som "pingsvar".
Det er lidt defekt i så fald, men det kunne godt tyde på
det.

Eksempelvis kunne 213.237.5.209 sige "No route to host",
hvorefter MTR siger "Ah! Jeg fik svar fra destinationen"
og propper 213.237.5.209 ind som et hop.

>Nu spørger jeg dumt, men når jeg pinger en ip, så skal netop den
>ip vel svare mig uanset rute?

Næ, det kommer an på, hvad administratoren i den anden
ende har sat op. Det er heller ikke noget problem for en
administrator at sætte det op, så når du pinger 4.3.2.1,
får du svar fra 255.255.255.255 (der ikke findes).

ping er beregnet til at tjekke, om der er en eller anden
form for forbindelse mellem A og B. Der findes kun én
måde at teste throughput på: send en masse rigtig trafik
og se, hvad performance på det er.

Du kan i øvrigt heller ikke stole på, at den route, der
vises, er den route, som pakkerne løber igennem. Der kan
snildt være skjult en masse andre links undervejs (selvom
det næppe er tilfældet inden for landets grænser).

Det betyder så, at når MTR rapporterer en fejl i Sverige,
kan det nemt ske, at selve fejlen rent faktisk er i USA.
Det vil være et typisk scenarie, hvis der ligger noget
Frame Relay eller tilsvarende teknologier undervejs.

ping og traceroute er derfor kun noget rigtigt værd, når
man kender hele det netværksdesign, der findes mellem én
selv og destinationen.

Det er lidt surt, men sådan er det nu engang. Det er også
derfor, du meget tid får at vide, at du skal snakke med
support. De er nu engang de eneste, der har den fornødne
viden til at kunne fejlsøge.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nic

Dato : 25-01-04 16:45

> Jeg tror, du pinger noget andet dér - den løber over TDCs
> net.
Så er det TDC's navneserver - mente ellers jeg var sikker ;)

> [...]
> hvorefter MTR siger "Ah! Jeg fik svar fra destinationen"
> og propper 213.237.5.209 ind som et hop.
ok.

> ping er beregnet til at tjekke, om der er en eller anden
> form for forbindelse mellem A og B. Der findes kun én
> måde at teste throughput på: send en masse rigtig trafik
> og se, hvad performance på det er.
Noteret.

> [...]
> Det vil være et typisk scenarie, hvis der ligger noget
> Frame Relay eller tilsvarende teknologier undervejs.
Noteret ;)

> [...]
> derfor, du meget tid får at vide, at du skal snakke med
> support. De er nu engang de eneste, der har den fornødne

Jeg takker mange gange. De får mig i røret imorgen, for jeg
overvejer som sagt at blive :)

Fra : Nic

Dato : 25-01-04 22:55

> ping og traceroute er derfor kun noget rigtigt værd, når
> man kender hele det netværksdesign, der findes mellem én
> selv og destinationen.

Så mit daglige pakketab på 7% i aftentimerne til navneserverne
fortæller egentligt intet?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-01-04 08:45

>Så mit daglige pakketab på 7% i aftentimerne til navneserverne
>fortæller egentligt intet?

Kun hvis det er reelt pakketab (altså datapakker). Pingpakker
kan ikke bruges til noget - de fleste routere betragter det som
helt ok at smide dem væk, hvis de har travlt. Det samme sker
ikke med rigtig trafik.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nico

Dato : 26-01-04 08:54

> [...]
> kan ikke bruges til noget - de fleste routere betragter det som
> helt ok at smide dem væk, hvis de har travlt. Det samme sker

Har jeg som alm. kunde ingen mulighed for at teste for "reelt"
pakketab?
Hvad med en vpn til arbejde og så pinge en server derinde?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-01-04 09:14

"Nico" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

>Har jeg som alm. kunde ingen mulighed for at teste for "reelt"
>pakketab?

Netværksanalyse er nu engang noget, der kræver en meget
omfattende viden om IP og netværkets opbygning.

>Hvad med en vpn til arbejde og så pinge en server derinde?

Så er det i hvert fald rigtig trafik set fra nettets side.
Blot du sikrer dig at firmaets routere ikke har samme ide
med at smide pakker til dem selv.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nico

Dato : 26-01-04 09:32

> Netværksanalyse er nu engang noget, der kræver en meget
> omfattende viden om IP og netværkets opbygning.
Jeg forsøger - med CCNP

> Så er det i hvert fald rigtig trafik set fra nettets side.
> Blot du sikrer dig at firmaets routere ikke har samme ide
> med at smide pakker til dem selv.

Så bliver det en server :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-01-04 18:47

Nico skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Har jeg som alm. kunde ingen mulighed for at teste for "reelt"
> pakketab?

Lav et lille script der indeholder en lykke, hvor du beder en DNS om at slå
nogle domæner op, derved genere du real trafik set med nettet øjne, har du tab,
eller lange svartider der, så har du noget reaelt at klage til support over.
Men husk at lav noget ventetid ind i lykken, ellers vil det blive til en DoS
angreb, og det er jo ikke meningen.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 26-01-04 18:52

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
> kan ikke bruges til noget - de fleste routere betragter det som
> helt ok at smide dem væk, hvis de har travlt. Det samme sker

Men hvis en router synes den bliver nødt til ikke at svare på ping-pakker,
er den så ikke ret tæt på at være overbelastet?

Er det bare svar på ping, der bliver nedprioriteret? Eller er det generelt
ICMP-pakker, der bliver routet sidst?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-01-04 19:54

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) writes:

>Men hvis en router synes den bliver nødt til ikke at svare på ping-pakker,
>er den så ikke ret tæt på at være overbelastet?

Det er de færreste core-routere, der bruger deres CPU til at
route pakker med. Men hvis en router skal beregne ændringer i
routingtabellen, så gør den hellere det end at svare på en
ligegyldig pingpakke.

Dermed kan en router nemt stå og voldkede sig og stadig have
svært ved at nå at svare på pings.

>Er det bare svar på ping, der bliver nedprioriteret? Eller er det generelt
>ICMP-pakker, der bliver routet sidst?

Der er forskel på at route og på at svare. Routing kræver
ikke brug af routerens CPU. Det gør svar.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 26-01-04 23:21

> Der er forskel på at route og på at svare. Routing kræver
> ikke brug af routerens CPU. Det gør svar.

Så hvis man pinger en maskine, som man ved har tid til at svare på ping, så
burde det være et glimrende mål for RTT til den maskine.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-01-04 23:26

Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo) writes:

>Så hvis man pinger en maskine, som man ved har tid til at svare på ping, så
>burde det være et glimrende mål for RTT til den maskine.

Ja, så er det i hvert fald ikke routernes skyld.

Meeeen... jeg ville altså foretrække at se performanceanalyser på
rigtige data.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-01-04 07:26

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Meeeen... jeg ville altså foretrække at se performanceanalyser på
> rigtige data.

Som kunne være som nedestående, hvor det intersante er elapsed tiden der ligger
på 0.09 sekunder i begge opslag, eller hvad? Og er 90 millisekunder ikke lang
tid for et opslag ?

,----[ ]
`----

Fra : Nico

Dato : 27-01-04 09:05

> Så hvis man pinger en maskine, som man ved har tid til at svare
på ping, så
> burde det være et glimrende mål for RTT til den maskine.

Dumt spørgsmål: Ping til en PC der står ubeskyttet i fx. en DMZ -
vil det være "rigtig" trafik, der ikke bliver smidt væk ved
belastning af routere på ruten?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-01-04 11:02

"Nico" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

>Dumt spørgsmål: Ping til en PC der står ubeskyttet i fx. en DMZ -
>vil det være "rigtig" trafik, der ikke bliver smidt væk ved
>belastning af routere på ruten?

Medmindre der er indholdsfiltre eller prioriteringer undervejs, ja.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nic

Dato : 27-01-04 20:26

> Medmindre der er indholdsfiltre eller prioriteringer undervejs,
ja.

Jeg connectede til mit arb. via vpn, og pingede en af vores
servere derinde.

Pakketab 2%.

Kan jeg så konkludere det ER tiscali forbindelsen der driller, og
at support må igang?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-01-04 20:30

"Nic" <emailxyznifo@tiscali.dk> writes:

>Pakketab 2%.

>Kan jeg så konkludere det ER tiscali forbindelsen der driller, og
>at support må igang?

Hvad sker der, hvis du downloader en masse fra firmaet? Hvis
overførselshastigheden går op og ned, lugter det rigtigt meget
af pakketab.

Ping-pakker er altså noget skrot til andet end at finde ud af,
om der er hul eller ej. Men det lugter ikke så godt, det pakketab,
for det må antages at være pakket ind i noget GRE (og måske også
noget UDP-værk).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-01-04 21:05

Hvad mener Jesper Skriver så med news:slrnc15v1l.oe5.harvest@freesbee.wheel.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-01-04 21:07

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Hvad mener Jesper Skriver så med news:slrnc15v1l.oe5.harvest@freesbee.wheel.dk

Jesper snakker om trafik, ikke om ping-pakker dér.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nico

Dato : 27-01-04 21:48

> Hvad sker der, hvis du downloader en masse fra firmaet? Hvis
> overførselshastigheden går op og ned, lugter det rigtigt meget
> af pakketab.
De svinger ganske rigtigt.

> [...]
pakketab,
> for det må antages at være pakket ind i noget GRE (og måske også

Noteret ;)