Forhandler af Toprun til pony/islænder i N~
Fra : Ganti

Dato : 24-01-04 22:31

Hej allesammen

Jeg har en islænderhoppe på 16 år, der døjer med gentagne kolikanfald i
fodringssæsonen om vinteren. Nu har jeg hele aftenen siddet og læst mig til,
at Toprun skulle være et godt foderprodukt, idet det indeholder gærkulturen
biosaf som stimulerer hestens fiberfordøjende bakterier.

Men jeg kan ikke finde en enkelt leverandør i Nordjylland.

Er der nogle af jer der ved, om det forhandles her i nærheden. Jeg bor i
Aalborg.

De bedste islænder-heste-hilsener
Gitte

Fra : skingur

Dato : 25-01-04 02:24

"Ganti" skrev d. 24-01-04 22:31 dette indlæg :
> Hej allesammen

hvor står din hest? får den nok stråfoder?

http://www.kandu.dk/

Fra : Ganti

Dato : 25-01-04 09:34

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> hvor står din hest? får den nok stråfoder?

Min hest står hjemme hos mig selv, sammen med 3 andre, og den får næsten
udelukkende stråfoder.
300 g valset byg, 200 g müsli tilskud. Hertil iblandet 1 dl. parafinolie,
som jeg har iblandet siden vinterfodringen startede. Derudover 3 kg. hø og
byghalm iblandet hø efter ædelyst.
Fodringen er fordelt over 3 måltider.

Hilsen Gitte

Fra : Anet

Dato : 25-01-04 10:59

"Ganti" <ganti4@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som jeg har iblandet siden vinterfodringen startede. Derudover 3 kg. hø og

(klip)

Når jeg ser hvad din hest får at spise så tænker jeg lidt på det byg du
giver den. Byg er ikke særlig godt i hestens mave. Det er ikke så
letomsætteligt som f.eks havre er det. Jeg ville bytte byggen ud med havre
istedet for. Havren er meget mere naturligt for hestens fordøjelsesstystem.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 25-01-04 21:16

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
havre
> istedet for. Havren er meget mere naturligt for hestens

Hej Gitte,

Og jeg tænker på at udover alt det byg og halm at majsolie eller rapsolie
ville være bedre end paraffinolie, da de er vegetabilske olier.

Hvis jeg var dig vil jeg kontakte fx Brogaarden og forklare
problemet - de vil uden tvivl udarbejder en foderplan til specielt din hest
ganske gratis. Jeg mener også at de laver et specielt fuldfoder som hedder
islænderblanding. Mange foderproducenter gøre det gratis hvis man er
interesseret i deres blandinger. Desuden findes der adskillige "gær"
tilskud til såkaldte dårlige mave.

Du navner at hesten er over 16 år - har du fået tjekket tænderne for
nyligt? Dårlig tænder er lige med dårlig foderudnyttelse og kan også være
årsag til gentagne kolikanfald har jeg ladet mig fortælle. Måske skulle
fodret opblødes inden servering.

Du siger også at det er om vinteren at problemet opstår. Jeg tænker på
jordfold og øget indtagelse af sand eller jord - sandkolik! Hørfrø er godt
for at rense systemet igennem - der er mange der giver hørfrø om vinteren.

Lad os vide hvordan det arter sig, ikke?

Hilsen Liz